SilentNET Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Jeg har sett litt på diverse komponenter i det siste, og kommet fram til dette: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...FC-B85FE7A5BA94 Merk at jeg ikke nødvendigvis kjøper på komplett, men de har det meste og gjør det enkelt å legge ut komponentene her. Formålet er å oppdatere min nå gamle Pentium 4 2,8 med 1GB minne (AGP-port og IDE disker holder rett og slett ikke lenger i dag). Jeg spiller på en eldre 17" LCD, og bruker sjeldent oppløsninger over 1024x768 uansett hva jeg gjør. Derfor tror jeg ikke at jeg trenger verken ny skjerm eller et 800 GTX eller Ultra kort. AA og AF er også veldig lite brukt her i huset, og det alene er ikke god nok grunn til å kjøpe et mye dyrere skjermkort. Tastatur, skjerm, mus, DVD-brenner/spiller, lydkort og nettkort samt et eget tv-kort har jeg allerede, og planlegger å bruke dette videre. Det jeg er ute etter å få mer informasjon om er andre modeller eller kombinasjoner som jeg har valgt her som er dårlig eller økonomisk lite lurt. F.eks. et annet skjermkort i 8800 GTS serien som er billigere/bedre enn det jeg har valgt. Eller hovedkort som støtter bedre minne/nyere prosessorer til en billigere penge enn det jeg har valgt, osv. Hvor raskt minne jeg kan kjøre på dette hovedkortet? Klarer ikke holde følge med alle de nye DDR2 brikkene som kommer hele tiden, og velger vanligvis en hastighet midt på treet for å være sikker Er litt usikker på om jeg burde valgt en 500w+ PSU, men Corsair 520watt PSU'en forsvant fra butikken for litt siden. Jeg har tidligere konsekvent kjørt ATi skjermkort, men i det siste ser det ut som de rett og slett ikke har noen modeller som stiller i samme klasse som GeForce kortene fra nVidia. Disker og mengde minne kan jo lett oppgraderes her hvis 500GB eller 2GB blir for lite. Så det tenker jeg ikke så mye på. Det viktigste er jo i grunn komponenter som du ikke bytter så veldig ofte. Hovedkort/type minne/prosessor f.eks. Ting som gjerne fører til bytte av mye annet når du først kjøper noe nytt. Hvis jeg har glemt av noe, eller ting er uklart må dere bare spørre. Endret 27. oktober 2007 av SilentNET Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Oppsettet er vel greit nok, men det er lite å hente ved å kjøpe en Raptor disk. Kjøp heller en 750GB disk eller noe. Trenger du et Nvidia 680i basert hovedkort til over 2000 kroner? Kanskje du klarer deg like godt med et Intel P35 hovedkort til under 1000 kr. Særlig om du ikke planlegger å benytte SLi. Skjermkortet er flott, men du blir neppe å tape noe særlig ved å gå for 320MB versjonen særlig ikke på en 17" skjerm eller kanskje ta steget til 8800GTX Synes selv det er utrolig flott med Quad om en først skal legge over 2000 kr i prosessor, men det er en meget stor diskusjon som du kan sette deg inn i selv om du ønsker. Finnes mange tråder om det. Minne du har valgt er glimrende og fungerer flott til blant annet overklokking. Corsair har meget gode PSUr. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Det er en av de tingene jeg er veldig usikker på. Om jeg klarer meg med P35 eller om jeg trenger et annet hovedkort. Har lest noen tester her og der, men tenker at det er dumt å spare noen kroner på et hovedkort, når man uansett betaler såpass mye totalt. Såfremt det faktisk er en ytelsesforskjell. Eventuelt en funksjonalitetsforskjell. Støtte for 1333 bus på prosessor eller annen type/raskere minne eller noe. Skjermkort kommer jeg uansett til å kjøpe minst 640MB utgave. Mulig GTX går ned i pris når 9xxx kortene kommer (noen som vet dato?). Quad vs. Core2Duo har jeg lest meg lei på Går for en C2D prosessor. SLi blir vel lite trolig nå, men mulig ved en senere oppgradering. Det er i alle fall fint å ha muligheten syns jeg. Raptor disk til OS har jeg bestemt meg for, og det kommer jeg til å kjøpe. Det kommer en stk til ved senere anledning for å kjøre 2 stk Raptor i Raid 0 til OS og applikasjoner. En eller flere 500GB (eller større) til ren datalagring. Mulig det er overkill, men tror jeg kommer til å angre hvis jeg legger OS på en "treg" disk slik som forrige gang jeg oppgraderte. Takk for innspillene dine EDIT: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...CA-8A941DD113BD Her er en endret konfigurasjon uten Raptor disk, og med et annet hovedkort (basert på P35 istedenfor 680i). Sparer rundt 3000,- på det, som da eventuelt kan brukes på et GTX kort og en større PSU.. Jeg har dog som nevnt over egentlig lyst på Raptor disk. Får prøve å finne flere tester hvor ytelsen på en god 7200 rpm disk sammenlignes med Raptor. Endret 19. september 2007 av SilentNET Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg skal ha samme raptor disk til OS,programmer og spill Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Er det noen som har litt mer konkret råd til hovedkort? Jeg er veldig usikker på akkurat dette, da jeg har lest _mye_ bra om det EVGA hovedkortet som er valgt i den dyreste konfigurasjonen. Dog begynner det å bli noen måneder, og det er mulig at andre nyere kort har samme funksjonalitet/ytelse til en lavere pris. Det finnes jo kanskje også andre brikkesett som er mer rettet mot "framtiden" enn 680i. Har moderert meg litt når det gjelder Raptor disken, da en kostnad på over 2000,- lett kan forsvare et bedre skjermkort og et dyrere hovedkort. Uten at det øker totalkostnaden på maskinen. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Er det noen med lignende systemer som kan komme med innspill på hvilket hovedkort de bruker, og hvorfor? Det må jo være noen her som har et någenlunde likt oppsett. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Her er handlevognen satt opp på Hardware.no istedenfor Komplett, da dette gir et bedre bilde av prisene rundt omkring på de forskjellige butikkene. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=55412 Som dere ser kommer Komplett best ut her (Amentio er noen kroner billigere, men har ikke alt på lager). Vi får se hvem som har alt på lager den dagen jeg skal bestille. Har stilt spørsmål konkret om hovedkort i forumet for hovedkort, og resten er vel egentlig ganske klart. Selv om jeg kanskje endrer ting etterhvert som jeg legger pris opp mot ytelse og krav. Prosessor er det jo ingenting å si på, og skjermkort bør være greit nok til alt, siden jeg kjører lave oppløsninger (1024x768 og eventuelt 1280x1024 på en 17" lcd). Har vurdert å gå for et 320MB kort med høy klokk, men har alltid vært glad i mye minne. Har per i dag 512MB minne på mitt Radeon X1600Pro (AGP!). Kabinettet vil jeg tro holder greit til mitt bruk, siden jeg verken skal ha mange disker, eller overklokke noe særlig. Mitt nåværende Chieftech big tower skrangler en del, og har særdeles dårlig luftstrømning. Det står stort sett helt stille. Har derfor kjørt det uten sidedør de siste årene.. Det bråker vel mye siden jeg sover et par meter unna. Regner med det blir en ny hverdag med nytt kabinett. PSU er på "bare" 450w, men dette holder i massevis. Eneste negative er vel at 450w utgaven kommer uten modulære kabler, slik som 520 og 620 gjør. 520 er en del dyrere, og per i dag ikke på lager. Vi får se status den dagen jeg bestiller. Det er selvfølgelig fortsatt åpent for kommentarer. Har ingen fast dato for når bestillingen blir gjort. Men håper og tror at det blir snart. PS: Legg merke til at prisen nå har kommet under 10 000,- (faktisk nærmere 9 000). Ytelsen jeg vil få ekstra ved å bruke 3-4 tusen mer er såpass liten at det ikke lønner seg i mine øyne. Prøver å få mest mulig for pengene, selv om en har nok av dem. Hovedkort kan dog dra dette opp litt igjen. Endret 22. september 2007 av SilentNET Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Kjøp heller 320mb version av 8800GTS, den har ca. 1% bedre ytelse i lave oppløsninger, som 1024x768.. At du har 512mb ram på det gamle skjermkortet er salgstriks.. Grafikk prosseren er for svak til å dra spill flytende i høy oppløsning med mye AA og AF. Evga hovedkortet er overkill.. Du trenger vel ikke bruke mer enn maks 800kr på hovedkort, hvis du ikke skal ha SLI eller er en Overclocker.. Hvis du sier at du skal ha et GTX kort til den oppløsningen er det bare latterlig, når du ikke greier å utnytte halvparten av kreftene i kortet engang.. Se selv: http://www23.tomshardware.com/graphics_200...2=706&chart=275 EDIT: Leif was here Endret 22. september 2007 av Geisner Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Om ønsket er mest bang/buck ville jeg vurdert en E6750 som har samme kjernerevisjon som E6850 (G0), men bare 8 i multiplier. Dette burde da ikke være noe særlig problem om du er villig til å tukle litt med fsb på hovedkortet. Intel P35 hovedkortene er meget klokkevillige og det er nesten meningsløst å ikke gjøre noen små endringer for bedre ytelse uansett hva du velger av prosessor. F.eks E6750 på 400X8, divider 1:1 og minne på 3-3-3-12 burde gå greit. Dyrere hovedkort kan være en fordel når det kommer til stabilitet og valg av komponenter, men ytelsen MHz for MHz er på P35 hovedkortene rimelig identisk. Jeg er selv ganske fristet av Gigabyte GA-P35-DS3. Gigabyte GA-P35-DS4 er ogå en god kandidat. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Kjøp heller 320mb version av 8800GTS, den har ca. 1% bedre ytelse i lave oppløsninger, som 1024x768.. At du har 512mb ram på det gamle skjermkortet er salgstriks.. Grafikk prosseren er for svak til å dra spill flytende i høy oppløsning med mye AA og AF. Evga hovedkortet er overkill.. Du trenger vel ikke bruke mer enn maks 800kr på hovedkort, hvis du ikke skal ha SLI eller er en Overclocker.. Hvis du sier at du skal ha et GTX kort til den oppløsningen er det bare latterlig, når du ikke greier å utnytte halvparten av kreftene i kortet engang.. Se selv: http://www23.tomshardware.com/graphics_200...2=706&chart=275 EDIT: Leif was here 9547777[/snapback] Du har et par gode poeng når det gjelder skjermkort. Testene viser dog et standard clock 640MB kort mot et overklokket 320MB kort. Men trenden kommer uansett ganske klart fram. Når det gjelder GTX så skrev jeg at pengene jeg sparer på å kutte ned på andre ting, eventuelt kunne brukes på et GTX, jeg skrev ikke at jeg skulle kjøpe et. Du gir ingen konkrete eksempler på et bra hovedkort til 800,-. Det ryktes at Crysis sluker minne, og at det kanskje vil ha godt av et 640MB kort. Det er dog mest rykter, og svaret vil vi vel ikke få før om 3-4 dager uansett, når demoen er ute. Da igjen, Crysis er nok det mest krevende maskinen kommer til å brukes til, og alt annet vil ikke kreve på langt nær så mye av verken prosessor eller skjermkort som Crysis. Veldig mange er bekymret for systemkravene til Crysis, men jeg er ganske sikker på at det fleste "moderne" maskiner vil kunne kjøre spillet tilfredstillende. Problemer blir vel heller at spill etterhvert ikke kan kjøre på så lav oppløsning som jeg gjør Om ønsket er mest bang/buck ville jeg vurdert en E6750 som har samme kjernerevisjon som E6850 (G0), men bare 8 i multiplier.Dette burde da ikke være noe særlig problem om du er villig til å tukle litt med fsb på hovedkortet. Intel P35 hovedkortene er meget klokkevillige og det er nesten meningsløst å ikke gjøre noen små endringer for bedre ytelse uansett hva du velger av prosessor. F.eks E6750 på 400X8, divider 1:1 og minne på 3-3-3-12 burde gå greit. Det er en del penger å spare på E6750 ja, det har du rett i. Forskjellen opp til E6850 er vel bare frekvensen. Og det bør være mulig å kjøre den stabilt på 3,0 GHz selv med stock kjøler. Alt i alt begynner dette å se ganske så billig ut. 8116 kroner på Komplett for alt. Amentio er fortsatt ca. 500,- - 600,- billigere, men har altså ikke alt på lager. Dette er 5 000,- billigere enn det opprinnelige oppsettet. Det hadde vært morsomt å målt begge deler opp mot hverandre i noen tester. For å se hvor mye ytelsen er redusert i forhold til det dyrere alternativet. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det ryktes at Crysis sluker minne, og at det kanskje vil ha godt av et 640MB kort. Det er dog mest rykter, og svaret vil vi vel ikke få før om 3-4 dager uansett, når demoen er ute. Da igjen, Crysis er nok det mest krevende maskinen kommer til å brukes til, og alt annet vil ikke kreve på langt nær så mye av verken prosessor eller skjermkort som Crysis. 9548090[/snapback] Bare synd demoen er utsatt =( Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Når jeg tenkte på hovedkort til en 8-900 kr, tenkte jeg på et P35 hovedkort, eller kanskje et 650i SLI Et P35 kort tror jeg er et veldig stabilt og oppdatert kort, mens 650i er et billigere alternativ til 680i kort.. Ulempen med P35 kort er at deres SLI alternativer er altfor dyre. Ulempen med 650i kort er at den ikke har 2 PCI-Express x16 porter, den har bare en, så det vil si at hvis du setter inn et skjermkort nr.2 vil det bare bli PCI-Express x8 på hvert av skjermkortene.. Dette er egentlig ingen ulempe, da tester viser at det ikke er mer en 0.05% forkjell på kort med 2x PCI-E x16 og 2x PCI-E x8. Edit: Inlegg nr. 200 Endret 23. september 2007 av Geisner Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Når jeg tenkte på hovedkort til en 8-900 kr, tenkte jeg på et P35 hovedkort, eller kanskje et 650i SLI Et P35 kort tror jeg er et veldig stabilt og oppdatert kort, mens 650i er et billigere alternativ til 680i kort.. Ulempen med P35 kort er at deres SLI alternativer er altfor dyre. Ulempen med 650i kort er at den ikke har 2 PCI-Express x16 porter, den har bare en, så det vil si at hvis du setter inn et skjermkort nr.2 vil det bare bli PCI-Express x8 på hvert av skjermkortene.. Dette er egentlig ingen ulempe, da tester viser at det ikke er mer en 0.05% forkjell på kort med 2x PCI-E x16 og 2x PCI-E x8. Edit: Inlegg nr. 200 9557027[/snapback] Takk for oppklaringen! Etter at Cevat Yerli uttalte dette: An "Intel Core 2 Duo E6600 (or AMD equivalent), 2GB of memory, and either a Radeon HD 2900XT with 512MB of memory or a Geforce 8800 GTS with 640MB of memory" computer is "well-within [Crytek's] plans". However, Crysis is expected to scale back to three-year-old hardware, as well as the next-generation hardware. (Maximum PC, October 2007 Edition) har jeg bestemt meg for å allikevel velge kortet med 640MB minne (MSI sitt OC kort) istedenfor 320MB utgaven. Sammen med C2D E6750 og 2(4)GB med minne føler jeg meg trygg på at Crysis, og andre kommende spill (Age of Conan f.eks.) skal gå knirkefritt. Det er helt sikkert litt unødvendig på lave oppløsninger, men da får jeg i alle fall mindre problemer om jeg bytter til en større skjerm i løpet av det neste året. Det virker litt rart å basere innkjøpene på en uttalelse angående ett enkelt spill, som ikke engang har kommet enda, men så var det i utgangspunktet 640MB utgaven jeg hadde tenkt meg. Det kan virke som 320MB kortet vil yte det samme, eller bedre i 95% av det som finnes per i dag, men på litt sikt kan det kanskje være lurt å ha mer minne. Forskjellen i pris blir ganske nøyaktig 600,-, og det kan jeg tillate meg siden maskinen sånn generelt har blitt såpass mye rimeligere grunnet prosessor og ikke minst hovedkort. Jeg er selvfølgelig takknemlig for alle råd og innspill som dere kommer med, og tror neppe noen kommer til å ta det innpå seg at jeg ikke nødvendigvis hører på det som blir sagt. Tror ikke det blir bestilt noe i kveld, da jeg er bekymret for å handle hos Komplett for tiden. Det kan fort lønne seg å vente en uke for å se om Amentio får inn hovedkort og kabinett på lager. Der er jo maskinen noen hundre kroner billigere også. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Da er Antec Performance One P182 SE bestilt, sammen med Corsair HX520 PSU. Resten av maskinen vil bli bestilt etterhvert som jeg bestemmer meg. Blir sikkert på tusenvis av kroner i frakt hvis jeg bestiller litt nå og litt da, men men Falt pladask for SE utgaven av P182 og da måtte jeg bare kjøpe det. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Da er bestilling lagt hos Amentio på resten av innholdet i maskinen min. Følgende er bestilt: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=55829 I tillegg til PSU og kabinett da, som allerede er nevnt. Endte opp med E6850 som prosessor og 8800 GTX som skjermkort Tenkte også på å bestille Gigabyte GA X38 DSQ6 istedenfor Asus P5K, men grunnet problemer med passform på Thermalright Ultra 120 Extreme så falt jeg tilbake på P5K, også får jeg heller bytte hovedkort senere når 1600 fsb prosessorene kommer fra Intel, og PCI-e 2.0 skjermkortene kommer fra nVidia. Mest sannsynlig til X38 eller X48 hovedkort. Lener meg omsider tilbake i stolen, og venter spent på Crysis demo førstkommende fredag, og ny PC i løpet av en liten uke Sist gang jeg oppgraderte maskinen min var det 130nm Pentium 4 2.8GHz som var noe av det råeste man fikk tak på. Det er mao noen år siden sist, og det skal bli godt med ny hardware. Takker for innspill jeg har fått her i tråden! Kommer tilbake med en kommentar når alt er i hus. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Nesten galskap å bruke mer enn 6000,- om du ikke skal ha nytt dyrt skjermkort etc. EDIT: Ser du har forandret mening underveis. Bra valg. Endret 23. oktober 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Da er maskinen kommet i hus. Bygging ferdig i går kveld før jeg dro på jobb, og installert OS i dag tidlig. Kjører Windows Vista Ultimate 32bit Norsk (lisens gjennom jobben). Må si jeg egentlig er ganske fornøyd, selv om tilvenningsperioden for Vista nok kommer til å ta en stund. Maskinen i seg selv er storflott. Det var ganske trangt å bygge i Antec P182, spesielt nede ved PSU, men når alt er ferdig så er jo ikke det noe problem. Har hatt veldig store problemer med å få en stabil nettforbindelse nå etter at Vista kom inn, men er usikker på om dette skyldes Vista, maskinen min, drivere eller rett og slett problemer hos ISP eller lenger ut (enkelte nettsider altså). Hastigheten på linja mi er i utgangspunktet 6mbit, men i dag har den ligget store deler av dagen på 50kbit Sitter og flytter over filer fra mine gamle IDE-disker, og installerer drivere/applikasjoner, og gleder meg stort til å kjøre i gang noen spill i løpet av kvelden. Crysis demoen blant annet Skal også finne fram S.T.A.L.K.E.R igjen, nå som jeg endelig har maskin til å få noe ut av det. Hvis jeg klarer å rive meg løs fra Crysis så blir det sikkert noe benchmarking også i løpet av helga. Anser tråden som LØST. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå