Gå til innhold

kjapt svar: Q6600 VS E6850

¤vekst¤

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Multithread betyr vel at programmet kan utnytte flere kjerner?!?..

Andy, om Quad og overklokking https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=803633

Hvilket HK har du smmen med Q6600 din?

9543908[/snapback]

Ok. Dette: (XFX)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333219

Edit: Har bestilt pc med dette, forbereder meg :)

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar
Ok. Jeg er bare nysjerrig siden jeg snart skal kjøpe byggesettet mitt...finpussa i 1mnd nå...gleder emg veldig :D

9543985[/snapback]

Ok. Har selv finpusset i en måned. Var veldig lenge i tvil om hva slags prosessor jeg skulle velge (se emnetittel). Har hørt at det HK jeg la link til nå var bra. ER bra! Håper at PC-en ikke streiker av uante grunner og at den holder minst 3 år :whistle:

Lenke til kommentar
Tror du har gjort ett godt valg ang prossesor. Jeg har valgt Q6600 i oppsettet mitt også, men jeg gikk for P5K deluxe HK. Tildels for at det var så mye info om det her på forum og rundtomkring og Asus er fine greier..

9544037[/snapback]

Hadde valgt Asus selv, men komplett hadde dårlig utvalg på lista jeg bestilte fra. Jeg hadde valgt deluxe selv hadde de hatt det. Jeg leste at Asus hade noen problemer med SATA kontrolleren...

Trolig en feil på alle kort som er kjøpt av første produksjon av dette kortet. Problemene oppstår med disker over 500GB, hvor man vil oppleve heng i windows (alle versjoner), bluescreen, ekstrem sein kopiering mellom disker og cdrom osv osv. Dette gjelder i alle fall Samsung og WD disker.

Jeg har tapt endel data grunnet denne feilen. Og har oppgradert flere bios'er men finner ikke noe som hjelper.

Har nå tatt kontakt med Komplett.no, får å se om det er mulig å finne en løsning på dette. Eventuelt å få nytt kort av nyere "batch" eller bytte merke/modell.

Ellers er kortet knallbra. Tror Deluxe versjonen er mer stabil, men er rapportert om noe feil på den også. Kjempebra design og muligheter.

Mener ikke å være gledesdreper. Dette er nok også veldig individuelt. Det kommer jo an på hva slags oppsett man har... Komponenter osv.

Lenke til kommentar

mhm.. jeg hørte det ang samsung disker. Byttet til WD 500 RAID ed pga av det der. P5K tråden i forumet her har nevnt problemet flere ganger, men altså ikek alle som har fått dette problemet da. Første gang jeg hører om at WD + P5K = problem.

Asus

My system cannot install OS (regardless of Windows XP or VISTA) after enabling AHCI or RAID support for ICH9R chipset.

What can I do to fix this problem?

Answer

This is because older versions of ICH9R IMSM (Intel Matrix Storage Manager) driver (include VISTA boxed driver) has compatibility problems with several models of HDD from particular vendors.

Please kindly build a new AHCI/RAD driver diskette using makedisk tool v7.5.0.1017, and load this driver prior installation of operating system (Windows XP and VISTA) to fix this problem.

Download link: http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/util...SM_Makedisk.zip

Nå vet jeg ikke om Samsung også sliter med JMicron kontrolleren på P5K Dlx,

Dette er ikek ofisiell info ... klippet og limet fra en annen post.

Edit: Quotes

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Ja, riktig. Jeg tror det kommer til å gå bra. Uflaks hvis ikke.

-Gleder meg til jeg får PC-en :D Den kommer til å være sinnsykt kjapp i forhold til den møkka jeg hadde før. Vet ikke hvor kraftig den var, men den var lite god. Kostet nok altfor mye. 4 år gammel. Hva slags prosessor den hadde vet jeg ikke. Ikke kjent med merket :). Jeg vil nok bli rimelig fornøyd med alt nytt, he he.

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar
Har et spørsmål angående dette temaet: om man har et spill som støtter core duo, men har Quad, vil da spillet utnytte to av kjernene eller blir ingenting spesielt utnyttet?

9560577[/snapback]

Du har ikke spill som er spesielt støttet core duo.

Noen spill er laget på den måten at flere kjerner kan jobbe samtidig på spillet. (multitrådet)

Om du hare Core 2 duo, AMD X2, Pentium D, eller lignende, så spiller det ingen rolle..

Har du Quad, så vil Quaden dele belastningen mellom to av kjernen, mens de andre to vil jobbe med andre ting/ingenting. (som f.eks begrunnsprogrammer osv..)

Hadde det vært slik at quaden ikke støttet tråder laget for to kjerner, så ville det jo vært "idioti" å kjøpe quad i disse dager....

Endret av andrull
Lenke til kommentar
For Core 2 Duo og Quad er helt like bortsett fra hvor mange cores det er?

9560828[/snapback]

Stemmer. Faktisk så består vel Quad serien av to fysiske Core 2 duo prosessorkjerner som er satt på samme prosessorbrikke.

Core 2 duo

core2duoillus540in0.jpg

Core 2 Quad

img0018283xl0.jpg

Edit: Og pris da naturlivis... :innocent:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

En ting som bør tas med i beregningen er varmeutvikling. Jeg har selv en X3220. (Det er tilsvarende en Q6600, men man får Xeon inside-klistremerke som er mye tøffere ;) og komplett hadde ikke fått inn Q6600 ennå da jeg kjøpte.)

Ettersom Intel Quad core er 2 stk Core2Duo satt sammen til en CPU vil den utvikle dobbelt så mye varme (Jeg har ikke sjekket dette men bruker litt vill gjetting)

Min Quad core ligger ihvertfall på 60-65 grader under full load med en forholdsvis god luftkjøler.

Min neste PC vil mest sannsynlig være en dual core og quaden vil bli brukt til VMware.

Lenke til kommentar

Min Q6600 ligger på ca. 43-44 under full load. (Er dette mulig?) Har ikke noen spesiell kjøleløsning - Zalman 7900.

Jeg overkloker ikke.

Mine andre specs står i profilen.

Har også kjøpt E6850 som jeg skal sette i SFF kabinett i løpet av denne uka. Er interessert i hvor varm blir den i Apevia X-Qpack.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...