magneman Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hei. Fra slike forum har jeg lært en MASSE om PC komponenter. Dette er da for det meste prosessorer og skjermkort. (Streifet litt innom minne og HD) Så, jeg tenkte jeg ville vite litt mer om hovedkort. Alle har jo måtte lære hva hovedkort er og hva det brukes til, en eller annen gang (av PC interesserte da altså) så, hvorfor ikke starte her? Jeg kommer til å stille nye spørsmål etter jeg har stilt ett, og fått et svar. Altså, det første vil da være, hva er hovedkort, og hva er forskjellen på alle de ulike hovedkortene? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Du kan lese litt om hovedkort her Lenke til kommentar
magneman Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Du kan lese litt om hovedkort her 9528532[/snapback] Men hva er forskjellen på, si et hovedkort til 500kr og et til 2000kr? Såvidt jeg har forstått gir ikke dyrere hovedkort bedre ytelse... Men? Hva gir det? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Et dyrere hovedkort har ofte flere finesser som blant annet, flere USB utganger, WIFI, Gigibit nettverk samt mer. Ofte er de litt dyrere hovedkortene bedre til å klokke med. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 La oss si, at jeg skal kjøpe en PC. Jeg har ikke tenkt å klokke, eller noe sånt. For det meste spilling, litt internettsurfing, og kanskje koble til mobilen med en USB port eller lignende. Vil det si at jeg ikke trenger et spesielt dyrt hovedkort? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Da kan du fint gå for de billigere hovedkortene. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Middels er vel greit. Legg hvertfall rundt 1 k i HK. Hovedkortet er jo en viktig komponent. Og gå for Asus Lenke til kommentar
magneman Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Hovedkortet er der alt ligger oppå, korrekt? Det har ikke noe å si på ytelsen? Og forskjellen mellom alle hovedkortene er bare det at det har flere innganger og slike ting, men er det noen hovedkort som ikke passer sammen med andre komponenter, slik som RAM, skjermkort, eller prosessor? (Tenker ikke på Sokkel eller PCI-E og det der) Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hovedkort har noe å si på ytelsen det er ikke så enkelt som å si at et hovedkort til 2000 yter identisk til et under 1000 kr og bare har mer unødvendig tilbehør. Når du kjøper hovedkort er det ofte brikkesettet som avgjør ytelsen på kortet. Mao kjøper du et Intel P965 basert hovedkort til 2000 kr vil det ikke yte bedre enn et P35 hovedkort til 800 kroner på stock hastighet heller noe dårligere. Men et Intel P35 hovedkort til 800 kroner vil i de fleste tilfeller yte identisk med et Intel P35 hovedkort til 2000 kroner. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Ekstra funkjsoner gjør også Hovedkortene overdrevet dyrere. Her er eksempel på to identiske hovedkort. Eneste forskjell er at det dyreste kortet har Firewire. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Skal prøve å si litt mer om hva hovedkortet gjør og er uten at det blir for komplisert og vanskelig. Hovedkortet er for å si det enkelt stedet hvor alle komponentene i maskinen kommuniserer med hverandre. Du kobler altså til alle enhetene i maskinen til hovedkortet. Hard diskene plugger du til i IDE, sata eller sata2 f.eks, mens nettverkskort i PCI, mens grafikkort i AGP eller PCI-e. Komponentene snakker med hverandre over det som kalles busser. Dette er altså baner i hovedkortet som informasjonen flyter på. Dyre kort har ofte bredere busser enn de billige, noe som gjør at de kan flytte mer informasjon på kortere tid. Du kan sammenlikne hovedkortet med hovedsentralen til posten. Hvis du sender ett brev så går det til hovedpostkontoret før det sendes til den som skal ha det. Buffer er også en viktig ting å få med seg. La oss si at noe skal sendes til harddisken fra prosessoren. Informasjonen går da som elektriske impulser ut på bussen og bort til hard disken. Det kan hende at hard disken har mye å gjøre og informasjonen mellomlagres før den skrives til hard disken. Det kan du sammenlikne med at brevet går fra hovedpostkontoret og ned til ditt lokale postkontor for distribusjon. Eller at det lagres i postkassa di før du finner det for godt å hente det. Bussene har 2 egenskaper som påvirker hvor mye informasjon de klarer å flytte. Klokkehastigheten og bredden. Klokkefrekvensen forteller hvor mange ganger i sekundet(hz) noe kan sendes ut på bussen, bredden forteller hvor mye som kan sendes ut hver gang. Nå kunne jeg sikkert skrevet en hel bok om hvordan dette fungerer, men uten å gjøre det for komplisert og for detaljert så får dette holde for nå. Du må bare spørre videre. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Og det er gjerne sammenheng mellom pris og kvalitet også Lenke til kommentar
magneman Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Så, hvis jeg skulle ha kjøpt en en PC, hvilken pris ville dere si er best for meg? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Så, hvis jeg skulle ha kjøpt en en PC, hvilken pris ville dere si er best for meg? 9528762[/snapback] Det blir ett alt for generelt spørsmål. Hva skal du bruke maskinen til, hvor mye penger har du råd til å bruke og hvor mye bruker du maskinen er de tre første spørsmålene jeg stiller meg. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg ville ikke kjøpt et hovedkort til under tusenlappen i alle fall, men du må jo se på hvilke funksjoner du vil ha også. Et til 1100-1300kr duger sikkert bra. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Så, hvis jeg skulle ha kjøpt en en PC, hvilken pris ville dere si er best for meg? 9528762[/snapback] Hvordan skal en kunne vite det når en ikke vet hva resten av maskinen din består av?! Men til ditt skisserte bruk vil jeg anta kort i de lavere prisklassene vil gjøre jobben helt greit. Du finner USB på alle nyere hovedkort. Ta en kikk på anbefalingene på HW.no og prøv å identifiser ditt bruksområde. Lenke. Så poster du oppsettet i "Hjelp til kjøp og salg" kategorien, hvor du spesifiserer bruk osv (les faq i kategorien Lenke først) Så kan sikkert noen se på oppsettet å komme med anbefalinger/forslag til bytte. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Takk takk, kan ganske lite om hovedkort, men fikk en kort gjennomgang nå da. Så, har dere noe imot at jeg stiller dere et par spørsmål om RAM (slik at jeg slipper å lage ny tråd) eller skal jeg lage en ny tråd? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Takk takk, kan ganske lite om hovedkort, men fikk en kort gjennomgang nå da. Så, har dere noe imot at jeg stiller dere et par spørsmål om RAM (slik at jeg slipper å lage ny tråd) eller skal jeg lage en ny tråd? 9529094[/snapback] Like greit å fortsette der du slapp synes jeg. Hva vil du vite? Lenke til kommentar
magneman Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Først så vil jeg bare ha en kjapp oppsummering av hva RAM'en gjør, hvilke oppgaver den har. Det jeg lurer mest på, er forskjellen på all type RAM. Jeg går ut i fra at Jo mere Mhz det er på RAM, jo raskere er RAM'en. Men, jeg har også sett at en del RAM med høy Mhz, er dyrere enn noen med lavere Mhz, hva kan dette skyldes? ta f.eks 2 RAM typer, med like mye Mhz, den ene koster dobbelt så mye som den andre. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Først så vil jeg bare ha en kjapp oppsummering av hva RAM'en gjør, hvilke oppgaver den har. Det jeg lurer mest på, er forskjellen på all type RAM. Jeg går ut i fra at Jo mere Mhz det er på RAM, jo raskere er RAM'en. Men, jeg har også sett at en del RAM med høy Mhz, er dyrere enn noen med lavere Mhz, hva kan dette skyldes? ta f.eks 2 RAM typer, med like mye Mhz, den ene koster dobbelt så mye som den andre. 9529147[/snapback] RAM - Random Access Memory eller tilfeldig minneaksess om du er tilhenger av norske uttrykk. Oppgaven er å ta vare på det som prosessoren til enhver tid har bruk for. Hvis du åpner forskjellige programmer så hentes programsnutter fra hard disken din og flyttes til minnet(RAM). Årsaken til det er at minnet er mye hurtigere enn hard disken både på lesing og skriving. Når minnet går fullt eller det som ligger i minnet ikke brukes lenger så dumpes det til hard disken i form av en page-fil. Denne filen kan hentes opp til minnet igjen ved behov. Det er avanserte algoritmer som bestemmer hva som skal skrives til page og når. Du har fått med deg at RAM også har hastigheter og det er jo bra. Det er viktig å få med seg at klokkefrekvensen på minnet har sammenheng med hvor fort minnet "jobber", men det er viktig å få med seg at denne hastigheten også påvirkes av bussen minnet er koblet til. Du husker hva buss er, ikke sant? Hvis minnet er klokket høyere enn busshastigheten på hovedkortet så klarer ikke minnet å jobbe på full fres, nettopp fordi at busshastigheten sinker minnet. Du driver ikke tilfeldigvis å jobber med en oppgave i IKT-driftsfag eller noe liknende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå