Gå til innhold

Spenningsforskjeller mellom ujordet PC og jording?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg målte akkurat med multimeter mellom jordingspunktet i en stikkontakt på kjøkkenet, og på baksiden av kabinettet til en PC som står ujordet.

 

Fikk da en spenningsforskjell på 138 volt? Er dette normalt?

 

Prøvde å "kortslutte" mellom jordingen og baksiden og kabinettet, og da ble det en god del gnister...ble til og med svarte merker på metallet etter "kortslutningen".

 

Er dette vanlig? Må jo egentlig være ganske farlig med hensyn til at hvis man faktisk tar på noe metall på/i PC-en og på et annet jorda apparat samtidig, så får man 138 volt i seg...? Dette kan da ikke være normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

Jeg målte akkurat med multimeter mellom jordingspunktet i en stikkontakt på kjøkkenet, og på baksiden av kabinettet til en PC som står ujordet.

 

Fikk da en spenningsforskjell på 138 volt? Er dette normalt?

 

Prøvde å "kortslutte" mellom jordingen og baksiden og kabinettet, og da ble det en god del gnister...ble til og med svarte merker på metallet etter "kortslutningen".

 

Er dette vanlig? Må jo egentlig være ganske farlig med hensyn til at hvis man faktisk tar på noe metall på/i PC-en og på et annet jorda apparat samtidig, så får man 138 volt i seg...? Dette kan da ikke være normalt?

9528470[/snapback]

Om du prøver å ta ut strømforsyningen fra kabinettet kan du finne ut om det er noe galt med denne. om du måler 138V mellom jord og et kabinett, har du en jordfeil. Antageligvis bor du i et område som er forsynt med et såkalt IT-nett, dvs 230V mellom fasene. Dersom du måler mellom jord og fase vil du også få 138V.

 

Dersom du, etter du har tatt ut strømforsyningen, og har kablene fremdeles tilkoblet utstyret inni PC-en, tar målepinnene mellom strømforsyning og jord, bør du måle 138V, men 0V mellom kabinett og jord :p

Lenke til kommentar
Tror ikke det er noe galt. Det er støydempingskondensatorer i strømforsyningen som forårsaker det potensialet.

Strømmen er for lav til å være farlig, men en PC er egentlig laget for å kobles til jordet kontakt.

9528863[/snapback]

 

Hmm.

 

Jeg har aldri hørt om støydempningskondensatorer men det kan godt være at du har rett. Men det som er merkelig er at potensialet er akkurat 138volt. Dette er jo vanlig ved jordfeiler...

 

Angående strømmen, så målte jeg med amperemeter mellom de to punktene, og der var det absolutt null ampere. Men hvis man tar på begge punktene, får man jo uansett strøm i seg teoretisk sett fordi kroppen blir da en "resistiv last".

 

Heisann,

 

Jeg målte akkurat med multimeter mellom jordingspunktet i en stikkontakt på kjøkkenet, og på baksiden av kabinettet til en PC som står ujordet.

 

Fikk da en spenningsforskjell på 138 volt? Er dette normalt?

 

Prøvde å "kortslutte" mellom jordingen og baksiden og kabinettet, og da ble det en god del gnister...ble til og med svarte merker på metallet etter "kortslutningen".

 

Er dette vanlig? Må jo egentlig være ganske farlig med hensyn til at hvis man faktisk tar på noe metall på/i PC-en og på et annet jorda apparat samtidig, så får man 138 volt i seg...? Dette kan da ikke være normalt?

9528470[/snapback]

Om du prøver å ta ut strømforsyningen fra kabinettet kan du finne ut om det er noe galt med denne. om du måler 138V mellom jord og et kabinett, har du en jordfeil. Antageligvis bor du i et område som er forsynt med et såkalt IT-nett, dvs 230V mellom fasene. Dersom du måler mellom jord og fase vil du også få 138V.

 

Dersom du, etter du har tatt ut strømforsyningen, og har kablene fremdeles tilkoblet utstyret inni PC-en, tar målepinnene mellom strømforsyning og jord, bør du måle 138V, men 0V mellom kabinett og jord :p

9528570[/snapback]

 

Hm, tror ikke jeg gidder å begynne å ta ut strømforsyningen akkurat i dag. Jeg bor i et område som er forsynt med IT-nett ja. Mellom den ene fasen og jord måler jeg 138 volt, og mellom den andre fasen og jord måler jeg 230 volt.

Lenke til kommentar
Det her helt normalt, du vil få samme resultatet mellom oppvaskmaskin og kjøkkenbenk om du kobler den til ujorda uttak.

Det er derfor viktig at det enten er jorda eller ujorda uttak i samme rommet, ikke blandet, da skjer nemlig dette og det kan være farlig men ikke nødvendigvis.

9529456[/snapback]

 

Hm, så dette er vanlig ved alle el-installasjoner?

 

Men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor det skjer? Det skal jo vanligvis ikke være noe potensiale til jord uansett hva...

 

Jeg burde kanskje også nevne at PC-en er tilkobla en haug med andre ting, slik som TV (via TV-kort), skriver, høytalere, DVD-spiller osv osv...

 

Vanligvis så er jo egentlig kabinettet jorda, fordi TV-kortet er jo kobla til jordingspunkt på antenneanlegget. Når antennekabelen er koblet inn i TV-kortet, er potensialet til jord 0. Men når jeg målte nå, var tilfeldigvis antennekabelen koblet fra, og da oppdaget jeg dette...

Lenke til kommentar
Her er et typisk filter for støydemping:

a_B2.gif

Det to kondensatorene til høyre kalles Y-kondensator. Midtpunktet er koblet til chassis, og når det ikke er koblet til sikkerhetsjord så er det lett å skjønne at chassis vil få et potensiale til jord. Det er mange som opplever støt av å ta i PC-en.

Link: http://my.execpc.com/~endlr/line-filter.html

9530035[/snapback]

 

Hm, linken funker ikke, men skjønner sånn ca. hva du mener.

Hva er egentlig vitsen med disse støydempingskondensatorene? Kan jo være farlig...

Lenke til kommentar
Jeg bor i et område som er forsynt med IT-nett ja. Mellom den ene fasen og jord måler jeg 138 volt, og mellom den andre fasen og jord måler jeg 230 volt.

9529327[/snapback]

Høres ut som om du har jordfeil, enten inne hos deg eller ute i e-verkets nett.

 

Normalt skal du måle ca 130V mellom fase og jord i et IT nett. Blir en av fasene kortsluttet mot jord vil da 2 av fasene måle ca. 230V mellom jord og fase, mens den 3. fasen med feil på vil måle 0V til jord.

 

Prøv å ta ut hovedsikringene, og mål direkte mot inntaket. Da vil du finne ut om feilen er ut mot e-verket eller inn mot deg.

Lenke til kommentar
Jeg bor i et område som er forsynt med IT-nett ja. Mellom den ene fasen og jord måler jeg 138 volt, og mellom den andre fasen og jord måler jeg 230 volt.

9529327[/snapback]

Høres ut som om du har jordfeil, enten inne hos deg eller ute i e-verkets nett.

 

Normalt skal du måle ca 130V mellom fase og jord i et IT nett. Blir en av fasene kortsluttet mot jord vil da 2 av fasene måle ca. 230V mellom jord og fase, mens den 3. fasen med feil på vil måle 0V til jord.

 

Prøv å ta ut hovedsikringene, og mål direkte mot inntaket. Da vil du finne ut om feilen er ut mot e-verket eller inn mot deg.

9539024[/snapback]

 

Hmm...jeg måler ikke 0 volt til jord på noen av fasene, så da kan det vell ikke være jordfeil?

Her er det jeg måler:

230 V til jord på den ene fasen

138 V til jord på de to andre fasene.

Det som er rart er at jeg måler 230 volt til kun den ene fasen...vet ikke om dette er vanlig i et IT-nett?

 

Fikk forresten støt når jeg skulle måle nå nettopp. Holdt tilfeldigvis jordledninga i hånda og tok på en laptop tilkoblet den ujordede PC-en...

Dette er jo direkte livsfarlig! Hvis man tar på en ujorda og en jorda ting samtidig, får man 138 volt i seg...

Lenke til kommentar
Dette er jo direkte livsfarlig! Hvis man tar på en ujorda og en jorda ting samtidig, får man 138 volt i seg...

9544839[/snapback]

Tja, spenning er jo ikke farlig hvis det ikke er noe strøm. F.eks hvis man tar tøy ut av tørketrommelen så opplever man spenning på mange titusner av volt, men det er statisk og helt ufarlig.

Hvis du har jordfeil så er det selvsagt farlig, men 138 Volt i seg selv er ikke ubetinget farlig.

Spenningen som nettfilteret lager kan gi deg et ubehagelig støt, men det er ikke dermed farlig.

Lenke til kommentar

mellom leder og jord er det cirka halve spenningen, altså 230V/2, eller på en motor som er koblet til trefase, 400V/3

 

Jim Tore Oshaug, tidl elektroelev

 

og forresten, du kan få 20 000 volt ideg uten at du DØR av det (brannskader) om det er høy nok motstand, og da selvfølgelig lav strøm

Endret av jimmydanny
Lenke til kommentar
Pr. definisjon er alt over 50V i tørre omgivelser farlig.

Om ikke nettfiltret kan generere store strømmer så skal det ikke mere en 30mA til gjennom kroppen til for å forårsake hjertestans.

Det er nok ikke for ingenting at alle kontaktene i et rom enten skal være jordet eller ujordet og ikke begge deler.

9547487[/snapback]

 

Men om det er liten nok strøm så behøver ikke engang 20 000V å være dødelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...