ATI vs GeForce Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hei Trenger litt hjelp med kjemien. Først - hva er en indeks når det er snakk om kjemi. Og så trenger jeg litt hjelp med ioneforbindelser, siden det står dårlig forklart i bøkene vi ennå ikke har fått :!: Jeg skal lage formler for disse ioneforbindelsene: (+ betyr ladd ion, og - betyr negativt ladd ion) Ca 2+ og Cl - = ? Mg 2+ og O 2- = ? Al 3+ og Cl - = ? Kan noen forklare meg hvordan man gjør dette grundig? Ville være evig takknemlig! Så begynner man å operere med flere atomer: Na+ og SO4 2- = ? Al 3+ og CO3 2- = ? CO3 2- og Ag + = ? Jeg fatter ikke fremgangsmåten helt selv om det er enkel mattematikk. Så ville være svært takknemlig om noen kunne forklare meg dette grundig og fort Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) SO4 2- er Sulfat, et fleratomig ion. Na+ og SO4 2- blir Natriumsulfat, eller Na2SO4 CO3 2- er karbonat. Al 3+ og CO3 2- blir Aluminiumkarbonat Ag + og CO3 2- blir Gullkarbonat (Ag2CO3) Disse fleratomige ionene har faste navn, og man kan legge til noen til listen: PO4 3- er Fosfat NH4 + er Ammonium NO3 - er Nitrat ClO3 - er Klorat Ca 2+ og Cl - = CaCl2, eller Kalsiumklorid Mg 2+ og O 2- = MgO, eller Magnesiumoksid Al 3+ og Cl - = AlCl3 eller Aluminiumklorid For å forklare, kan vi ta utgangspunkt i den siste - Aluminium i ioneform blir alltid 3+, og klor i ioneform blir alltid 1-. For at dette skal gå opp må du ha 3- tilsammen, derfor 3 klorioner per aluminiumion for at atomet ikke skal være ladd. For å finne ut hvor mange av hver kan du gange hvert atom med motpartens ladning. Aluminium ganges med 1, siden klor har ladning lik én minus. Klor ganges med 3 siden aluminium har ladning lik tre pluss. For å ta et annet eksempel angående balansering, kan vi ta Jern (Fe) og Oksygen (O). Jern kan enten ha ladning 2+ eller 3+ (kan ha to forskjellige ioneladninger pga det er et innskuddsmetall) mens oksygen er 2- uansett. Først må vi redegjøre for hvilken ladning Fe skal ha, dette gjøres ved å sette ladningen i en parantes etter atomnavnet, og dette må være romertall! Vi får to mulige svar her: Fe(II) + O = FeO -> Her har jern fått en ladning lik 2+, og den går opp i 2- ladningen til oksygen. Da trenger du ikke gange. Fe(III)+ O = Fe2O3 -> Her har jern fått en ladning lik 3+, og for at det skal gå opp må det balanseres. 2 ganger 3 er 6, så dette blir tallet av "ladninger" vi må skaffe oss. Da må vi gange Fe(III) med 2 for å få 6+, og O 2- med 3 for å få 6-. Så går det opp i Fe2O3, som er 2 Fe(III) atomer og tre O atomer. Fe(II) = Fe 2+ // Fe (III) = Fe 3+ Håper dette hjalp Red.: Fikset på Na2SO4, takk KjellV Endret 19. september 2007 av .Marcus Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Hjalp masse, takk skal du ha! Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Na+ og SO4 2- blir Natriumsulfat, eller NaSO4 9528434[/snapback] Na+ og SO4 2- blir NaSO4- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå