Gå til innhold

Formler og navn på uorganiske forbindelser

Anbefalte innlegg

Hei :) Trenger litt hjelp med kjemien.

Først - hva er en indeks når det er snakk om kjemi.

Og så trenger jeg litt hjelp med ioneforbindelser, siden det står dårlig forklart i bøkene vi ennå ikke har fått :!:

Jeg skal lage formler for disse ioneforbindelsene:

(+ betyr ladd ion, og - betyr negativt ladd ion)

Ca 2+ og Cl - = ?

Mg 2+ og O 2- = ?

Al 3+ og Cl - = ?

Kan noen forklare meg hvordan man gjør dette grundig? Ville være evig takknemlig!

Så begynner man å operere med flere atomer:

Na+ og SO4 2- = ?

Al 3+ og CO3 2- = ?

CO3 2- og Ag + = ?

Jeg fatter ikke fremgangsmåten helt selv om det er enkel mattematikk. Så ville være svært takknemlig om noen kunne forklare meg dette grundig og fort :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SO4 2- er Sulfat, et fleratomig ion.

Na+ og SO4 2- blir Natriumsulfat, eller Na2SO4

CO3 2- er karbonat.

Al 3+ og CO3 2- blir Aluminiumkarbonat

Ag + og CO3 2- blir Gullkarbonat (Ag2CO3)

Disse fleratomige ionene har faste navn, og man kan legge til noen til listen:

PO4 3- er Fosfat

NH4 + er Ammonium

NO3 - er Nitrat

ClO3 - er Klorat

Ca 2+ og Cl - = CaCl2, eller Kalsiumklorid

Mg 2+ og O 2- = MgO, eller Magnesiumoksid

Al 3+ og Cl - = AlCl3 eller Aluminiumklorid

For å forklare, kan vi ta utgangspunkt i den siste - Aluminium i ioneform blir alltid 3+, og klor i ioneform blir alltid 1-. For at dette skal gå opp må du ha 3- tilsammen, derfor 3 klorioner per aluminiumion for at atomet ikke skal være ladd.

For å finne ut hvor mange av hver kan du gange hvert atom med motpartens ladning.

Aluminium ganges med 1, siden klor har ladning lik én minus. Klor ganges med 3 siden aluminium har ladning lik tre pluss.

For å ta et annet eksempel angående balansering, kan vi ta Jern (Fe) og Oksygen (O). Jern kan enten ha ladning 2+ eller 3+ (kan ha to forskjellige ioneladninger pga det er et innskuddsmetall) mens oksygen er 2- uansett.

Først må vi redegjøre for hvilken ladning Fe skal ha, dette gjøres ved å sette ladningen i en parantes etter atomnavnet, og dette må være romertall!

Vi får to mulige svar her:

Fe(II) + O = FeO -> Her har jern fått en ladning lik 2+, og den går opp i 2- ladningen til oksygen. Da trenger du ikke gange.

Fe(III)+ O = Fe2O3 -> Her har jern fått en ladning lik 3+, og for at det skal gå opp må det balanseres. 2 ganger 3 er 6, så dette blir tallet av "ladninger" vi må skaffe oss. Da må vi gange Fe(III) med 2 for å få 6+, og O 2- med 3 for å få 6-. Så går det opp i Fe2O3, som er 2 Fe(III) atomer og tre O atomer.

Fe(II) = Fe 2+ // Fe (III) = Fe 3+

Håper dette hjalp :)

Red.: Fikset på Na2SO4, takk KjellV :)

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...