Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store onde bilavgifter.


Dipstick

Anbefalte innlegg

Nå har vi som er imot de ekstremt høye avgiftene på bil i Norge lånt "bensinsluker" tråden lenge nok for å få ut vår frustrasjon. Denne tråden er først og fremst ment som en klagemur over de utrolige avgiftene vi har på bil i Norge, og da først og fremst engangsavgifter forbundet med kjøp og import.

 

Ofte betaler man mer i avgifter til staten enn det man betaler for selve bilen, og det kan da umulig være riktig?

 

Jeg er for at flest mulig skal få frihet til å velge bil(er) etter eget behov, og at dette behovet skal defineres av oss brukere, og ikke av politikere og andre som har en mening av hva folk "trenger" eller ikke.

 

Dersom hensiktet med disse avigftene er å stimulere til miljøvennlige kjøp, så må man i så tilfelle måle de faktiske utslippene fra en bil, og ikke basere avgifter på vekt og hestekrefter. Den berømte bakseteavgiften er jo også en klassiker der man kjører rundt som en idiot med grønne skilter på en SUV, fordi å sette inn baksete vil koste en halv million ekstra.

 

Dette er absurd, og jeg mistenker at disse avgiftene først og fremst er til for å sikre staten inntekter, for de er i allefall ikke med på å redde miljøet. Samtidig så ønsker man nok å dempe folks kjøpelyst på bilfronten.

 

Nytte er en ting, en annen ting er at bil er gøy. Men biler som er gøy er dessverre så dyre at de ikke engang selges i Norge.

 

Så hva synes dere? Er dagens avgifter urimelige, eler er det riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, avgiftene er urimelige. Hjelper det å klage over det her? Nei.

Problemet er at Ola Nordmann ikke tør å si ifra. Vi godtar alle avgifter som vi får trødd nedover ørene våre.

Organiser dere og protester fremfor å bare klage her, da kan dere like godt gå bort til veggen å diskutere avgiftsnivået med den.

Lenke til kommentar

det er mange hensyn å ta, så summa summarum tror jeg ikke det er så ille.

samfunnet har mange tjenester å yte, så inntekter er nødvendig. hvis alle inntektene

fra bil ble veltet over på inntektsskatt ville det blitt ramaskrik. samme for omtrent alle andre beskatninger. det er ingen sider ved bil eller bilbruk som er miljøvennlig.

det er tydeligvis ønskelig at folk bytter bil sjeldnest mulig samt kjører minst mulig,

noe som er fornuftig både samfunnsøkonomisk og miljømessig. hvis både nye og eldre biler plutselig skulle falle så mye i pris at enhver dust kunne kjøpe og bruke bil,

ville veinettet kollapse umiddelbart, luftforurensningen i storbyene ville bli katastrofal, og hvor skulle pengene til bedre veier taes fra? det ville blitt misnøye på alle kanter.

nye biler er bare marginalt mer miljøvennlig utslippsmessig enn middels nye biler,

så der er det ikke noe å hente. gamle biler ramler sammen av seg selv og tvinger folk til å bytte pga høye reparasjonskostnader, så dermed er det heller ingen grunn

for staten til å senke avgiftene. folk tvinges til å bytte uansett, og vi har råd til det.

bilparken i norge er ikke vesentlig mye eldre enn andre land, og andelen av dyre

biler er faktisk høyere enn i de fleste land i europa til tross for de enorme avgiftene.

men en vri myndighetene kunne gjort var feks å fjerne avgiftene på kjøp av bil, og

tatt dem inn igjen på bruk av bil, dvs bensinavgift og evt noe via årsavgift.

dette ville fornyet bilparken og fått folk til å tenke seg om når de kjørte. det skal

koste å sende jorden til helvete, samt forpeste nærmiljøet til veiene med både støy og

eksos.

Lenke til kommentar
Ja, avgiftene er urimelige. Hjelper det å klage over det her? Nei.

Problemet er at Ola Nordmann ikke tør å si ifra. Vi godtar alle avgifter som vi får trødd nedover ørene våre.

Organiser dere og protester fremfor å bare klage her, da kan dere like godt gå bort til veggen å diskutere avgiftsnivået med den.

9528194[/snapback]

 

Enig i at det sånn sett ikke nytter å klage her. Finnes det interesseorganisajoner som allerede jobber med dette? I så tilfelle skal jeg melde meg inn på dagen.

Lenke til kommentar
det er mange hensyn å ta, så summa summarum tror jeg ikke det er så ille.

samfunnet har mange tjenester å yte, så inntekter er nødvendig. hvis alle inntektene

fra bil ble veltet over på inntektsskatt ville det blitt ramaskrik. samme for omtrent alle andre beskatninger. det er ingen sider ved bil eller bilbruk som er miljøvennlig.

det er tydeligvis ønskelig at folk bytter bil sjeldnest mulig samt kjører minst mulig,

noe som er fornuftig både samfunnsøkonomisk og miljømessig. hvis både nye og eldre biler plutselig skulle falle så mye i pris at enhver dust kunne kjøpe og bruke bil,

ville veinettet kollapse umiddelbart, luftforurensningen i storbyene ville bli katastrofal, og hvor skulle pengene til bedre veier taes fra? det ville blitt misnøye på alle kanter.

nye biler er bare marginalt mer miljøvennlig utslippsmessig enn middels nye biler,

så der er det ikke noe å hente. gamle biler ramler sammen av seg selv og tvinger folk til å bytte pga høye reparasjonskostnader, så dermed er det heller ingen grunn

for staten til å senke avgiftene. folk tvinges til å bytte uansett, og vi har råd til det.

bilparken i norge er ikke vesentlig mye eldre enn andre land, og andelen av dyre

biler er faktisk høyere enn i de fleste land i europa til tross for de enorme avgiftene.

men en vri myndighetene kunne gjort var feks å fjerne avgiftene på kjøp av bil, og

tatt dem inn igjen på bruk av bil, dvs bensinavgift og evt noe via årsavgift.

dette ville fornyet bilparken og fått folk til å tenke seg om når de kjørte. det skal

koste å sende jorden til helvete, samt forpeste nærmiljøet til veiene med både støy og

eksos.

9528665[/snapback]

 

Jeg synes det er bedre å avgiftslegge bruken enn innkjøp dersom man må velge melom to onder. I vår husstand kjører vi færre kilometer pr år med to biler enn det vi ville ha gjort med en bil, så det at folk har råd til flere biler trenger ikke bare ha en negativ miljøeffekt. Har man råd til nyere biler får man også biler som er mer miljøvennlige.

Lenke til kommentar
Ja, avgiftene er urimelige. Hjelper det å klage over det her? Nei.

Problemet er at Ola Nordmann ikke tør å si ifra. Vi godtar alle avgifter som vi får trødd nedover ørene våre.

Organiser dere og protester fremfor å bare klage her, da kan dere like godt gå bort til veggen å diskutere avgiftsnivået med den.

9528194[/snapback]

 

Enig i at det sånn sett ikke nytter å klage her. Finnes det interesseorganisajoner som allerede jobber med dette? I så tilfelle skal jeg melde meg inn på dagen.

9528823[/snapback]

 

www.bilaksjonen.no

Lenke til kommentar
Har man råd til nyere biler får man også biler som er mer miljøvennlige.

9528851[/snapback]

Sverige har høyest snitt på CO2 utlsipp på nye biler, så lave priser er ikke det samme som mindre CO2 utslipp.

9528880[/snapback]

 

Høyest snitt i verden? Norden? EU? Å være en smule presis skader ikke... ;)

 

For å nyansere denne uttalelsen: I EU-sammenheng er Sverige en CO2-sinke, men dette skyldes slett ikke bare lave bilavgifter. Svenske politikere har, i motsetning til resten av EU, sett på dieselbiler som en uting, og hatt en urimelig høy årsavgift på slike. Konsekvensen er at det for folk med lav til normal kjørelengde (<15000 km/år) stort sett lønner seg å kjøpe bensinbil. Disse har som kjent høyere drivstofforbruk og co2-utslipp enn tilsvarende dieselbiler.

 

Med andre ord, andelen dieselbiler i Sverige er forsvinnende liten i forhold til resten av EU.

 

Videre vet jeg ikke hvordan CO2-utslippet til f.eks. etanolbiler registreres i denne statistikken, men om man tar utgangspunkt i verdiene når bilen kjøres på bensin så får man temmelig høye co2-tall også her. Etanolbiler er for ordens skyld meget utbredt i Sverige (der resten av EU ser ut til å ha satset på gjerrige dieselbiler så har svensk bilindustri og politikere satset på etanol), og det selges for eksempel knapt en ny Saab eller Ford Focus her borte som ikke går på dette drivstoffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...