Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fikse bil svart, hvor går grensen for det lovlige

Hansforum

Anbefalte innlegg

Du kjenner folk med kompetanse til å fikse bil for deg. Skulle du innlevert bil til service ville du måtte betalt en god del. Er det å la en kamerat fikse det for deg mot betaling lovlig? Det er kanskje ikke etisk rett, men på den andre siden blir muligens kameraten skuffet når han får høre at du går rundt han med ting han kunne fikset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener det er lov til å tjene inntil 1000 kr. på "småjobber" uten å måtte betale skatt eller lage noe mer stress av det. utover det er det vel ikke egentlig lov men så lenge det ikke er snakk om de helt store beløpene kan jeg alderig tenke meg at det er noe stort problem eller noe spesiell risiko for å bli tatt for det.

Lenke til kommentar
mener det er lov til å tjene inntil 1000 kr. på "småjobber" uten å måtte betale skatt eller lage noe mer stress av det. utover det er det vel ikke egentlig lov men så lenge det ikke er snakk om de helt store beløpene kan jeg alderig tenke meg at det er noe stort problem eller noe spesiell risiko for å bli tatt for det.

9528349[/snapback]

Blitt 2000,- nå, mellom private vel å merke.

Lenke til kommentar
Ser ikkenoe problem med dette. Men du får ikke dette inn i serviceheftet, gjør du vel?

9529539[/snapback]

Hva så?

Tviler på at noen gidder å bry seg med deg hvis det er en gammel haug de kjører rundt i hvertfall.

9529802[/snapback]

Og hvorfor går du utifra at det er en gammel haug Hansforum kjører rundt i?

Lenke til kommentar

Det spiller jo en stor rolle hva det er som skal fikses. Men generelt sett vil jeg si at eldre biler som har fått alle de billig- eller gratisservicene sine så er det like greit svart.

Merk at en bruktbilkjøper selvfølgelig er interessert i at alle forbedringene det står du har gjort i annonsen er gjort av fagfolk, på skikkelig vis. Med kvittering og hele pakka. De har ingen garanti for at kameraten din har gjort alt riktig.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Det er jo mitt problem hvis jeg har hatt masse svart arbeid på bilen min og vil selge den. Kan jo fylle ut hele annonsen med alt som er "påkostet" i den perioden du har hatt bilen, men dette kan skremme vekk en gruppe kjøpere dersom du ikke kan dokumentere at det er gjort hos fagfolk. Er ingen garanti for at dette arbeidet er utført skikkelig, kan godt henne det er brukt lit vel provisoriske løsninger osv.

Det spørs selvfølgelig litt hva det gjelder også. Tennplugger, vindusviskemotoren, bremseklosser eller kanskje eksosanlegg skal de fleste klare. Så sånne ting er utelukket.

Lenke til kommentar

Det er nok ulovlig. Bare verksteder godkjent av Statens Vegvesen har lov til å reparere biler:

Bare kjøretøyverksted som er godkjent av regionvegkontoret kan utføre reparasjons- og vedlikeholdsarbeid samt ombyggings-, oppbyggings- og påbyggingsarbeid på kjøretøys bremseanlegg, styreinnretning, bærende konstruksjon, drivverk, hjuloppheng, hjulutrustning, drivstoffanlegg og elektrisk anlegg medregnet lysutstyr.

lovdata

Lenke til kommentar
Det er nok ulovlig. Bare verksteder godkjent av Statens Vegvesen har lov til å reparere biler:

Bare kjøretøyverksted som er godkjent av regionvegkontoret kan utføre reparasjons- og vedlikeholdsarbeid samt ombyggings-, oppbyggings- og påbyggingsarbeid på kjøretøys bremseanlegg, styreinnretning, bærende konstruksjon, drivverk, hjuloppheng, hjulutrustning, drivstoffanlegg og elektrisk anlegg medregnet lysutstyr.

lovdata

9537888[/snapback]

Men eier og medlemmer av eiers husstand har uansett lov til å reparere sin egen bil.. Formodentlig har han vel også lov til å få (vederlagsfri) hjelp av en kamerat, forutsatt at han er med på jobben (og ansvarlig for resultatet) selv? :hmm:

Lenke til kommentar

lovdata

9537888[/snapback]

Jeg fikk en kompis til å fikse lykten på bilen i går.

Har jeg gjort noe ulovlig da? :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk en kompis til å fikse lykten på bilen i går.

Har jeg gjort noe ulovlig da? :)

9542161[/snapback]

Nei, du har ikke gjort noe ulovlig. Det var kompisen din som brøyt loven.

Pasient: Hvis du leser linken jeg gav i forrige innlegg, så ser du at det gitt et unntak for reparasjon av sin egen eller sin hustands bil.

Lenke til kommentar

spøkelse: sikker på at den lovteksten der ikke er for å forhindre bakgårdsjapper som reparerer biler svart i stor skala?

for jeg nekter å tro at jeg er en forbryter fordi jeg hjelper kamerater med f.eks bremser/girkasser/understell osv

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...