Gå til innhold

Hva finnes, og hva kommer? Kjøpe nå eller senere?


dredg

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge fundert på å investere i ny PC, og var lenge interessert i å handle meg en stasjonær. Men på grunn av flere omstendigheter er jeg kommet frem til at en laptop er det som passer mitt behov best.

 

Jeg har i denne anledning noen spørsmål rundt teknologien, og utvikling på laptopfronten;

 

- Får man laptoper med LED-skjermer?

- Hva er beste responstiden på laptopskjermer per i dag?

- Jeg vil gjerne bruke en ekstern PC skjerm som primærmonitor, er dette mulig?

- Kan man ha laptopen lukket og bruke en ekstern skjerm, sånn at systemet blir som en stasjonær PC? Kanskje også en powerknapp på utsiden av maskinen?

- Finnes det noen laptooper på markedet, eller som kommer i nær fremtid som man kan overføre 720p24 fps og 1080p24 over HDMI?

- Bør man ha 64 bits vista, eventuelt vente på dette? Hva er fordelen med dette?

- Jeg har lest noe om en Dx 10.1 standard som skal komme. Når kommer denne? Og når kommer det skjermkort som støtter dette til bærbare?

- Er DDR3 kommet til bærbare? Er dette i så fall noe å vente på?

- Er det noen store skjermkortforbedringer på trappene som jeg burde vente på? Har lest noe om GeForce8800.

 

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke så veldig sterk på dette feltet, men etter at jeg nhar lest litt rundt på nettet, har jeg kommet frem til at jeg vil ha følgende ting;

 

Pris: Maks 20.000

 

Bruk: Desktop erstatter. Spille grafikktunge spill, og delvis mediasenter.

 

Krav: 17" med min. 1920*1080 oppløsning. 2 GB minne(4 GB hvis 64 bit). 7200 rpm harddisk. HDMI utgang.

 

Jeg vil selvsagt ha mest mulig maskin for pengene, men jeg er også bevist på at jeg vil ha det beste. Grafikk er det viktigste for meg. Jeg lurer i bunn og i grunn på om jeg skal vente til noen nye modeller kommer på markedet, og når disse i så fall kommer? Er forberedt på å vente til senest Januar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen svare på dette spørsmålet? Hadde vært kjempefint om noen kunne hjelpa, da jeg ikke har klart å finne ut av dette på egenhånd.

 

- Jeg vil gjerne bruke en ekstern PC skjerm som primærmonitor, er dette mulig?

Og kan man da ha laptopen lukket og bruke en ekstern skjerm, sånn at systemet blir som en stasjonær PC? Kanskje også en powerknapp på utsiden av maskinen?

Lenke til kommentar

Jeg kan svare på noe av dette ihvertfall, men ikke alt.

 

 

- Får man laptoper med LED-skjermer?

Du får ihvertfall maskiner som har LED baklys. Det er ikke så mange av disse pr i dag, men blir nok flere og flere.

 

- Hva er beste responstiden på laptopskjermer per i dag?

Dette vet jeg ikke.

 

- Jeg vil gjerne bruke en ekstern PC skjerm som primærmonitor, er dette mulig?

Jepp, null problem. De fleste nye laptoper har DVI utgang (eller ihvertfall VGA)

 

- Kan man ha laptopen lukket og bruke en ekstern skjerm, sånn at systemet blir som en stasjonær PC? Kanskje også en powerknapp på utsiden av maskinen?

Jepp, det går helt fint. Powerknapp på utsiden kan du fikse hvis du kjøper en dockingstasjon.

 

- Finnes det noen laptooper på markedet, eller som kommer i nær fremtid som man kan overføre 720p24 fps og 1080p24 over HDMI?

Vet ikke. Eller, om maskinen har DVI utgang kan du vel fint bruke en DVI-HDMI overganskabel og da er det ikke noe problem og sende ut 1080P

 

- Bør man ha 64 bits vista, eventuelt vente på dette? Hva er fordelen med dette?

Største fordelen sånn som jeg ser det er muligheten for 4gig minne.

 

- Jeg har lest noe om en Dx 10.1 standard som skal komme. Når kommer denne? Og når kommer det skjermkort som støtter dette til bærbare?

DX10 er såvidt etablert som standard, det er f.eks få spill enda som bruker dx10, men det kommer selvsagt flere og flere. Jeg hadde ikke venta på 10.1.

 

- Er DDR3 kommet til bærbare? Er dette i så fall noe å vente på?

Vet ikke. Ville ikke venta, prisen på DDR3 er enda altfor høy i forhold til ytelsen.

 

- Er det noen store skjermkortforbedringer på trappene som jeg burde vente på? Har lest noe om GeForce8800.

Kan være lurt å vente på 8800 ja, spesielt siden du skal ha 1920x på skjermen

Vet ikke når det kommer, sjekk lanseringsguiden

Endret av awesom-o
Lenke til kommentar

- Jeg vil gjerne bruke en ekstern PC skjerm som primærmonitor, er dette mulig?

Jepp, skal kunne gå det.

- Finnes det noen laptooper på markedet, eller som kommer i nær fremtid som man kan overføre 720p24 fps og 1080p24 over HDMI?

Toshiba Satellite X200 har HD-DVD og HDMI ja, ikke sikker på oppløsninga. Ihvertfall 720p, mulig det ikke er 1080.

- Bør man ha 64 bits vista, eventuelt vente på dette? Hva er fordelen med dette?

Er ikke sikker på alle fordelene men hvis du har 4GB ram blir bare 3 tatt i bruk om du bruker 32 bit ihvertfall.

- Jeg har lest noe om en Dx 10.1 standard som skal komme. Når kommer denne? Og når kommer det skjermkort som støtter dette til bærbare?

Skal visst komme etter nyttår en gang etter hva jeg har hørt ihvertfall, skjermkortene blir vel 9xxx-serien. Aner ikke når de kommer til laptop, sikkert litt seinere enn til stasjonær.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for svar!

 

Hva er en dockingstasjon, og hvor får man kjøpt dette? Vil gjerne at PC-en skal brukes med ekstern skjerm, tastatur og mus hjemme, men ikke om jeg må rigge opp noe stort som blir på størelse med en stasjonær PC(har veldig dårlig plass hjemme)

 

Det eneste jeg avventer før kjøp er da nytt skjermkort. Leste litt om en PC fra dell som muligens skulle komme med dette, XTS 1730, eller noe i den dure. Noen som vet om noen andre kommende beist med nogen lunde like speccs?

 

Takk igjen for svar, det var til stor hjelp

Lenke til kommentar

Ut ifra ditt behov vil jeg anbefale deg per idag toshiba x200.

Er en veldig god maskin som tilfredstiller deler av kravene dine.

Den har et Geforce 8700 GS 512Mb skjermkort som per idag er det sterkeste (til dx10). GF 8600 GS 512mb er nesten likt bare forskjellig klokkefrekvens.

Men den har 1680x1050 oppløsning, noe som er anbefalt til laptoper (ihvertfall på 15.4")

 

Man kan jo alltids vente for å få det beste, men når 8800 kortene kommer i laptoper blir det selvsagt snakk om at det skal komme ut en ny serie osv osv.

 

 

Så det er teoretisk umulig å alltid ha det beste til alle tider.

Men det tror jeg du skjønner :)

 

mvh. maets

Endret av maets
Lenke til kommentar
Ut ifra ditt behov vil jeg anbefale deg per idag toshiba x200.

Er en veldig god maskin som tilfredstiller deler av kravene dine.

Den har et  Geforce 8700 GS 512Mb skjermkort som per idag er det sterkeste. GF 8600 GS 512mb er nesten likt bare forskjellig klokkefrekvens.

Men den har 1680x1050 oppløsning, noe som er anbefalt til laptoper (ihvertfall på 15.4")

 

Man kan jo alltids vente for å få det beste, men når 8800 kortene kommer i laptoper blir det selvsagt snakk om at det skal komme ut en ny serie osv osv.

 

 

Så det er teoretisk umulig å alltid ha det beste til alle tider.

Men det tror jeg du skjønner :)

 

mvh. maets

9541189[/snapback]

 

- Det er som du sier så er 8700 en 8600 som er klokka opp, vet ikke helt hvor komfortabel jeg er med det. Hva er ytelsesforskjellen på 8700 og 8800?

 

Jeg har i utgangspunktet ikke lyst på en maskin med innebygd HD-DVD da jeg har en ekstern spiller til 360 allerede. Men jeg vil ha en maskin som sender ut 1080p til TVen min.

 

Jeg skjønner at jeg ikke kan ha det nyeste til en hver tid, men jeg har det ikke veldig travelt med å kjøpe maskin og kan derfor vente til rundt Januar med kjøpe ny. Jeg er derfor interessert i å vite hva som kommer på markedet de neste 4 mnd. for å se om det er verdt å vente litt, eller om jeg bare skal knalle til nå.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaringer med produktet selv men synes dette produktet 'docking' ser ganske grei ut i stedet for en proprietær docking som a) må byttes når du bytter pc og b) gjør det litt enklere å ha den bærbare på høykant for å spare plass.

 

På den andre side synes jeg det er greit å bruke både intern skjerm i bærbar og ekstern skjerm samtidig i et toskjermsoppsett......

Lenke til kommentar

Altså GeForce 8600 GT er nedklokket fra fabrikk.

Hvis du klokker det opp vil det kunne måle seg med 8700, men imotsetning vil det bli betydelig varmere.

Men 8700 er selvsagt et bedre kort, men det er ikke mye som skal til hvis du skjønner ;)

 

8700 og 8800 kommer til å være ganske så stor forskjell, kan ikke si noe sikkert i tall, men hvis du tar et eksempel fra stasjonære sin verden vil du se det.

 

Er ikke så inne på alt det med hd, hdmi osv dessverre.

 

Men hva definerer du som grafikktunge spill?

Lenke til kommentar
Altså GeForce 8600 GT er nedklokket fra fabrikk.

Hvis du klokker det opp vil det kunne måle seg med 8700, men imotsetning vil det bli betydelig varmere.

Men 8700 er selvsagt et bedre kort, men det er ikke mye som skal til hvis du skjønner ;)

 

8700 og 8800 kommer til å være ganske så stor forskjell, kan ikke si noe sikkert i tall, men hvis du tar et eksempel fra stasjonære sin verden vil du se det.

 

Er ikke så inne på alt det med hd, hdmi osv dessverre.

 

Men hva definerer du som grafikktunge spill?

9541315[/snapback]

 

- Ja da tror jeg at jeg prøver å vente inn 8800, selv om jeg blir veldig gira på å kjøpe nå av å lese her inne :)

 

Med grafikktungespill som jeg vet kommer så tenker jeg først og fremst på Crysis.

Lenke til kommentar

Ok. Tror du vil klare crysis på medium grafikk på et 8600 GT 512mb kort. (sikkert noe på high hvis du klokker)

 

Men med 8800 vil du nok klare det smooth. Hadde jeg hatt tolmodigheta og pengene skulle jeg gjerne også ventet til 8800.

 

Men jeg må bare forberede deg på at det kommer til å koste.

Ikke en billig affære ;)

Lenke til kommentar
Ok. Tror du vil klare crysis på medium grafikk på et 8600 GT 512mb kort. (sikkert noe på high hvis du klokker)

 

Men med 8800 vil du nok klare det smooth. Hadde jeg hatt tolmodigheta og pengene skulle jeg gjerne også ventet til 8800.

 

Men jeg må bare forberede deg på at det kommer til å koste.

Ikke en billig affære ;)

9541427[/snapback]

 

Nei jeg er forberedt på å lappe ut ca 20 lapper, regner med at det holder? Vil ha en maskin som drar alle dagens spill på max når jeg først kjøper ny maskin. Jeg har såpass lite peil på PC at jeg tror det blir lite med klokking på meg.

 

Tålmodig er jeg, men må handle før slutten på januar. Pengene er også på plass, (ny jobb). så dette skal bli bra.

Lenke til kommentar

20 lapper blir nok å holde :)

Den maskinen vil sannsynlig dra de fleste spillene som krever mye av skjermkortet på high. Men selvom det er et 8800 kort vil det aldri kunne sammenlignes helt på samme måte med et 8800 i en stasjonær.

Blir ikke den samme feelingen + at ytelseforskjellen er merkbar.

 

Men en god gaminglaptop får du nok :thumbup:

 

 

Tviler på at du trenger å klokke, men det er ikke noe vanskelig i utgangspunktet heller. ;)

Endret av maets
Lenke til kommentar
Har ingen erfaringer med produktet selv men synes dette produktet 'docking' ser ganske grei ut i stedet for en proprietær docking som a) må byttes når du bytter pc og b) gjør det litt enklere å ha den bærbare på høykant for å spare plass.

 

På den andre side synes jeg det er greit å bruke både intern skjerm i bærbar og ekstern skjerm samtidig i et toskjermsoppsett......

9541297[/snapback]

 

Den dockingen der så genial ut! Trodde dette var store greier jeg, men den er jo liten og praktisk. Da bare setter man den bak på maskinen så har man en liten stasjonær kan man si? Ligger fint og skjult i skuffen da.

 

Ja jeg vil nok også bruke toskjerm oppsett fra tid til annen. Men jeg har litt dårlig plass hjemme, og vil nok for det meste kun kunne bruke en skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...