Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min første bil...

MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Hei

Tiden begynner snart å nærme seg da jeg får lappen, og kan kjøre bil. Men valgene er ikke få, og da heller ikke lett.

Har noen noe råd til hva jeg bør skaffe meg. Jeg har tenkt å bruke maks 40 000 på bilen. Dette er ikke noe must. Noe jeg ser på som et godt råd, er at jeg helt sikkert kommer til å bulke bilen, og det er bedre å bulke med en billig bil.

Jeg er ikke spesielt interessert i biler, men har satt meg et par hovedpunker:

Fin bil

Bilen skal være fin. Jeg orker ikke kjøre rundt i et vrak, med mindre den er veteran, for da er det faktisk kult. Kommer til å stelle godt med bilen, men det hjelper ikke når man ikke har et bra utgangspunkt. Å kjøre rundt i en gammel golf, gråfarget er med andre ord ikke veldig aktuelt.

Driftsikkerhet og kjøreegenskaper

Bilen må være god å kjøre. Jeg har som sagt ikke peiling på bil, men for all del, litt krever jeg. Den bør også være billig i drift. Etter en prat med faren min sa han at Ford Mondeo var greie biler, noe jeg kommer til lenger nede. Km standen bør også være så lav som mulig, og jeg har forstått det at den bør være under 180 000. Eu godkjent er også en fordel, og som sagt også at den ikke er bulket, eller har andre defekter.

Har en rett nedenfor meg her som skal selge en Ford Mondeo Ghia 97 modell. 130hk, gått 175 000km, godkjent til 2009, og også rustbehandlet for ikke så lenge siden. Pris: 43 000,-

Har også fått mange som har anbefalt BMW 3serie. Men som mange vet, har disse bilene gått under kallenavnet "negertralle". Dette er ikke rasistisk ment, men jeg har problemer med å kjøpe meg en bil, fordi faren er der for endel kallenavn.

Men uansett, hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Toyota Carina E ? Alle fra 1992 og oppover. De er ganske fine, driftsikker, motor som holder lenge, lite rust (den ruster som regel på hjulbueren og på eksospotta) det er ikke så fælt. Poenget er at det er en bra bil, og du kan få 1.6l XLI, 1.8, 2.0 SLi og 2.0D. Bare så det er sagt: 1.6 literen har mer hk og bruker mer drivstoff enn 1.8l.

Har tenkt å kjøpe den bilen selv, og style den. Har fått jobb, om ikke lenge kommer den bilen på diskusjon (worklog/showcase)

Srry for litt OT :roll:

EDIT:

Her er en annonse: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...8regVquE2472780

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Har du sett på Volvo 460?

Ganske tøff bil syntes jeg da. :thumbup:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...4dbc0hTMj102610

Volvo 460 er iallerall mer "ordentlig" bil en VW Golf og Mazda 323F hvertfall!

Prøv å finn en som er så ny som mulig med så lav km så mulig så går det nok bra!

Det kan jo selfølgelig være at du syntes Volvo er gubbete, det er pussig nok mange som mener det. :hmm:

Endret av HansU
Lenke til kommentar
Bare så du vet det: Du kommer ikke til å få noen BMW 3-serie E36 med høvelig motor i fin stand til 40k.

De fleste ligger en del høyere.

De som ligger til 40k er det ikke igjen mye av, som regel.

9529811[/snapback]

Jeg tenker alltid på E30 om budsjettet er under 40 000....

Endret av Blablaa
Lenke til kommentar
Har du sett på Volvo 460?

Ganske tøff bil syntes jeg da. :thumbup:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...4dbc0hTMj102610

Volvo 460 er iallerall mer "ordentlig" bil en  VW Golf og Mazda 323F hvertfall!

Prøv å finn en som er så ny som mulig med så lav km så mulig så går det nok bra!

Det kan jo selfølgelig være at du syntes Volvo er gubbete, det er pussig nok mange som mener det. :hmm:

9530234[/snapback]

Man må jo ha en bil med litt respekt på veien. Kan jo ikke komme med Toyota Yaris som første bil. Du må få ha det gøy på starten, og da du skal kjøre sakte på veiene er det samme f.

Lenke til kommentar

Du har alt for strenge krav. Dessuten går du utifra at du kommer til å bulke.. Bare tull. Er du en rolig sjåfør som ikke har som hovedmål å dra brekksladder og spinne rundt rundkjøringene hver eneste regnvåte dag med Volvo 240'n så går det nok bra.

Bare husk på at BMW er gjerne dyrere enn de behøver, og deler koster flesk. Ofte råkjørt med. Dessuten er ikke BMW noen "negertralle". Spørs hva du gjør med den. En clean BMW er minst like lite negertralle som en Toyota. Dessuten er BMW skikkelige biler, så drit i kallenavn. Men dårlig behandling og høy pris på selve bilen og deler er dumt.

Du finner Saab 900 fra 1994 og nyere som kommer med samme pakke som 93 (samme design). Dette er behagelige og litt store biler. Litt mer stilig enn Nissan Sunny, Toyota Corolla, Volvo 240 osv..

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Du finner Saab 900 fra 1994 og nyere som kommer med samme pakke som 93 (samme design). Dette er behagelige og litt store biler. Litt mer stilig enn Nissan Sunny, Toyota Corolla, Volvo 240 osv..

9530431[/snapback]

Skjer med å sammenligne biler i vidt forskjellig prisklasse da?

Lenke til kommentar

Det med negertralle var det faktisk ikke meg som kom på. Sendte link til en BMW til noen på msn, og 2 av 3 sa ting som minnet om kallenavnet negertralle...

Jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å bulke, men er litt kjipt når først uhellet er ute. Spesielt når det er snakk om første bil.

Lenke til kommentar

9530431[/snapback]

Skjer med å sammenligne biler i vidt forskjellig prisklasse da?

9530462[/snapback]

Hovedpoenget er at han kan på en 2. generasjons Saab 900 til under 40.000, dermed utelukker det de andre jeg nevnte. Saab er minst like god som BMW, unntatt for gutta som lever for bakhjulstrekk.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Brekkslædding, råne, kjøre fort, presse bilen hardt.....> er som regel normalt hos de fleste ungdommer som får sin første bil. Tviler ikke på at trådstarter tar en brekkslædd, eller bryter loven da han får sin første bil.

De fleste jenter er rolige, det har jeg merket.

Litt OT :ohmy:

Hva med en Honda Civic? Hatchback eller sedan? 1992+? Du får VTech motor også. Har ikke erfaring med civic, men det er GANSKE mye styling til de bilene.

Hvorfor er det akkurat så mye styling til Cvic i forhånd til andre biler?

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

mercedes C-klasse er en mulighet ;)

noe ala den her:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...8rgczKVPY106025

syns den så riktig fin ut, litt over 10 gammel, slik at det blir mindre forsikring (tror jeg?)

kosta 6 k ekstra enn budsjettet... men ville bare vise annonsa ;)

ville hvertfall vurdert det.

men er det 40000 for alt med forsikringer, eller bare for bilen?

Lenke til kommentar
mercedes C-klasse er en mulighet ;)

noe ala den her:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...8rgczKVPY106025

syns den så riktig fin ut, litt over 10 gammel, slik at det blir mindre forsikring (tror jeg?)

kosta 6 k ekstra enn budsjettet... men ville bare vise annonsa ;)

ville hvertfall vurdert det.

men er det 40000 for alt med forsikringer, eller bare for bilen?

9537485[/snapback]

For å si det sånn. Har vesentlig mer å bruke, men vegrer meg, fordi det kan være andre ting jeg skal kjøpe for de pengene også. Uten forsikring, men alt av service og tester må være gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...