tr0ndern Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Har fått et merkelig problem med DVD-ROM'en i den ene PC-en (MSI 16/48X). Jeg får ikke lenger åpnet den - når jeg trykker inn bryteren som skal åpne spilleren, begynner lampa å blinke, og musepekeren forandrer seg til pekeren som blir når PC-en leser fra enheten, men skuffen kommer aldri ut. Den vises imidlertid som den skal i Min Datamaskin/WIndows Utforsker, og Enhetsbehandling i kontrollpanelet rapporterer heller ikke om problemer. BIOS'en finner også stasjonen som den skal under oppstart av maskina. Har i lengre tid hatt et annet problem med denne, nemlig at under installering av programmer, f.eks, kan den installere kanskje halve programmet, så begynner CD-en å spinne vilt, og plutselig kommer det "Read Error", "kan ikke kopiere fil" el.l. Når jeg etterpå går inn på Windows Utforsker eller Min Datamaskin er DVD-enheten (stasjon D:) borte, og PC-en må restartes for at den skal komme tilbake. Har sjekket alle kablene, og de sitter som de skal. CD-RW-enheten (MSI 48/16/48X) på samme kabel fungerer også helt greit. Lenke til kommentar
elmer85 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Enkelt og greit. Kjøp ny DVD-ROM. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Har fått et merkelig problem med DVD-ROM'en i den ene PC-en (MSI 16/48X). Jeg får ikke lenger åpnet den - når jeg trykker inn bryteren som skal åpne spilleren, begynner lampa å blinke, og musepekeren forandrer seg til pekeren som blir når PC-en leser fra enheten, men skuffen kommer aldri ut.9527403[/snapback] Skjer dette bare når det ligger en plate i spilleren, eller også når den er tom? Jeg har en gammel Plextor CD-RW som nok begynner å skrante litt i mekanikken, for den går i vranglås ganske ofte når jeg trykker på knappen for å åpne skuffen. Jeg må rett og slett bruke bindersmetoden og åpne den manuelt. Problemet ditt med installasjon fra CD kan jo skyldes at det ligger støv på linser og lasere og greier. En rense-CD burde jo kunne hjelpe der. Men en ny DVD-brenner koster jo ikke all verden lenger. (Og rene DVD-ROM drives får man vel knapt tak i for tiden.) Lenke til kommentar
tr0ndern Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 DVD-ROM'en er tom. Om det samme skjer når det står en CD/DVD i aner jeg ikke, siden jeg ikke får åpna den for å putte inn en... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) DVD-ROM'en er tom. Om det samme skjer når det står en CD/DVD i aner jeg ikke, siden jeg ikke får åpna den for å putte inn en... 9527688[/snapback] Okei, da kan det jo være en mekanisk feil som gjør at skuffen blir hengende igjen i noe og ikke kommer ut. Får du åpnet den med binders e.l.? Og når (hvis) skuffen er åpen, kan du da lukke den ved å trykke på knappen? Min Plextor gir som regel fra seg et solid 'klunk' når skuffen er trukket helt inn, og da bare vet jeg at jeg ikke vil få åpnet den på vanlig måte neste gang. Mange av de mekaniske delene er jo laget i plastmaterialer, og de er jo ikke kjent for sin eminente slitestyrke, akkurat. edit: leif Endret 19. september 2007 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå