Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overføre større beløp fra Australia til Norge?

Tullballj

Anbefalte innlegg

Skal ha overført et større pengebeløp fra salg av eiendom i Australia. Det jeg lurer på er om det er lurt å vente på at verdien på kronen synker, eller de australske dollarene stiger? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å tjene mest mulig på transaksjonen? Jeg har mottatt en bankremisse på 230.000,- australske dollar. Jeg må også betale skatt av de pengene, så kan jeg eventuelt sette pengene inn på konto som AUD også betale skatt ut i fra nåverdien, også eventuelt senere veksele de inn i nok?

Altså jeg vil tjene mest mulig på dette...

Endret av NestenUtenkunnskap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakket akkurat med banken min... De sa at de sender sjekken til Australia også betaler banken der ut pengene i norske kroner til banken min, også betaler de meg pengene. De sa også at banken kunne da selv overføre pengene når det passet dem med valutakurser, så da har jeg ikke noe kontroll på det...

Finnes det ikke noen måte hvor jeg kan gjøre det mer gunstig for meg? Det er et advokatkontor som sender ut pengene og deres prosedyre er bankremisse ved overføring av penger.

Lenke til kommentar

Verdien på kronen har stort sett gått oppover de siste månedene, så det virker usansynlig at du vil tjene på å vente med overføringen. Du kan derimot oppleve at noen banker gir dårligere vekslingskurs enn andre på samme dag, så det kan lønne seg å undersøke litt først.

Lenke til kommentar

Utbetaling med sjekk er standard prosedyre hos advokatkontoret. Jeg må nok veksle inn sjekken, så det som jeg må tenke på er vekslingskursen og hvor mye gebyrer jeg må betale. Eventuelt hvor mye rente jeg kan få på pengene hvis jeg oppretter konto hos banken. De skal investeres igjen rett over nyttår, så jeg kan ikke låse noe kapital nå... Jeg har ikke peiling på sjekker, men går ut i fra at dette er en valutasjekk...

Så: 1. Hva slags bank gir meg best vekslingskurs og minst gebyrer?

2. Hvem gir meg best rente på penger som skal stå 2-3 mnd på kontoen (trenger ikke være samme banken jeg veksler inn sjekken)?

Endret av NestenUtenkunnskap
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du dra nytte av kursen om du har tid til det. Jeg har ikke fulgt med på AUD, men det sier jo seg selv at jo høyere den er i forhold til NOK, jo mer får du igjen for pengene dine.

Dersom du tror kursen kommer til å bli mer gunstig fremover er det jo bare å la dem stå på en australsk konto til du velger å overføre.

Lenke til kommentar

Trådstarter har allerede "mottat en bankremisse på 230.000,- australske dollar". Dette er antagligvis en internasjonal banksjekk med begrenset levetid (må heves før xx dager [bør stå på sjekken]). Det som skjer er at banken tar den inn for honorering, sjekken sendes utstedende bank og pengene utbetales trådstarter. Er du kunde av banken vil normalt kontoen din godskrives uten forbehold om dekning på sjekken. Det er dessverre alt for mange falske sjekker i omløp.

Lenke til kommentar

Den som klarer å spå valutakursutvikling rett blir steinrik. Økonomisk sett er det mer eller mindre meningsløst å si stort om hvordan dette utvikler seg, forklaringen er enkel (denne er litt vel enkel, de som vil ha det helt korrekt får studere litt videre).

Dersom det fantes et solid analysegrunnlag som sa at den norske kronen skulle styrke seg relativt til den australske dollaren, vill dette i et effisient marked vært kjent informasjon. Med rasjonelle aktorer i markedet fører dette til at investorer flytter penger dit de forventer å få økt sine reele verdier, og utjevner forskjellen – altså vil forventninger om fremtidig endringer i priser (her valutakurser) tas i betraktning når investorer tar beslutninger, og forventningen om fremtidig vekst vil allerede være priset inn i dagens valutakurs.

Det eneste jeg tør spå om valutakurser er at den norske kronen kommer til å styrkes eller svekkes – om da ikke kursen blir uendret.

Lenke til kommentar
Den som klarer å spå valutakursutvikling rett blir steinrik. Økonomisk sett er det mer eller mindre meningsløst å si stort om hvordan dette utvikler seg, forklaringen er enkel (denne er litt vel enkel, de som vil ha det helt korrekt får studere litt videre).

Dersom det fantes et solid analysegrunnlag som sa at den norske kronen skulle styrke seg relativt til den australske dollaren, vill dette i et effisient marked vært kjent informasjon. Med rasjonelle aktorer i markedet fører dette til at investorer flytter penger dit de forventer å få økt sine reele verdier, og utjevner forskjellen – altså vil forventninger om fremtidig endringer i priser (her valutakurser) tas i betraktning når investorer tar beslutninger, og forventningen om fremtidig vekst vil allerede være priset inn i dagens valutakurs.

Det eneste jeg tør spå om valutakurser er at den norske kronen kommer til å styrkes eller svekkes – om da ikke kursen blir uendret.

9538269[/snapback]

Jo er vel ingen som kan forutse det, men jeg har selv overført større beløp til USA, og da var dollaren på vei ned, og med litt is i magen venta jeg til den var helt i bånn før jeg overførte. Sparte en del kroner på å vente noen måneder med overføringen.

Lenke til kommentar

... akkurat som du kunne ha tapt penger om kursen gikk andre veien, eller endt opp i null hvis kursen sto stille. Det er selvsagt mulig å tjene penger på arbitrasjehandel, mitt poeng er så enkelt som at det er vanskelig å forutse hvordan valutakursene utvikler seg.

Om jeg var trådstarteren ville jeg tenkt mer på likdividetsbehov og relativ formuesskatt enn muligheten for arbitrasjehandel i valutakurser.

Lenke til kommentar

Jeg var i banken i dag, det er en valutasjekk og jeg kan ikke se at det står noe utløpsdato... Er det da mulig å vente til kursen eventuelt er mer gunstig? Dere nevnte skatt og slikt... Hvordan må jeg forholde meg til det hvis jeg ikke har overført pengene? De pengene er forresten en arv, så jeg må melde fra til skattemyndighetene. Må jeg melde fra før pengene er på konto, eller kan jeg eventuelt vente til jeg vil overføre de?

Også, hvordan løser jeg inn valutasjekken billigst og fortest mulig? Den kan ikke bare ligge i safen på et advokatkontor liksom. :p banken min ville sende sjekken til Australia og få de til å løse inn sjekken der borte, for å så sende de til banken min, som igjen utbetaler pengene. Men de ville ha 0,2% av verdien for å gjøre dette + banken i Australia skal ha sin del. Også kan det ta 3-4 uker.

Jeg snakket med DNB i går, og de sa at jeg kunne få den løst inn i løpet av noen dager hvis det var en valutasjekk også kunne jeg eventuelt avtale kursen. Prøvde å stikke innom DNB i dag, men han som satt i skranken bare sa "Gå til banken din du".... Han var mye til hjelp. :(

Lenke til kommentar

Det er bedre med en konto som rentes mot 3 mnd Nibor enn de kontoene som Bank 2 og Glitnir. Da får du per idag 5,6%, litt avhengig av rentemargin.

Gå i Postbanken, si at du vil ha en kapitalkonto å sette den inn på. Du trenger jo ikke å si at du skal bruke pengene over nyttår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...