Gå til innhold

Hvilket objektiv til semi-nybegynner (+)?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe Nikon D80 og lurer litt på hvilket objektiv jeg burde velge når jeg bare skal ha ett objektiv (i starten).

Videre lurer jeg på om det er noen reele konkurenter til D80, ettersom det ikke virket sånn for en stund tilbake siden.

Til slutt; Er det vanlig å få rabatt når man kjøper alt fra scratch? Det vil si hus, objektiv, veske, minnekort.

Takker så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har tenkt å kjøpe Nikon D80 og lurer litt på hvilket objektiv jeg burde velge når jeg bare skal ha ett objektiv (i starten).

Videre lurer jeg på om det er noen reele konkurenter til D80, ettersom det ikke virket sånn for en stund tilbake siden.

Til slutt; Er det vanlig å få rabatt når man kjøper alt fra scratch? Det vil si hus, objektiv, veske, minnekort.

Nei, det er ikke vanlig med noe særlig rabatt, med mindre du er en *svært* god kunde... Noen steder kan du komme over pakkeløsninger med dette i pakken, da kan du ende opp med en litt lavere pris enn om du kjøper det separat, men det er langt fra alle steder du får det.

Konkurrenter til D80 finnes det flere av, særlig bør du kikke på Pentax K10D, Olympus E-510 og Canon 30D. De ligger på omtrent samme prisnivå, men har litt andre egenskaper/prioriteringer, så det kan være litt vanskelig å sammenlikne direkte, det kommer mye an på hva akkurat *du* synes er viktig...

Hvis du bare skal ha ett objektiv, er Nikons 18-135 et fint valg, skjønt 18-70 er et hakk bedre, men dekker jo ikke like stort område. Om det er nok, er det bare du som vet...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å ta stilling til alternative valg, det har de andre gjort allerede. Jeg er enig i det de andre skriver om at det finnes i alle fall tre andre alternativer som er verdt å kikke nærmere på. Eneste alternativ som ikke allerede er nevnt er Samsung GX 10, som er samme kamera som Pentax K10D, bare i en litt annen innpakning.

Når det gjelder hvilket objektiv du trenger i starten, så har jeg bare min egen erfaring å gå ut fra. Min erfaring er at jeg ikke trenger stort annet enn min 18-50 i tillegg til et litt raskt portrettobjektiv. Ut fra den erfaringen vil jeg hevde at de fleste vil klare seg med 18-70 i lang tid, og for noen så trenger de aldri noe mer. Ønsker du litt lenger brennvidde å leke med, så er den litt lengre kitzoomen verdt å satse på. Jeg vil hevde at du ikke trenger den ekstra telen, men da snakker jeg bare for meg selv og de fleste jeg kjenner. Hvis man lærer seg å bruke en av de to zoomene skikkelig, så er det ikke sikkert at du noensinne trenger noe mer. Heldigvis er det ikke alle som pådrar seg den kroniske lidelsen lens lust, og er kun interessert i å ta gode bilder med det utstyret man har.

Lenke til kommentar

Som relativt fersk speilrefleksbruker (1700 eksponeringer) koser jeg meg med brukte objektiver fra ebay. Til Pentax er det godt utvalg i objektiver med M42- og K-fatning, de fleste med fast brennvidde, uten autofokus. Prisen er typisk $40-80, og kvaliteten er helt topp. Det er en billig måte å eksperimentere med mer optikk i tillegg til standardzoomen. Antar at det er enda bedre utvalg til Nikon og Canon, særlig om du har M42-adapter.

For maksimal bekvemmelighet og anvendelighet bør du følge k-ryengs råd om standardzoom.

Lenke til kommentar

Med M42-adapter så har man samme utvalg uansett hvilket merke man bruker, siden M42 er det samme på alle merker. Pentax er det merket som er best integrert med M42, så det er faktisk mulig at det finnes objektiver med den fatningen som kun passer til Pentax. Jeg har ikke noe grunnlag for å hevde at det finnes objektiver som kun kan brukes på Pentax, men det er i alle fall teoretisk mulig.

Lenke til kommentar
Med M42-adapter så har man samme utvalg uansett hvilket merke man bruker, siden M42 er det samme på alle merker. Pentax er det merket som er best integrert med M42, så det er faktisk mulig at det finnes objektiver med den fatningen som kun passer til Pentax. Jeg har ikke noe grunnlag for å hevde at det finnes objektiver som kun kan brukes på Pentax, men det er i alle fall teoretisk mulig.

Pentax gir i hvert fall lysmåling på alle objektiver du får montert, dét er en fordel! Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for svar så langt :)

Når det gjelder mine prioriteringer så blir vel det en kombinasjon av gode egenskaper i mørke (fest/nattbilder), og portretter. Videre har jeg en stor neve, så det funker ikke m ed et pittelite kamerahus. D80 har jeg prøvd, og det er min størrelse.

Jeg har for øyeblikket bare et lite håndkamera av typen Fujifilm Finepix f30, som jeg merker begrensningen av på alle måter tenkelig (lite justering, dårlig i mørke og rett og slett ikke den kvaliteten jeg ønsker). Det er grunnlaget for at jeg ønsker å gå over til speilrefleks; justeringsmuligheter, bildekvalitet og egenskaper i mørke.

Mitt budsjett er da 10.000kr, helst i underkant.

Eg fikk noen tilbud fra Japan foto og Fotoknudsen, hvor Fotoknudsen bare var mye dyrere.

Hos Japan foto var det valg mellom en 18-70 eller en 18-135 objektiv til samme pris (8499kr ink hus), og med mine ytterst begrensede kunnskaper om dette lurer jeg på hvilket jeg burde velge, eller om jeg burde kjøpe noe annet separat?

Men igjen, takker så langt :)

Lenke til kommentar

Nå så jeg forresten at det var mulig å få 55-200 linse isteden for 500kr ekstra (hos foto knudsen). Er det noe jeg bør vurdere?

Ellers ser jeg at det er et par småting jeg ikke helt forstår.

VR, hva er det?

Tele-linse, er det bare en betegnelse for teleskop, altså noe alle objektiver er?

D80 har ellers autofokus, right?

I butikken spurte også betjeninga om jeg ville ha filter, og jeg merka at jeg ble litt sånn "ehh...sikkert?" Hva er egentlig et filter, og er dette noe jeg burde ha?

Lenke til kommentar

Det siste først: Du ønsker ikke noe filter, men kunne gjerne tenkt deg en solblender. Akkurat de ordene skal du si. Når han gjentar spørsmålet om du vil ha filter, denne gang med et "godt" argument, så gjentar du de ordene. Når han spør om du er sikker, så gjentar du en gang til. Da gidder han ikke plage deg mer, og gir deg heller en pris på noe nyttig, en solblender. Hvorfor? Det finner du ut med å søke på ordene <filter> og <solblender> i underkategorien for optikk her på forumet.

VR er Nikons navn på antishake. Som ordet beskriver så er det noe som hjelper mot shaking, altså kamerarystelser/ustø hånd. Det er ganske nyttig med teleobjektiver, som en 55-200 er. Det finnes ingen andre rimelige telezoomer som har det enn den fra Nikon. Derfor er det den som stort sett blir anbefalt her på forumet, når noen spør om rimelige teler.

Tele vil si at du kan zoome innpå ting som er langt borte. Den zoomen som du spør om tar over når den vanlige zoomen som følgte med kamera blir for kort. Det vil si at du normalt ikke vil bruke telezoomen til vanlige bilder, men den er noe du trekker frem til avstandsbilder og i noen tilfeller portretter. Den zoomen er et godt supplement til normalzoomen som følger med kamera, og ikke et alternativ.

Nikon D80 har autofokus på alle objektiver som er laget for Nikon, og som har autofokus. I motsetning til lillebror D40 har den innebygd fokusmotor, og er ikke avhengig av objektiver med autofokusmotor. Det er D40, fordi det har ikke innebygget fokusmotor. Dette har vært diskutert opp og ned her på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...