Zeph Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Bilen min er klar for utskifting av klosser og skiver. For ei tid tilbake begynte det å lyse raudt ved litt G-krefter i bilen, og det kom lydar frå bremsane. Eg ser at på venstre sida er det eit spor i bremseskiva sannsynlegvis fordi klossane er slitt vekk. Bilen skal på service om 20 dager, fekk ikkje noko før, då skal den på H-service. Spørsmålet mitt er om det er dumt å bruke bilen til dagleg når klossane er så slitt. Så langt har eg framleis ein grei bremseeffekt og kjører på ein måte der eg bremsar minst mogleg. Det er ikkje snakk om langkjøring, kanskje eit par km i dagen til og frå jobb. Skivene skal skiftast, så dei sparer eg ikkje på, men er det andre delar der nede som kan ta skade av dette? Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg kjørte selv en stund med metall mot skivene, begge bak. Jeg syntes selv at bremseeffekten ble litt dorligere men ikke ukjørbar, men tror ikke politiet blir så glad hvis de merker det.. Største problemene jeg hadde var høy skrapelyd og glødende jernspon som festet seg til felgene.. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Ikke noe lurt å kjøre jaffal. Hvis selv bremseklossen hvorav delen på klossen som faktisk skal slites på er slitt vegg, er det snart bare stål mot stål igjen og da ryker caliperne rimelig kjapt, i tilleg til evt pakninger\rør mansjetter som pgr av for høy varme stryker med også. Hvis det bare en noen km til jobb, hvorfor ikke sykle? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Så lenge du er klar over det og du skal ha den inn på service om ca. 20 dager skulle jeg tro det går bra. Husk at det er snakk om et varselslag som sier at nå er det på tide å skifte bremser i nær framtid, og ikke at du må skifte på dagen. Bare husk å kjør forsiktig og minst mulig, så ser ihvertfall ikke jeg noen problemer med det. Utenom at du blir plaget av bremseskrik da selvfølgelig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Jodå, eg kan kutte det meste av kjøringen, men litt blir det uansett. Sykkel har eg ikkje. Skal studere litt i dag og sjå kor mykje som er slitt. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Du kan fort få problemer med å bremse (lang bremsestrekning) og forårsake ulykker. La bilen stå stille til du får rettet bremsene, spar både deg og andre for uhell og skade. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Dra i brekket i stedet da. Så bremser det bare bak. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Du kan fort få problemer med å bremse (lang bremsestrekning) og forårsake ulykker. La bilen stå stille til du får rettet bremsene, spar både deg og andre for uhell og skade. 9527465[/snapback] Enig mer Per Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Stål mot stål = mye metallspon på lakk og felger.. Samt ødelagte skiver. Pluss det PerB nevner Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Eg forstår. Kan nok diverre ikkje love at bilen blir ståande i 20 dager, eg kjem til å kjøre i områder med fartsgrense opp til 50km/t. Kjørte til jobb i dag utan å bremse, rolig kjøring og flittig bruk av andre gir. Gjer meg ikkje ut på vegar med 80-sone. Til jobb kan eg ta buss, då blir det endå kortare turar i maks 40-sone. Har fine felgar som eg ikkje vil skade og. Klar over at bremsane ikkje er optimale, men eg har god nok bremseeffekt til å stoppe i så låg fart, på venstresida er det ikkje kome ned til skiva. Handbrekket står og klart til bruk. Einaste eg bekymrar meg for er skade på caliper og felg. Mulig eg ser etter ein verkstad som kan skifte dei på eit tidlegare tidspunkt. Endret 20. september 2007 av Zeph Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Så lenge det er bremsebelegg igjen på klossene så er det vel egentlig ingenting å bekymre seg for. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Eventuelt kan du jo bytte klossene selv. Det er omtrent like vanskelig som å montere et TV-bord fra IKEA. Nye klosser kjøper du på nærmeste bilrekvisitabutikk, Biltema eller merkeforhandler. Som en ekstra bonus sparer du 200-300 kroner i arbeispenger. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Har faktisk klosser liggande, faktisk vore greit å fått brukt dei snart, men må eg ikkje presse tilbake calipperen og litt sånt styr? Biltema har vel utstyr til det? Er det mykje arbeid å skifte bremseskiver når du først er i gang? Dette finn eg sikkert svar på sjølv på Nissan-forumet, hadde ikkje vore så dumt det kanskje. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Stempelet må presses tilbake ja. Bruk en lang skrutrekker som brekkarm, så bør stempelet gli tilbake. Hvordan skiva er montert på BMW veit jeg ikke, men det er neppe en særlig komplisert operasjon å bytte skive. På bilen min er det bare å løse ett stykk skrue etter at hjulet og bremseklossene tatt av. Endret 20. september 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 En middels vannpumpe tang er det beste for å klemme tilbake stempelet uten og ødlegge noe- da fordeler du kraften på begge sider. *Skru av hjulet *Finn ut om du trenger og skru ut calipern for å skifte klossene. *Må du det sitter det enten ca 15mm bak eller 7mm umbraco(mulig det kan være noe annet- men dette er normalt). 2 bolter og den er ute. *Du har nok en ABS føler eller lignende- det er bare en kontakt og nappe ut- men sett i den nye fra de nye klossene selvfølgelig. Så ordner det seg nok- Garantert. Er ikke noe stress og gjøre dette- bare jekk opp bilen og stå i. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Tar ein telefon til Mekonomen og høyrer om dei har skiver i morgon då, vil ikkje putte noko Biltema-greier der. Fant nokre fine calipperverktøy på biltema, alltid kjekt å ha skikkelig verktøy til jobben. Sprit, kobbergris, rustløyser og litt smøremiddel for stål pluss verktøy så har eg vel det meste? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Tar ein telefon til Mekonomen og høyrer om dei har skiver i morgon då, vil ikkje putte noko Biltema-greier der. Fant nokre fine calipperverktøy på biltema, alltid kjekt å ha skikkelig verktøy til jobben. Sprit, kobbergris, rustløyser og litt smøremiddel for stål pluss verktøy så har eg vel det meste? 9538315[/snapback] Ja da har du vel det du trenger. Og jekk da Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Tar ein telefon til Mekonomen og høyrer om dei har skiver i morgon då, vil ikkje putte noko Biltema-greier der. Fant nokre fine calipperverktøy på biltema, alltid kjekt å ha skikkelig verktøy til jobben. Sprit, kobbergris, rustløyser og litt smøremiddel for stål pluss verktøy så har eg vel det meste? 9538315[/snapback] Ja da har du vel det du trenger. Og jekk da 9538572[/snapback] Helst en støttebukk også, å stole på jekken alene er ikke å anbefale... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå