Gå til innhold

Filter for infrarød fotografering

Anbefalte innlegg

Hei

Har lest litt om infrarød fotografering nå og har lurt på å prøve meg, men finner ikke filtre til dette i nettbutikker. Noen som har en link eller innspill? Jeg fant noen på ebay, men hadde trodd det fates priser på slikt også i norske butikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Filter? Tror ikke du trenger filter for og ta bilder i infrarød.

Du må jo først og fremst fjerne filteret som ligger forran sensoren. Den som stopper IR strålingen.

9526806[/snapback]

feil, ein kan filteret framom sensoren filtrerer vekk dei alle aller fleste Ir-strålene, men ikkje alle, så viss ein da satt på ein filter på objektivet som kun slepper inn IR-stråler kan ein ta IR-bilder, riktignok med ekstremt lange lukkertider på 30+ sek.

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at endel kamera rett fra fabrikken slipper igjennom en viss mengde infrarødt lyd. D70 som jeg har har jeg lest at slipper igjennom såpass at det kan brukes. Problemet er å filtrere bort alt det andre lyset slik at ikke det visker ut det infrarøde.

Når det gjelder å fjerne det innebygde filteret synes jeg dette virker litt for ekstremt, selv om det nok vil gi et langt bedre resultat mhp. infrarød foto.

http://www.naturfotograf.com/D70_rev05IR.html

http://bermangraphics.com/digicam/d70-infrared.htm

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=8722682

http://www.spacearchive.info/nikon-d70.htm

Dette blir for ekstremt:

http://www.lifepixel.com/ir-tutorials/niko...nstructions.htm

Fant link til ebay:

http://stores.ebay.com/y2k-INFRARED

Men noen norske butikker?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Selv om digitalekameraene er utstyrt med et infrarød høypassfilter kan de fremdeles brukes til IR-fotografering. Generelt er følsomheten veldig lav, dog er enkelte modeller mer følsomme for IR-stråling enn andre. Det ideelle hvis man skal drive med IR-fotografering er nok å fjerne IR-filteret, men som trådstarter har nevnt er det uaktuelt i dette tilfellet.

I den analoge tidsalder var det litt enklere, da måtte man prøve seg fram til man fant en film med god IR-følsomhet og disse var nok langt mer følsom for IR-stråling enn dagens digitale kameraer.

R72 filtrene til Hoya er de jeg har sett mest til, men jeg har ikke sett noen norske butikker som har disse. eBay er nok den beste kilden for kjøp av IR-filtre.

Jeg gjorde et søk på eBay(du har ikke sagt noe om hvilke filterdimensjoner du trenger eller om det er til speilrefleks):

eBay: Infrared Hoya

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar

Jeg synes IR-foto med digitale hus som ikke er laget for det er litt tøys, med vekt på ordet litt. Grunnen er at man som oftest bruker fargefilter i tillegg for å få den effekten man ønsker, og da blir det filter på filter. Jeg vil mene at det svarer seg å ha et analogt hus til IR, og bruke IR-film. Jeg lekte en del med det på åttitallet.

Det kan virke litt dyrt å bruke IR-film, og det stemmer i og for seg. Det er likevel en så spesiell teknikk at man bør bruke tid på slike bilder. Hvis ikke vil interessen avta ganske fort, i og med at det bare blir en lek med rare effekter. Er du seriøs med idèen om å ta IR-bilder, så kommer du også til å jobbe mer med hvert bilde. Da kommer du ikke til å ta 200 bilder på en dag, slik det fort blir med digitalkamera. IR er tross alt ikke en teknikk man bruker til snapshots. Det blir litt det samme som å bruke analogt mellomformat for en som også bruker dSLR. Man bruker den teknikken på en helt annen måte, og tar gjerne bare 12 vel gjennomtenkte bilder i steden for 200 raske eksponeringer. Det rare (eller kanskje naturlige) med en slik fotosession, er at det gjerne blir flere gode ut av de 12 eksponeringene.

Lenke til kommentar
Jeg synes IR-foto med digitale hus som ikke er laget for det er litt tøys, med vekt på ordet litt. Grunnen er at man som oftest bruker fargefilter i tillegg for å få den effekten man ønsker, og da blir det filter på filter.

Hvordan stiller du deg til digitale hus hvor man har fjernet IR-filteret eller rettere sagt hus som er modifisert for IR-fotografering? Fremdeles litt tøys?

Hva mener du med fargefilter? Jeg har ingen erfaring med IR-fotografering, hverken analog eller digital.

Lenke til kommentar
Jeg synes IR-foto med digitale hus som ikke er laget for det er litt tøys, med vekt på ordet litt. Grunnen er at man som oftest bruker fargefilter i tillegg for å få den effekten man ønsker, og da blir det filter på filter.

Hvordan stiller du deg til digitale hus hvor man har fjernet IR-filteret eller rettere sagt hus som er modifisert for IR-fotografering? Fremdeles litt tøys?

Hva mener du med fargefilter? Jeg har ingen erfaring med IR-fotografering, hverken analog eller digital.

9528138[/snapback]

Det siste først: Jeg har også liten erfaring med IR personlig, men IR-film er beregnet på bruk sammen med fargefilter. Man må foreta en del filtrering for å få den effekten du er ute etter. IR er en svært variert teknikk, og jeg ser ikke helt poenget med å bruke den hvis man bare skal hente ut et fåtall av de effektene man kan få. Det er nemlig først når du bruker filter at du får de skikkelig interessante effektene. Jeg vil derfor hevde at en som ikke bryr seg om det, ikke er seriøs i sin bruk av IR. Det er forøvrig ingen enkel kunst å fotografere IR, men effekten kan bli utrolig flott hvis det er riktig brukt. Et eksempel på glimrende bruk av IR er Knut Brys coverbilder til A-has Scoundrel Days.

Til det andre spørsmålet er svaret veldig enkelt. Det er klart at et kamera som er laget for IR er likeverdig til bruk av film, fordi det gir samme mulighet til å bruke filter som når man bruker film. Dyrt vil det bli, men det er ok for de som virkelig er interessert i teknikken. Det er jo heller ikke noe problem å bruke et slik hus til vanlig fotografering, men da må man jo bruke et filter foran objektivet. Det forhindrer at man kan bruke polafilter på grunn av samme problem jeg nevnte med IR-filter, nemlig at man får filter på filter. Man kan dessverre fremdeles ikke få i pose og sekk.

Alternativt kan man satse på Mamiya ZD, som faktisk leveres uten noe filter foran sensoren. Man må faktisk kjøpe lavpassfilter med IR-filtrering som ekstrautstyr, men det er naturligvis noe som følger med i evt pakkeløsninger. Jeg har likevel sett i prislister at man må spesifisere det i bestillingene hvis man ønsker lavpassfilter, he he.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
R72 filtrene til Hoya er de jeg har sett mest til, men jeg har ikke sett noen norske butikker som har disse. eBay er nok den beste kilden for kjøp av IR-filtre.

Jeg gjorde et søk på eBay(du har ikke sagt noe om hvilke filterdimensjoner du trenger eller om det er til speilrefleks):

eBay: Infrared Hoya

9527779[/snapback]

Ja hoay r72 er vel den jeg og har sett mest til rundt på ebay. Jeg endte likevel opp med å bestille denne i 760utgaven, mest grunnet pris.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...:MEWN:IT&ih=019

Kom under 200grensen på den tror jeg. Så får vi se om jeg angrer på at jeg ikke gikk for hoya når jeg har det i hende.

(Nevnte forresten lengre oppe at jeg har et D70. Har 18-70mm på dette, 67mm)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...