Gå til innhold

Sprinter kalles nordmann. Meningsløst.


Anbefalte innlegg

A og B:

 

Han er fra Skandinavia, og har så å si lik kroppsbygning som Nordmenn generelt, så at han representerer Norge, er tildels akseptabelt.

 

C:

 

Hvis han er etnisk norsk, så er det akseptabelt.

Her tror jeg dere missforstår meg, og at jeg mener at fordi han er svart i huden så kan han ikke representere norge.

 

 

Det jeg mener med det jeg sa, er at det er forskjell på raser, og forskjellige raser har forskjellig etnisk opprinnelse i verden, og bør representere sitt eget folk.

Det er det som er hele poenget med å ha lands-lag i diverse sporter. for å representere landet.

 

Ikke kom her å si at dette ikke handler om nasjonal stolthet.. Er ikke uten grunn man sier at "h*n er Norges håp."

Endret av haakka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, i det ene øyeblikket argumenterer du med land (nasjonalitet) og det neste med etnisitet. Hvert enkelt land har en smeltedigel av ulike etniske opprinnelser. Selv hvert enkelt menneske er en smeltedigel av ulike etniske opprinnelser. Hvordan skal man definere etnisitet dersom slektskapet er komplisert, personen har hatt flere statsborgerskap i sitt liv osv?

Lenke til kommentar
Selvsagt er ikke alle i Pakistan eller andre land like selv om de går i samme hvite/grå kjortel eller jobber med jordbruk alle som en.  :cool: Sånn var det også her før.

 

Men vi i Norge har noe spesielt ved oss som er vokst fram gjennom hundrevis, kanskje tusenvis av år. Det særnorske.

 

Det som utgjør norsk kultur og væremåte. Ja, endog tenkemåte.

 

Det som gjør at Hellbillis og Nordstoga selger til gull fordi de synger om det. Det som gjør at siræva skiløpere blir nasjonalhelter og at øde hytter og enkelt friluftsliv er en slags nasjonal drøm. En sosialantropolog kan sikker si noe mer om det. (ikke Hylland Eriksen :p )

 

Dette er ikke noe du har om du kommer rett fra Afrika. Kanskje ikke engang om du er andre eller tredjegenerasjons innvandrer, for familier holder ofte på sin egen kultur og omgås sine egne. Bare se på Oslo øst.

 

Så nordmenn blir de neppe noengang.

 

9528547[/snapback]

 

Det du sier der er så typisk Ola dunk at jeg blir kvalm. Som andre nevner i posten så hjelper det å bo eller jobbe i ett flerkulturelt land. Jeg selv har jobbet med 40-50 forsjellige nasjonaliteter. Det er da man ser hvordan nordmenn er og oppfører seg. For det første blir man sett på som noen tørrpinner og uhøffelige. Det er pga at vi har denne typisk "norske" kulturen. Så man må få opp gluggene og oppleve "andre" Nordmenn som våres egne. Jeg kan garantere alle som bor eller jobber i utlandet ett par vil få en helt annet syn på Norge og Nordmenn!

Lenke til kommentar
Selvsagt er ikke alle i Pakistan eller andre land like selv om de går i samme hvite/grå kjortel eller jobber med jordbruk alle som en.  :cool: Sånn var det også her før.

 

Men vi i Norge har noe spesielt ved oss som er vokst fram gjennom hundrevis, kanskje tusenvis av år. Det særnorske.

 

Det som utgjør norsk kultur og væremåte. Ja, endog tenkemåte.

 

Det som gjør at Hellbillis og Nordstoga selger til gull fordi de synger om det. Det som gjør at siræva skiløpere blir nasjonalhelter og at øde hytter og enkelt friluftsliv er en slags nasjonal drøm. En sosialantropolog kan sikker si noe mer om det. (ikke Hylland Eriksen :p )

 

Dette er ikke noe du har om du kommer rett fra Afrika. Kanskje ikke engang om du er andre eller tredjegenerasjons innvandrer, for familier holder ofte på sin egen kultur og omgås sine egne. Bare se på Oslo øst.

 

Så nordmenn blir de neppe noengang.

 

9528547[/snapback]

 

Det du sier der er så typisk Ola dunk at jeg blir kvalm. Som andre nevner i posten så hjelper det å bo eller jobbe i ett flerkulturelt land. Jeg selv har jobbet med 40-50 forsjellige nasjonaliteter. Det er da man ser hvordan nordmenn er og oppfører seg. For det første blir man sett på som noen tørrpinner og uhøffelige. Det er pga at vi har denne typisk "norske" kulturen. Så man må få opp gluggene og oppleve "andre" Nordmenn som våres egne. Jeg kan garantere alle som bor eller jobber i utlandet ett par vil få en helt annet syn på Norge og Nordmenn!

9586246[/snapback]

 

Flott. Du maner til toleranse og vidsyn mens du samtidig kritiserer norsk kultur og nordmenns væremåte. For et paradoks.

 

Vet du hvilken annen gruppe som flittig bruker det nedsettende uttrykket "Ola Dunk"? Jo, antinasjonalistene og norgeshaterne i Fremskrittspartiet.

Lenke til kommentar
Selvsagt er ikke alle i Pakistan eller andre land like selv om de går i samme hvite/grå kjortel eller jobber med jordbruk alle som en.  :cool: Sånn var det også her før.

 

Men vi i Norge har noe spesielt ved oss som er vokst fram gjennom hundrevis, kanskje tusenvis av år. Det særnorske.

 

Det som utgjør norsk kultur og væremåte. Ja, endog tenkemåte.

 

Det som gjør at Hellbillis og Nordstoga selger til gull fordi de synger om det. Det som gjør at siræva skiløpere blir nasjonalhelter og at øde hytter og enkelt friluftsliv er en slags nasjonal drøm. En sosialantropolog kan sikker si noe mer om det. (ikke Hylland Eriksen :p )

 

Dette er ikke noe du har om du kommer rett fra Afrika. Kanskje ikke engang om du er andre eller tredjegenerasjons innvandrer, for familier holder ofte på sin egen kultur og omgås sine egne. Bare se på Oslo øst.

 

Så nordmenn blir de neppe noengang.

 

9528547[/snapback]

 

Det du sier der er så typisk Ola dunk at jeg blir kvalm. Som andre nevner i posten så hjelper det å bo eller jobbe i ett flerkulturelt land. Jeg selv har jobbet med 40-50 forsjellige nasjonaliteter. Det er da man ser hvordan nordmenn er og oppfører seg. For det første blir man sett på som noen tørrpinner og uhøffelige. Det er pga at vi har denne typisk "norske" kulturen. Så man må få opp gluggene og oppleve "andre" Nordmenn som våres egne. Jeg kan garantere alle som bor eller jobber i utlandet ett par vil få en helt annet syn på Norge og Nordmenn!

9586246[/snapback]

 

Flott. Du maner til toleranse og vidsyn mens du samtidig kritiserer norsk kultur og nordmenns væremåte. For et paradoks.

 

Vet du hvilken annen gruppe som flittig bruker det nedsettende uttrykket "Ola Dunk"? Jo, antinasjonalistene og norgeshaterne i Fremskrittspartiet.

9586951[/snapback]

 

Hva er det du vil frem til? Ja jeg kritiserer norsk kultur for nettopp å få toleranse og vidsyn for våre nye landsmenn.

Lenke til kommentar
Selvsagt er ikke alle i Pakistan eller andre land like selv om de går i samme hvite/grå kjortel eller jobber med jordbruk alle som en.  :cool: Sånn var det også her før.

 

Men vi i Norge har noe spesielt ved oss som er vokst fram gjennom hundrevis, kanskje tusenvis av år. Det særnorske.

 

Det som utgjør norsk kultur og væremåte. Ja, endog tenkemåte.

 

Det som gjør at Hellbillis og Nordstoga selger til gull fordi de synger om det. Det som gjør at siræva skiløpere blir nasjonalhelter og at øde hytter og enkelt friluftsliv er en slags nasjonal drøm. En sosialantropolog kan sikker si noe mer om det. (ikke Hylland Eriksen :p )

 

Dette er ikke noe du har om du kommer rett fra Afrika. Kanskje ikke engang om du er andre eller tredjegenerasjons innvandrer, for familier holder ofte på sin egen kultur og omgås sine egne. Bare se på Oslo øst.

 

 

Så nordmenn blir de neppe noengang.

 

9528547[/snapback]

 

Det du sier der er så typisk Ola dunk at jeg blir kvalm. Som andre nevner i posten så hjelper det å bo eller jobbe i ett flerkulturelt land. Jeg selv har jobbet med 40-50 forsjellige nasjonaliteter. Det er da man ser hvordan nordmenn er og oppfører seg. For det første blir man sett på som noen tørrpinner og uhøffelige. Det er pga at vi har denne typisk "norske" kulturen. Så man må få opp gluggene og oppleve "andre" Nordmenn som våres egne. Jeg kan garantere alle som bor eller jobber i utlandet ett par vil få en helt annet syn på Norge og Nordmenn!

9586246[/snapback]

 

Jeg har vel ikke påstått at det er udelt positivt? Tror du har tolket det litt feil.

 

Sier bare at det er noe særegent.

 

Ellers til tråden generelt:

 

Gen-debatten som denne tråden nevner er en egen debatt. Ingen bestrider vel sånne faktorer? Ren darwinisme, de måtte løpe fort for å fange antilopene.

 

 

Dette er en digresjon men:

 

En med briller drar ikke damer , fordi det oppfattes av underbevisstheten som genfeil.

 

 

Beste sjekketriks = dropp brillene

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Synes det blir litt feil at en afrikaner skal representere norge på denne måten.

 

Poenget med slik sport er jo å konkurere. Ofte mellom nasjoner.

OL og slike arangementer handler om nasjonal stoltehet, integritet og å vise seg frem som en nasjon.

Hvis man da skal kalle noen fra den andre siden av kloden, norges håp innen det feltet, så synes jeg det blir litt selvmotsigende.

Uansett om den personen har bodd her nesten hele sitt liv, og er Norsk statsborger.

 

Det er et kjent faktum at forskjellige raser (beklager om jeg er politisk ukorrekt) har forskjellige atributter.  I slike arangementer som OL, så konkurer mange nasjoner, og viser frem seg selv, og disse atributtene.

Hvis en ikke-etnisk person representerer et land, da forsvinner poenget med konkuransen mener jeg.

 

Mye av dette handler også om tradisjoner.

Man kan da ikke bryte en årelang tradisjon, KUN for å være politisk korrekt?

9584425[/snapback]

OK, så du mener altså at bare kritthvite nordmenn kan representere Norge i de olympiske leker? Om du er adoptert eller er 5. generasjons innvandrer og er mørk så kan du ikke representere Norge? Hvem kan da representere USA? Hvite? De er jo etterkommere av innvandrere. Svarte? De er jo etterkommere etter slavene. Indianere da, kanskje? Men de er jo ikke så mange.

 

Hvem skal representere Sør-Afrika? Svarte eller hvite? :hmm:

9584739[/snapback]

Så du mener at 8 brøde av kenyansk opprinnelse med samme far og mor med hvert sitt statsborgerskap i hvert sitt land skal represtentere det landet i en finale i OL? Da kan vi jo se hvilket land som har fostra den beste løpern.

Lenke til kommentar
Vet du hvilken annen gruppe som flittig bruker det nedsettende uttrykket "Ola Dunk"? Jo, antinasjonalistene og norgeshaterne i Fremskrittspartiet.

9586951[/snapback]

 

 

hm?? norgeshatere i frp?? jøss, nå har jeg hørt det også..

9587282[/snapback]

 

Finnes det noen som syter mer over alt som er galt med Norge enn Frp-folk? Veiene, fartsbøter, skattenivå, straffenivå, alkoholpriser, miljøavgifter, tobakkspriser, subsidier til landbruket - alt gjøres visst feil i Norge. "Ola Dunk" må se hvordan de gjør det "nede på kontinentet", for der er det visst så bra. I tillegg er Frp, som alle skikkelige landssvikere, for EU-medlemskap. Alt kan kastes på båten så lenge man får meske seg med billig kjøtt, sprit og tobakk.

Lenke til kommentar
Frp er da helt klart mot EU-medlemsskap. Kjører du bakventdag i dag?

9588237[/snapback]

 

Jeg må nesten bare beklage at jeg ikke klarer å følge med på alle krumspringene til dette superpopulistiske partiet, men jeg vet med sikkerhet at Frp var en stor forkjemper for norsk EU-medlemskap da det var EU-valg for noen få år siden. Hvis de nå har endret offisielt standpunkt er det ikke nødvendigvis fordi de har endret mening, men fordi den norske befolkningen er såpass splittet i dette spørsmålet at partiet risikerer å miste en stor del av velgermassen sin ved å ha sterke meninger om emnet. En annen medvirkende årsak til Frps endring av standpunkt kan være at deres sjelevenner over atlanteren, de neokonservative fascistene i GOP, i løpet av de siste årene har kjørt en knallhard propagandaoffensiv mot alt som heter Europa, FN, EU og NATO. Nesten alt Frp sier er helt i tråd med talking points fra GOP, så hvorfor skulle dette være noe unntak?

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/sport/2007/09/16/512235.html

 

En afrikaner som har fått norsk statborgerskap blir nå omfavnet av mediene som norsk sprinthåp på 100 meter.

 

Det tror jeg ikke folk blir entusiastiske over. Ikke på samme måte som Geir Moen, for han var norsk. Rettere sagt ekte norsk. Etnisk norsk og med lang slekt her i landet fra før 1970.

 

Det er nok veldig få som føler at Khalid Skah var norsk langdistanseløper. Han var marokkaner.

 

Denne karen her er først og fremst afrikaner og ikke nordmann. Han er ikke engang vokst opp i Norge! Plutselig skal han være norsk og helt. Ja, han slår oss ned i støvlene på løpebanen, ingen tvil om det.

 

Men norsk er han ikke

 

Hvor lenge går det før han blir ikledd lusekofte av Tande-P eller Dan Børge på et lørdagsshow? Da blir det nok gitar og sang og musikk-klang for alle penga.......

9526484[/snapback]

 

Det er to måter å være norsk på: Man kan være norsk fordi man har norsk statsborgerskap, og man kan være norsk fordi man tilhører det norske folk. Og det ene er ikke avhengig av det andre. Denne sprinteren kan godt være norsk statsborger, men han tilhører ikke det norske folk.

 

Under dansketiden opphørte Norge å eksistere som stat. Men vi var jo like fullt norske - det er vel ingen som påstår at vi var dansker? Dette fordi Norge som nasjon ikke ble endret av at Norge som stat ble det.

 

Tradisjonelt var det imidlertid sammenfall mellom statsborgerskap og nasjonalitet: Så godt som alle nordmenn hadde norsk statsborgerskap, og så godt som alle med norsk statsborgerskap var nordmenn. I den senere tid har dette endret seg, siden vi har fått en god del innvandrere til landet.

 

Og siden det er uvant å skille mellom statsborgerskap og nasjonalitet, får man diskusjoner som dette.

Lenke til kommentar
Hva med Jemtland og Herjedalen? Er folket der egentlig norske eller svenske? Enn samer? Enn sørlendinger med 50% avstamning fra Danmark og 50% fra Norge?

9592237[/snapback]

 

Det er da ikke slik at det er vanntette skott mellom de ulike nasjoner.

 

Folket i Jämtland og Härjedalen tilhører vel det svenske folk, selv om de har kulturelle og språklige røtter i Norge. For øvrig er det ikke så stor forskjell på den norske og den svenske nasjon, vi har temmelig likt språk og temmelig lik kultur.

 

Samer tilhører samefolket, skjønt de fleste samer kan sikkert anses som del av det norske folk også (mange har f.eks. norsk slekt og snakker norsk). Sørlendingen vil kanskje tilhøre begge.

 

Hva er egentlig poenget ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...