Gå til innhold

Sprinter kalles nordmann. Meningsløst.


Anbefalte innlegg

Selvsagt er ikke alle i Pakistan eller andre land like selv om de går i samme hvite/grå kjortel eller jobber med jordbruk alle som en.  :cool: Sånn var det også her før.

 

Men vi i Norge har noe spesielt ved oss som er vokst fram gjennom hundrevis, kanskje tusenvis av år. Det særnorske.

 

Det som utgjør norsk kultur og væremåte. Ja, endog tenkemåte.

 

Det som gjør at Hellbillis og Nordstoga selger til gull fordi de synger om det. Det som gjør at siræva skiløpere blir nasjonalhelter og at øde hytter og enkelt friluftsliv er en slags nasjonal drøm. En sosialantropolog kan sikker si noe mer om det. (ikke Hylland Eriksen :p )

 

Dette er ikke noe du har om du kommer rett fra Afrika. Kanskje ikke engang om du er andre eller tredjegenerasjons innvandrer, for familier holder ofte på sin egen kultur og omgås sine egne. Bare se på Oslo øst.

 

Så nordmenn blir de neppe noengang.

9528547[/snapback]

 

Haha. Stikk hjem til traileren din, himkokke og DDE du.

 

Skal man gå tusenvis av år tilbake, havner vi vel tilbake til det indo-europeiske? Auch, særpreg!

 

nebrewfoz: Det bor idag i overkant av 5mill norsktalende amerikanere i USA.

9531218[/snapback]

 

Vel, er det egentlig noe bedre å håne country-kulturen? Unge, urbane mennesker anser det som helt OK å snakke nedsettende om folk fra bygda og den kulturen som eksisterer mange steder i bygdenorge, men hvis noen er så syndige å snakke nedsettende om innvandrerkulturene blir plutselig den latte-drikkende mann og kvinne rasende, og begynne å snakke om rasisme og intoleranse. Enkelte vil kanskje påstå at dette er hyklerisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt er ikke alle i Pakistan eller andre land like selv om de går i samme hvite/grå kjortel eller jobber med jordbruk alle som en.  :cool: Sånn var det også her før.

 

Men vi i Norge har noe spesielt ved oss som er vokst fram gjennom hundrevis, kanskje tusenvis av år. Det særnorske.

 

Det som utgjør norsk kultur og væremåte. Ja, endog tenkemåte.

 

Det som gjør at Hellbillis og Nordstoga selger til gull fordi de synger om det. Det som gjør at siræva skiløpere blir nasjonalhelter og at øde hytter og enkelt friluftsliv er en slags nasjonal drøm. En sosialantropolog kan sikker si noe mer om det. (ikke Hylland Eriksen :p )

 

Dette er ikke noe du har om du kommer rett fra Afrika. Kanskje ikke engang om du er andre eller tredjegenerasjons innvandrer, for familier holder ofte på sin egen kultur og omgås sine egne. Bare se på Oslo øst.

 

Så nordmenn blir de neppe noengang.

9528547[/snapback]

 

Haha. Stikk hjem til traileren din, himkokke og DDE du.

 

Skal man gå tusenvis av år tilbake, havner vi vel tilbake til det indo-europeiske? Auch, særpreg!

 

nebrewfoz: Det bor idag i overkant av 5mill norsktalende amerikanere i USA.

9531218[/snapback]

 

Vel, er det egentlig noe bedre å håne country-kulturen? Unge, urbane mennesker anser det som helt OK å snakke nedsettende om folk fra bygda og den kulturen som eksisterer mange steder i bygdenorge, men hvis noen er så syndige å snakke nedsettende om innvandrerkulturene blir plutselig den latte-drikkende mann og kvinne rasende, og begynne å snakke om rasisme og intoleranse. Enkelte vil kanskje påstå at dette er hyklerisk.

9536342[/snapback]

 

Vil ikke si at bygdekulturen er noe verre enn den noe påtatte skulderveskekulturen i byene. Det komiske er jo at når de er fulle nok så setter de på DDE. :!:

Lenke til kommentar

De representerer et populæruttrykk som mange identifiserer seg med. Noen nordmenn identifiserer seg med andre ting, men det er uttrykk for det samme.

 

Eksempler på hva middelklassen liker: øde småbrukliv, helg på hytta og lange skiturer, tradisjonell norsk høyfjellspåske og å bygge sin egen skiferplatting.

 

Alt dette typisk norsk. Veldig få utlendinger som styrer med sånne saker. De skjønner ikke noe av det!

953

2267[/snapback]

 

Jeg identifiserer meg neppe med skitur, legge tak eller tradisjonell påske. Men min PAKISTANSKE venn derimot elsker å gå på ski. Han har til og med bunad:O Kan ærlig innrømme at han er mer "norsk" enn meg. Du fremstår som en nasjonalist med fremmedfrykt som nekter å innse at vi lever i et samfunn der folkegrupper flytter på seg.

Hvis du på død og liv ikke tåler at folk med annen farge blir nordmenn får du flytte til Svalbard.

 

Kan forresten spore slekta mi flere hundre år tilbake i tid (eide slektsforskere).

Lenke til kommentar
Vil ikke si at bygdekulturen er noe verre enn den noe påtatte skulderveskekulturen i byene. Det komiske er jo at når de er fulle nok så setter de på DDE. :!:

9536366[/snapback]

 

Men da er det greit å være bondsk, for det du gjør i fylla har ingenting med din egentlige personlighet å gjøre. I alle fall er det den allment aksepterte unnskyldningen.

 

"Skulderveskekulturen" var for øvrig et veldig bra uttrykk. :)

Lenke til kommentar
Mulig det gjelder dine kamerater wrangler, men jeg har langt fra noen bygdetulling mentalitet som du kanskje kan se av mine poster over - men mine kamerater som ikke er etnisk norske, men som er norske statsborgere, ser definitivt ikke på seg selv som norske. De er stolte av sin opprinnelse og kaller seg ikke for nordmenn.

9533217[/snapback]

 

Og dette skal liksom være positivt? I mine øyne er det definitivt ikke positivt å flytte til et annet land med den hensikt å etablere sin egen lille nasjon innenfor dette landet, med egen kultur, egne leveregler og eget språk, og nesten utelukkende holde seg til et miljø bestående av mennesker av din egen etnisitet - og på toppen av det hele være for "stolt" til å føle tilhørighet til landet. Dette er omtrent det samme som Frp-spanjolene gjør når de etablerer sine egne helnorske kolonier i Spania, der de lever ut sin pseudo-norske livsstil (som ofte går ut på å lage kvalm i billig alkoholrus, iført vikinghjelmer og ansiktsmaling), uten å tilføre landet noe annet en forstyrrelser i økonomien. Jeg tror ikke de innfødte spanjolene setter særlig stor pris på sine "nye landsmenn" som sannsynligvis ikke utviser noe annet enn forakt for spansk kultur og levesett. På samme måte setter ikke jeg pris på innvandrere som ønsker å flytte gamlelandet sitt til Norge.

9536175[/snapback]

 

Hvem har sagt noe om positivt eller negativt? Jeg sa bare hvordan det var.

 

I mine øyne er det uansett positivt å ta vare på sin kultur, ikke glemme hvem man er, hvor man kommer fra. Hvis jeg flytter til USA kommer jeg ikke til å begynne og kalle meg amerikaner, jeg kommer til å være stolt av hvor jeg kom fra og hvem jeg er, og vil kalle meg norsk.

 

Ikke gå ut med dine egne antagelser om mine venner heller, sa jeg noen sinne at de holdt seg i et lukket miljø? Sa jeg at de ikke føler tilhørighet til Norge? Nei. Alle snakker flytende norsk, alle har jobb, betaler skatt og er en del av samfunnet.

 

I mine og deres øyne ville det bare blitt for dumt om de skulle kalle seg norske, og nordmenn, ja - de er norske statsborgere - men de veit godt hvor de kommer fra og ingen av dem har norske foreldre, og mesteparten av familien bor utenfor landet.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Nei.. han er ikke norsk eller nordmann nei! Har man ikke entiske norske foreldere så er han ikke norsk..

9528484[/snapback]

 

 

Jeg har bodd i Norge i 33 år, ble adoptert hit da jeg var 2 år gammel.

Og har da selvfølgelig ikke etnisk norske foreldre.

 

Så det du sier er at jeg ikke er norsk?

Har antakeligvis vært norsk statsborger siden før du var påtenkt.

 

Hvis jeg ikke er norsk, hva er jeg da?

Lenke til kommentar
Nei.. han er ikke norsk eller nordmann nei! Har man ikke entiske norske foreldere så er han ikke norsk..

9528484[/snapback]

 

 

Jeg har bodd i Norge i 33 år, ble adoptert hit da jeg var 2 år gammel.

Og har da selvfølgelig ikke etnisk norske foreldre.

 

Så det du sier er at jeg ikke er norsk?

Har antakeligvis vært norsk statsborger siden før du var påtenkt.

 

Hvis jeg ikke er norsk, hva er jeg da?

9540942[/snapback]

 

 

Nå kom du hit da du var så ung at du ikke hadde rukket å få ett forhold til det landet du ble født i. Teknisk sett så ER du fra landet bu ble født, på en annen side så har du bodd i Norge siden du var veldig liten og er vel på sett og vis mer norsk enn du er "sett inn nasjonaliteten på landet du er født i".

 

Jeg synes ikke dette er ett enkelt spørsmål med ett enkelt svar. Dette er kompliserte greier.

Lenke til kommentar
Det er ikke kobplisert. For å si det med Arne Næss (I hvert fall nesten); Det handler ikke om hvordan det er, men hvordan du føler det er. Sagt på en mer fornuftig måte; føler du deg norsk så er du norsk.

9541003[/snapback]

 

Ja, og man kan selvsagt føle seg norsk uten norsk statsborgerskap og omvendt. Men dette blir to sider av samme sak, nemlig hva man føler seg, og hva man er på papiret.

 

En Norsk statsborger er i alle juridiske sammenhenger en nordmann uavhengig av hvor norsk man selv eller omgivelsene føler man er.

 

Om man synes det er problematisk at enkelte som ikke er "norske nok" løper under norsk flagg, eller representerer Norge i andre sammenhenger, så burde man heller diskutere kravene for å få norsk statsborgerskapl.

Lenke til kommentar

Er ikke så mange nordmenn som har problemer med å feire målene til John Carew hvertfall.

 

Nå driter jeg i sport generelt da... men har bemerket meg at dette med å skaffe "ringere" fra andre land, er noe alle land gjør. Sport blir mer og mer business, da blåser jeg i hvor de kommer fra, så lenge de er gode.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Det som er latterlig er at mediene kun kaller de for "norske" eller "nordmenn" dersom de faktisk har oppnått noe stort og positvt, gjerne innen sport.

9542713[/snapback]

Alle liker å være med på vinnerlaget eller sole seg i vinnernes glans.

 

Det heter: "Vi vant!" , men "Landslaget tapte."

(OK, det finnes unntak fra denne "regelen").

Lenke til kommentar
Ja, jeg må bare si meg enig.

Å være nordmann er ikke et papir lille venn.

9526524[/snapback]

 

UDI mener du tar feil:

 

http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2044

9526532[/snapback]

 

Når ble det bestemt at UDI mener det riktige?

9543369[/snapback]

 

Definer "det riktige". UDI er den norske stats myndighet når det gjelder innvandring, så hvis du er uenig er ikke det mitt problem.

Lenke til kommentar

Hele denne problemstillingen bygger på hva slags definisjoner vi velger å bruke på ordet nordmann.

 

Problemet med språk er at det hele tiden utvikler seg i takt med samfunnet og man må hele tiden legge til rette for samfunnets sammensatte problemstillinger. Problemet med dette er at verden er blitt så liten etter dagens målestokk og man vil gjennom en enkelt generasjon se forandringer som tidligere ville skjedd over flere generasjoner. Da har man personer som synes alt går for fort og man vil ikke gi slipp på "gamle dager" og dens betydninger.

I tillegg til dette så kommer man fort inn på et begrep som fort kan bli til en skitten diskusjon her. Nemlig at man begynner å blande inn ideologi. Dette har for så vidt allerede skjedd i et par poster tidligere, men dersom man skal diskutere ut i fra et ideologisk standpunkt er ikke denne diskusjonen lenger hva en nordmann er for noe, men hva folk med forskjellige meninger og tankesett oppfatter en nordmann å være.

Dersom man kommer inn på et slikt spor vil resultatet ha liten relevans om hva det faktisk betyr ut i fra et nøytralt og språklig ståsted.

 

 

I dagens meget kompliserte samfunn trenger man ofte nye begreper for å kunne skille mellom tidligere bredtomfavnende inndelinger. Et uttrykk som ble meget populært på 70-tallet er etnisk og etnisitet. Dette er et begrep som gjør det mulig å fortelle noe om en persons opphav, tilhørighet og kultur og som omfatter mye mer enn det mer snevre ordet rase, som i dagens samfunn blir svært lite brukt.

Etter dagens samfunn, regler og bestemmelser, er det riktig å betegne en norsk statsborger av norsk avstamning for en etnisk nordmann. Det er kun da man vil tilkjennegjøre at denne personen har et norsk opphav, har en sterk norsk kulturell base og aller viktigst - oppfatter seg selv som en nordmann. Det at man oppfatter seg selv som en nordmann er helt klart det avgjørende for om man er en nordmann eller ikke.

Man kan være en norsk statsborger uten å føle seg norsk. Dette er forøvrig svært vanlig og det vil ofte ta lang tid, kanskje en hel generasjon eller mer, før man føler seg norsk. Dette avhengiger vel så mye av samfunnet ellers som av den personen det gjelder. Likevel kan man kalles norsk fordi man har norsk statsborgerskap, og da går man også under definisjonen nordmann.

 

Etnisk norsk og en etnisk nordmann er et annet spørsmål, og dette spørsmålet er svært komplisert. Det grunnleggende for å kunne kalle seg etnisk norsk må være at man selv føler en så stor tilknytning til Norge, Norges geografi og kultur at ens tidligere forestillinger om ens opphav og kultur blir underliggende og gradvis erstattet av den nye følelsen av tilhørighet.

Dette kaller man assimilasjon og det betyr å gjøre seg helt lik / smelte sammen.

 

Merk at dette er skrevet ut i fra en ønske om ikke å blande inn ideologi! Jeg godtar at andre har andre meninger enn det jeg har skrevet her og har et annet syn på det jeg skriver, men om noen ønsker et nøytralt ståsted uten å la seg påvirke av personlige meninger, så synes jeg min post forklarer det ganske greit.

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg at jeg definerer etnisk nordmann som en person som er født i norge, og kan spore sine forfedre tilbake i hvert fall 100 år i Norge. Dette er antagelig svært konservativt.

 

Hva med en som er halvt norsk? Kvart? En hundredel? :)

9546094[/snapback]

 

Ja, ikke sant :) Jeg er faktisk ikke sikker selv, og det er kanskje like greit at man aldri faktisk trenger ta stilling til hvem som er etnisk nordmann eller ikke.

Lenke til kommentar
Ja, jeg må bare si meg enig.

Å være nordmann er ikke et papir lille venn.

9526524[/snapback]

 

UDI mener du tar feil:

 

http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2044

9526532[/snapback]

 

Statstilhørighet er kun en formalitet. Rune Holta som kjører speedway i Polen har forresten blitt polsk statsborger. Vil du si at han er en polakk?

9526579[/snapback]

 

Og hva sier vi dersom han vinner noe stort?

 

EN NORDMANN HAR VUNNET EN STØRRE SPEEDWAY KONKURANSE!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Denne karen her er først og fremst afrikaner og ikke nordmann. Han er ikke engang vokst opp i Norge! Plutselig skal han være norsk og helt. Ja, han slår oss ned i støvlene på løpebanen, ingen tvil om det.

 

Men norsk er han ikke

 

 

9526484[/snapback]

 

Jo, det er han.

 

Hvis man ikke engang evner å glede seg over det positive, så blir det jaggu vanskelig. Slike gutter vil Gamle Norge ha! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...