Gå til innhold

Sprinter kalles nordmann. Meningsløst.


Anbefalte innlegg

Selvsagt er ikke alle i Pakistan eller andre land like selv om de går i samme hvite/grå kjortel eller jobber med jordbruk alle som en.  :cool: Sånn var det også her før.

 

Men vi i Norge har noe spesielt ved oss som er vokst fram gjennom hundrevis, kanskje tusenvis av år. Det særnorske.

 

Det som utgjør norsk kultur og væremåte. Ja, endog tenkemåte.

 

Det som gjør at Hellbillis og Nordstoga selger til gull fordi de synger om det. Det som gjør at siræva skiløpere blir nasjonalhelter og at øde hytter og enkelt friluftsliv er en slags nasjonal drøm. En sosialantropolog kan sikker si noe mer om det. (ikke Hylland Eriksen :p )

 

Dette er ikke noe du har om du kommer rett fra Afrika. Kanskje ikke engang om du er andre eller tredjegenerasjons innvandrer, for familier holder ofte på sin egen kultur og omgås sine egne. Bare se på Oslo øst.

 

Så nordmenn blir de neppe noengang.

9528547[/snapback]

 

Haha. Stikk hjem til traileren din, himkokke og DDE du.

 

Skal man gå tusenvis av år tilbake, havner vi vel tilbake til det indo-europeiske? Auch, særpreg!

 

nebrewfoz: Det bor idag i overkant av 5mill norsktalende amerikanere i USA.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne karen her er først og fremst afrikaner og ikke nordmann. Han er ikke engang vokst opp i Norge! Plutselig skal han være norsk og helt. Ja, han slår oss ned i støvlene på løpebanen, ingen tvil om det.

 

Men norsk er han ikke

Dessverre finnes det søppel Nordman, som dra ned alle nye landsmenn?

Ja, enkelte etniske nordmann tro de er født perfekt norsk. Så perfekt at dere ikke engang kan tolke meningen: "Furet vær bitt over landet" bedre, enn deres nye landsmenn.

 

Vi må integrer, og tilpasse, til det norske samfunnet, og så blir kalt utledning?

 

Ja dessverre, vi forblir 1, 2, 3 ,4, 5,6,7,8..... generasjons innvandrer...

 

Her har vi filosofien:

"Dere oppføre som oss, spise som oss, og sove som oss! Men dere forblir fremmende."

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hadde betegnelsen norsk-kenyaner(eller nigerianer,husker ikke hvor han kommer fra) blitt brukt, hadde jeg sett på det som ok. Men i mine øyne er han ikke nordmann.

 

Hvis jeg flytter til Amerika og bor der lenge nok til å få statsborgerskap, ser ikke jeg på meg selv som amerikaner. Jeg vil alltid være norsk, men betegnelsen norsk-amerikaner kunne jeg vel levd med.

Lenke til kommentar
Haha. Stikk hjem til traileren din, himkokke og DDE du.

 

Skal man gå tusenvis av år tilbake, havner vi vel tilbake til det indo-europeiske? Auch, særpreg!

 

ooouuu!

 

He,he. Jeg skjønner det er hardt for deg at sannheten synker inn om forskjellen på norsk og ikke-norsk.

 

men det hadde vært kjekt med lastebil-lappen.

Lenke til kommentar
edit: Jeg liker godt Hellbillies, men han Ødd kan du få ha i fred for meg. (Jeg tror radioen ga meg overdose av "grisehyl" ...)

 

Jeg har ikke sagt jeg liker noen av de, men Odd N. har mye bra. Grisesangen er ikke noe særlig, forresten.

 

De representerer et populæruttrykk som mange identifiserer seg med. Noen nordmenn identifiserer seg med andre ting, men det er uttrykk for det samme.

 

Eksempler på hva middelklassen liker: øde småbrukliv, helg på hytta og lange skiturer, tradisjonell norsk høyfjellspåske og å bygge sin egen skiferplatting.

 

Alt dette typisk norsk. Veldig få utlendinger som styrer med sånne saker. De skjønner ikke noe av det!

Lenke til kommentar
edit: Jeg liker godt Hellbillies, men han Ødd kan du få ha i fred for meg. (Jeg tror radioen ga meg overdose av "grisehyl" ...)

 

Jeg har ikke sagt jeg liker noen av de, men Odd N. har mye bra. Grisesangen er ikke noe særlig, forresten.

 

De representerer et populæruttrykk som mange identifiserer seg med. Noen nordmenn identifiserer seg med andre ting, men det er uttrykk for det samme.

 

Eksempler på hva middelklassen liker: øde småbrukliv, helg på hytta og lange skiturer, tradisjonell norsk høyfjellspåske og å bygge sin egen skiferplatting.

 

Alt dette typisk norsk. Veldig få utlendinger som styrer med sånne saker. De skjønner ikke noe av det!

9532267[/snapback]

 

Wow, du bor i et annet land enn jeg gjør. Her i Norge liker "middelklassen" McDonalds, 24 på TV og Coca Cola til middagen!

Våkn opp fra den nasjonalromantiske drømmen din!

Lenke til kommentar
Wow, du bor i et annet land enn jeg gjør. Her i Norge liker "middelklassen" McDonalds, 24 på TV og Coca Cola til middagen!

Våkn opp fra den nasjonalromantiske drømmen din!

 

Sånne ting er ikke viktig. Mcdonalds finnes overalt, de utfordrer ingen men tilpasser seg det stedet de er på.

 

Fullstendig teit argument.

 

24 du liksom.......

Lenke til kommentar

Still denne utøveren på en rekke sammen med ni etnisk norske menn. Be så en tilfeldig person om å peke ut hvem som ikke er norsk/nordmann.(Denne personen bør ikke komme fra hølet av en by som kalles Oslo)

Hvem tror dere de fleste vil peke på?

 

Når en eller annen lurning skaffer seg norsk statsborgerskap og dukker opp på tvn som representant for Norge så må jeg bare riste på hode. Det gjør ikke saken bedre om han snakker gebrokent norskt eller kanskje til og med engelsk og heter for eks "Hong Nguyen". Det beste hadde vært om man hadde startet med lag innenfor idretten(ala sykkelsporten) og fjernet all tilknytting til nasjoner siden det er med på å fremme nasjonalisme og vi liker jo ikke nasjonalisme, gjør vi?

 

Er man ikke født og oppvokst med norsk kultur så er man ganske enkelt ikke en nordmann. Mener man noe annet så er man i mine øyne stokk dum. Jeg er stolt av å være nordmann, men når begrepet blir så bredt at det dekker hele verdens befolkning bare de får et stempel på papir så er det plutslig ikke så stort å være nordmann lenger. Det er en del av min identitet, og den ønsker jeg å beholde!

 

Om jeg får japansk statsborgerskap, vil jeg da føle meg som en japaner, få mange merklige vaner/holdninger og delta på rare tv show? Tvilsomt!

 

Wow, du bor i et annet land enn jeg gjør. Her i Norge liker "middelklassen" McDonalds, 24 på TV og Coca Cola til middagen!

Våkn opp fra den nasjonalromantiske drømmen din!

9532273[/snapback]

 

Du snakker her om norges "white trash"!

Er man ofte og spiser dritt på Macdonalds så er man neppe en del av "middelklassen".

 

Ellers virker det på meg som du helt på jordet når du slenger ut påstander som "At kenyanere er flinke til å løpe har ingenting med rase å gjøre" uten å egentlige sitte med fakta på området. Dessuten deler vi ikke lenger inn mennesker i raser, det heter nemlig "etniske grupper". Uansett så har kenyanere gener som gjør at de er mer velegnet til å løpe maraton, vi vikinger har ikke disse genene.

Lenke til kommentar
Hadde betegnelsen norsk-kenyaner(eller nigerianer,husker ikke hvor han kommer fra) blitt brukt, hadde jeg sett på det som ok. Men i mine øyne er han ikke nordmann.

 

Hvis jeg flytter til Amerika og bor der lenge nok til å få statsborgerskap, ser ikke jeg på meg selv som amerikaner. Jeg vil alltid være norsk, men betegnelsen norsk-amerikaner kunne jeg vel levd med.

9531627[/snapback]

 

Tja, jeg vet om mange som ikke engang har amerikansk statsborgerskap, men som allikevel føler seg som amerikanere, og også blir sett på som amerikanere av andre statsborgere.

 

Men det er nok litt lettere å gli inn i et land som er tuftet på innvandring enn i Norge.

Lenke til kommentar
For det første er han fra Gambia, ikke Nigeria, og for det andre er det et definisjonsspørsmål hvor han "er fra".

 

Jeg er født i Finnmark, er jeg fra Finnmark?

Familien min kommer fra vest-landet, er jeg vestlending?

Jeg er oppvokst i Hedmark, er jeg hedmarking?

Jeg bor i Oslo, er jeg fra Oslo?

Jeg kom nettopp fra jobben, vil det si at jeg er fra jobben?

Jeg sitter akkurat nå i stolen, er jeg fra stolen?

9528499[/snapback]

 

 

Vil heller kalle deg og din familie, rotløs ;)

Lenke til kommentar

Dere er latterlige hele gjengen. Kameratene mine som er født i Norge og har levd her lenger enn meg er like norske som meg. De er pakistanere, filipinere og thai osv osv. Har ikke en dritt med hudfarge å gjøre, men med mentalitet (og såklart statsborgerskap som en formalitet).

Bare klapp igjen med bygetulling mentaliteten deres.

Lenke til kommentar

Mulig det gjelder dine kamerater wrangler, men jeg har langt fra noen bygdetulling mentalitet som du kanskje kan se av mine poster over - men mine kamerater som ikke er etnisk norske, men som er norske statsborgere, ser definitivt ikke på seg selv som norske. De er stolte av sin opprinnelse og kaller seg ikke for nordmenn.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Å definere nasjonalitet ned til etnisitet blir litt for snevert for meg. I USA og Frankrike er man fransk eller amerikansk så lenge man har statsborgerskap. Tidligere i Frankrike så var man fransk bare man bodde innenfor Frankrikes grenser. I Norge har vi i større grad brukt det klassiske nasjonalitetsprinsippet. Nasjonen kjennetegnes av et folk innenfor et geografisk avgrenset område med likt språk, lik kultur og lik etnisitet. Jeg mener begge deler kan være riktig. Norge er et land med to nasjoner. Den norske og den samiske. Men det er vel ingen som mener at samer ikke er norske? De har jo annen kultur, et annet språk, en annen etnisitet og en annen kultur og i stor grad er å finnen innen et annet avgrenset geografisk område.

 

Men for enkelte så er det visst fargen på huden din som avgjør om du er norsk eller ikke. Hva du føler selv er irrelevant.

Lenke til kommentar

Har selv to kompiser som begge har mørke fedre, og dermed er de mørk i huden. Men jeg ser alldeles ikke på dem som noe annet enn helnorske - ja, føler noen ganger at de er mer norsk enn meg selv, som østlending her i Nord-Norge.

 

Synes det handler litt om dialekt og oppførsel egentlig. Så lenge en person som ikke er opprinnelig norsk snakker språket vårt bra, og generelt lever som den vanlige nordmannen, ja da er det faen meg en nordmann. Nei, synes vi heller vi skal degradere alle de idiotene i landet som er etnisk norsk, men som ikke en gang med sikkerhet kan si hvor de største byene i landet ligger.

Ble spurt om Tromsø lå ved siden av Trondhjem en gang av en taxisjåfør i Oslo. Men det er ikke det værste, hun spør deretter om vi hadde et eget skriftspråk, noe á la nynorsk. Hva faen?

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
Mulig det gjelder dine kamerater wrangler, men jeg har langt fra noen bygdetulling mentalitet som du kanskje kan se av mine poster over - men mine kamerater som ikke er etnisk norske, men som er norske statsborgere, ser definitivt ikke på seg selv som norske. De er stolte av sin opprinnelse og kaller seg ikke for nordmenn.

9533217[/snapback]

 

Og dette skal liksom være positivt? I mine øyne er det definitivt ikke positivt å flytte til et annet land med den hensikt å etablere sin egen lille nasjon innenfor dette landet, med egen kultur, egne leveregler og eget språk, og nesten utelukkende holde seg til et miljø bestående av mennesker av din egen etnisitet - og på toppen av det hele være for "stolt" til å føle tilhørighet til landet. Dette er omtrent det samme som Frp-spanjolene gjør når de etablerer sine egne helnorske kolonier i Spania, der de lever ut sin pseudo-norske livsstil (som ofte går ut på å lage kvalm i billig alkoholrus, iført vikinghjelmer og ansiktsmaling), uten å tilføre landet noe annet en forstyrrelser i økonomien. Jeg tror ikke de innfødte spanjolene setter særlig stor pris på sine "nye landsmenn" som sannsynligvis ikke utviser noe annet enn forakt for spansk kultur og levesett. På samme måte setter ikke jeg pris på innvandrere som ønsker å flytte gamlelandet sitt til Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...