Gå til innhold

Sprinter kalles nordmann. Meningsløst.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår litt av poenget til trådstarter, han nevner jo blant annet Geir Moen og det han gjorde for norsk friidrett. Uten å være rasistisk vil jeg påstå at etnisitet har utrolig mye å si for sprintere (også for andre friidrettsutøvere), og det er ikke uten grunn at enkelte afrikanske land har tilnærmet monopol på medaljer innenfor enkelte distanser. Selvsagt gleder jeg meg over de gode resultatene han har vist i det siste, og håper det er til inspirasjon for andre norske friidretshåp. Likevel står Geir Moens prestasjoner større hos meg, da han på en måte var kjerringa mot strømmen (enorme prestasjoner med et annet genetisk grunnlag enn sine motstandere).

Lenke til kommentar
Og hva er det den artikkelen i dagbladet betyr? "må begynne og se på ham nå"

 

Hvem er det som skal gjøre hva?

9526718[/snapback]

Jays mener at konkurrentene hans må begynne å regne med ham i framtiden.

 

Du vet, disse konkurrentene som representerer USA, UK, Canada, Jamaica, Portugal, og mange andre land som de eller familiene deres ikke er fra. Eller er det slik at en 200 år gammel slektshistorie som slaver i et land gjør dem mer skikket til å bli kalt "amerikansk", "britisk", osv. ?

 

Nasjonaliteten din sier ingenting om deg som individ.

Hudfargen din forteller ingenting om dine personlige egenskaper.

Lenke til kommentar
Bullshit. At kenyanere er flinke til å løpe har ingenting med rase å gjøre, det har med kulturell interesse for løping å gjøre.

9527800[/snapback]

Actually ... jeg så et dansk dokumentarprogram for et par år siden som sammenlignet danske og kenyanske løpere og forsøkte å finne forskjeller som kunne forklare hvorfor kenyanerne løp fortere.

 

O2-opptak, beinlengde, type muskulatur, hjertefunksjon, osv. viste ingen forskjeller av betydning, men de fant at de gode kenyanske løperne hadde smalere legger enn de danske løperne.

 

Løping - for de som ikke vet det fra før :hrm: - går jo ut på å ta et langt skritt fram med det ene beinet, for så å sette det ned, og umiddelbart etterpå løfte det andre beinet og flytte det framover så fort som mulig forbi det beinet som nå står på bakken. (Prøv selv.)

 

Når et objekt skal aksellereres fra stillestående til ... 10m/s eller noe sånt, så må man bruke krefter. Jo tyngre objektet er, jo mer krefter må man bruke for å få samme aksellerasjon. Med andre ord, hvis du har tynne legger, så trenger du ikke å bruke like mye krefter som en med tykkere legger, og du kan stå løpet ut på en bedre måte enn konkurrentene.

 

Så, hvis det er mer vanlig med tynnere legger i Kenya enn i Danmark, så er det ikke overraskende at man finner flere kenyanere enn dansker i verdenstoppen. Så det har nok litt med "rase" å gjøre - de har en genetisk fordel -, selv om det selvsagt ikke forklarer hele forskjellen.

 

edit: trykkflei

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
han er norsk statsborger.

han er ikke norsk.

9526775[/snapback]

Second that. Ja, jeg vet at hvis du har norsk statsborgerskap, regnes du som norsk. Men i mine øyne er norsk statsborger og nordmann to forskjellige ting.

9528213[/snapback]

For meg er dette en vanesak. Men jeg blir ikke lenger like overrasket som før over å se en nordmann med mørk(ere) hudfarge enn flertallet. Jeg hadde kanskje et annet mentalt bilde inni hodet da jeg hørte "nordmann" enn det jeg satt igjen med etter å ha sett bildet av ham, men nå bare ryster jeg på hodet og smiler av mine egne gamle vaner.

 

Det hjelper å ha bodd noen år i en større by i et "flerkulturelt" land. Da oppdager man at hudfargen har fint lite å gjøre med de personlige egenskapene til et menneske. Drittsekker kommer i alle farger, også "hvit".

 

Det virker som om en del "hvite nordmenn" er redde for at begrepet på en eller annen måte skal bli "vannet ut" eller miste sin betydning dersom altfor mange går rundt og kaller seg nordmann.

 

Hva er det egentlig med "nordmann" som er så verdigfullt sammenlignet med andre "nasjonaliteter" eller etniske betegnelser? Ulike mennesker har vel ulike assosiasjoner til begrepet "nordmann", og det er ikke sikkert det alltid er positivt.

Lenke til kommentar

For det første er han fra Gambia, ikke Nigeria, og for det andre er det et definisjonsspørsmål hvor han "er fra".

 

Jeg er født i Finnmark, er jeg fra Finnmark?

Familien min kommer fra vest-landet, er jeg vestlending?

Jeg er oppvokst i Hedmark, er jeg hedmarking?

Jeg bor i Oslo, er jeg fra Oslo?

Jeg kom nettopp fra jobben, vil det si at jeg er fra jobben?

Jeg sitter akkurat nå i stolen, er jeg fra stolen?

Lenke til kommentar
www.ordbok.no

nordmann ~mann (eg 'person fra Norden, nordbo') person fra Norge, jf Ola nordmann

9528435[/snapback]

Hvor mange generasjoner tar det før en person bosatt i Norge, med forfedre fra Nigeria (eller et annet sted) kan kalles "person fra Norge", og dermed "nordmann"?

 

Noen vil kanskje svare "inntil fargen ikke lenger synes" ....? :hmm:

Lenke til kommentar
Nei.. han er ikke norsk eller nordmann nei! Har man ikke entiske norske foreldere så er han ikke norsk..

9528484[/snapback]

Så han har ingen nasjonalitet? Han kan vel ikke være gambier heller, siden han har norsk statsborgerskap (og ifølge enkelte her, norsk mor). Menneske kanskje, eller verdensborger? Eller kanskje ikke-norsk? :ph34r:

Lenke til kommentar

Selvsagt er ikke alle i Pakistan eller andre land like selv om de går i samme hvite/grå kjortel eller jobber med jordbruk alle som en. :cool: Sånn var det også her før.

 

Men vi i Norge har noe spesielt ved oss som er vokst fram gjennom hundrevis, kanskje tusenvis av år. Det særnorske.

 

Det som utgjør norsk kultur og væremåte. Ja, endog tenkemåte.

 

Det som gjør at Hellbillis og Nordstoga selger til gull fordi de synger om det. Det som gjør at siræva skiløpere blir nasjonalhelter og at øde hytter og enkelt friluftsliv er en slags nasjonal drøm. En sosialantropolog kan sikker si noe mer om det. (ikke Hylland Eriksen :p )

 

Dette er ikke noe du har om du kommer rett fra Afrika. Kanskje ikke engang om du er andre eller tredjegenerasjons innvandrer, for familier holder ofte på sin egen kultur og omgås sine egne. Bare se på Oslo øst.

 

Så nordmenn blir de neppe noengang.

Lenke til kommentar

Jeg liker den amerikanske (og franske, dog i noe mindre grad de siste år) tankegangen bedre. Er du amerikansk statsborger så er du amerikaner. Om du mangler det "særnorske/franske/amerikanske" er mindre viktig. Om Robocops forklaring av det "særnorske" er riktig, så må jeg innrømme at jeg mangler store deler av det. Så jeg er kanskje ikke nordmann jeg heller.

Lenke til kommentar
Selvsagt er ikke alle i Pakistan eller andre land like selv om de går i samme hvite/grå kjortel eller jobber med jordbruk alle som en.  :cool: Sånn var det også her før.

Hvis det er dette bildet du har av Pakistan, da tror jeg jammen du trenger et oppfriskingskurs! :!:

 

Men vi i Norge har noe spesielt ved oss som er vokst fram gjennom hundrevis, kanskje tusenvis av år. Det særnorske.

 

Det som utgjør norsk kultur og væremåte. Ja, endog tenkemåte.

 

Det som gjør at Hellbillis og Nordstoga selger til gull fordi de synger om det. Det som gjør at siræva skiløpere blir nasjonalhelter og at øde hytter og enkelt friluftsliv er en slags nasjonal drøm. En sosialantropolog kan sikker si noe mer om det. (ikke Hylland Eriksen :p )

 

Dette er ikke noe du har om du kommer rett fra Afrika. Kanskje ikke engang om du er andre eller tredjegenerasjons innvandrer, for familier holder ofte på sin egen kultur og omgås sine egne. Bare se på Oslo øst.

 

Så nordmenn blir de neppe noengang.

9528547[/snapback]

Du stiller deg lagelig til for hugg, må jeg si ...

 

Hellbillies' musikk, hva er den inspirert av? Synes jeg har hørt noe lignende borte i USA, jeg.

 

Og en gullplate, hvor mye har du solgt da? 20000? Nå bor det vel ca. 4,5 mill. innbyggere i dette landet, så det er nok mange hus som fortsatt ikke har Nordstoga-CD'er.

 

Øde hytter og enkelt friluftsliv har vel ca. 50 år med historie her i landet. Før det var det omtrent ingen som hadde "fritid". "Hyttene" ble brukt i.f.m. skogsdrift, jakt & fiske (=mat-auke), seterdrift, osv., dvs. hovedsaklig jobb-relatert.

 

Skirenn har vel heller ikke mer enn ca. 100år med historie.

 

En hytte i ødemarka er vel heller ingen "drøm" for så veldig mange. Jeg har inntrykk av at flere og flere ønsker seg feriebolig i "syden", jeg. Gjerne et sted der det er et "norsk miljø", slik at man kan menge seg med andre "nordmenn". Ja, man søker gjerne trygghet på den måten når man slå seg ned i et "fremmed land".

 

Er det ikke rart? Mange klager over at "innvandrerne" klumper seg sammen i Oslo Øst, men ingen vil ha dem inn i boligområder der det hovedsaklig bare bor "hvite nordmenn" fra før heller.

 

Det som er mest typisk for nordmenn er at vi er dundrende uenige med hverandre. (For ellers hadde vi vel alle stemt på Det Norske Partiet ved valget.)

Lenke til kommentar
www.ordbok.no

nordmann ~mann (eg 'person fra Norden, nordbo') person fra Norge, jf Ola nordmann

9528435[/snapback]

Hvor mange generasjoner tar det før en person bosatt i Norge, med forfedre fra Nigeria (eller et annet sted) kan kalles "person fra Norge", og dermed "nordmann"?

 

Noen vil kanskje svare "inntil fargen ikke lenger synes" ....? :hmm:

9528509[/snapback]

 

Hans barn som fødes her i Norge vil være nordmenn, men det er nå bare slik jeg ser det.

 

Mange synes kanskje det er rasistisk, men jeg ser ikke på meg selv som rasist. Jeg har ikke noe i mot innvandrere, men jeg synes likevel at begrepet nordmann bør omhande de som faktisk ER fra Norge og ikke ett annet land. Akkurat som hvis jeg flytter til Sverige så blir jeg ikke plutselig svensk. Jeg er en nordmann bosatt i Sverige.

Lenke til kommentar
Jeg liker den amerikanske (og franske, dog i noe mindre grad de siste år) tankegangen bedre. Er du amerikansk statsborger så er du amerikaner. Om du mangler det "særnorske/franske/amerikanske" er mindre viktig. Om Robocops forklaring av det "særnorske" er riktig, så må jeg innrømme at jeg mangler store deler av det. Så jeg er kanskje ikke nordmann jeg heller.

9528599[/snapback]

 

Du er nok nordmann likevel...... :roll:

 

men.

 

Da jeg leste noe antropologen Jan Brøgger skrev fikk jeg en a-ha opplevelse.

 

I middelalderen var det vanlig at hele husholdet sov uten klær i samme seng. Det var også vanlig å gå på do offentlig mens folk gikk rundt og gjorde andre ting...... :whistle:

 

Det ble kalt for gemeinschaft. Men etterhvert ble privatliv med egne rom for husets ektepar innført, korridoren var viktig her. Den skilte rom fra hverandre.

 

Dette skjedde parallelt med bysamfunn og pengeøkonomi. I gemeinschaftet hadde jo alle kontroll på hverandre med gjensidige motytelser.

 

I denne gamle kulturen ble tosomhet ansett som noe eskluderende og slik er det fortsatt i små landsbyer i sør-europa. Mange menn sitter på fortauet sammen, de sitter ikke to og to i små grupper. Slik er det heller ikke i mange U-land.

 

Dette er derfor dypt nedarvede kulturelle trekk, en kulturtradisjon som sier noe om oss.

Lenke til kommentar
Du stiller deg lagelig til for hugg, må jeg si ...

 

Hellbillies' musikk, hva er den inspirert av? Synes jeg har hørt noe lignende borte i USA, jeg.

 

Tja.....? Ja, vi har mye til felles med ensom præriekultur. En sånn type amerikanisme er jo populær i Norge. Hellbillies synger om såvidt jeg vet: Ensom vandrer som kommer til krasafaren steinbu, de som lever på bygda nærme naturen. Odd Nordstoga også.

 

Og en gullplate, hvor mye har du solgt da? 20000? Nå bor det vel ca. 4,5 mill. innbyggere i dette landet, så det er nok mange hus som fortsatt ikke har Nordstoga-CD'er.

Det med gull var en talemåte. De har solgt i bøtter og spann!

 

Øde hytter og enkelt friluftsliv har vel ca. 50 år med historie her i landet. Før det var det omtrent ingen som hadde "fritid". "Hyttene" ble brukt i.f.m. skogsdrift, jakt & fiske (=mat-auke), seterdrift, osv., dvs. hovedsaklig jobb-relatert.

 

Skirenn har vel heller ikke mer enn ca. 100år med historie.

 

Det øde livet har stor betydning, ja. Enig. Det er derfor vi drømmer om noe lignende.

 

 

Om ski:

Har du sett bildet av birkebeinere med kongesønnen i en bylt på vei over fjellet. Det har ikke noe med organiserte renn og gjøre.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Om ski:

Har du sett bildet av birkebeinere med kongesønnen i en bylt på vei over fjellet. Det har ikke noe med organiserte renn og gjøre.

9528926[/snapback]

OK, så det var det du tenkte på da du skrev "siræva skiløpere som blir nasjonalhelter". Jeg tenkte på Ole Ellefseter, Gjermund Eggen og gutta, jeg. Det er noen år mellom birkebeinerne og OL i Grenoble. (Men helter var de alle.)

 

Men jeg tror vi alle har en tendens til å undervurdere hvor forskjellig våre egne liv er fra tidligere generasjoners liv. Fram til vi blir 20 (ca.) lærer vi hvordan verden er, og da har vi lett for å anta at slik har den vel alltid vært, på mange måter. Ettersom vi blir eldre, begynner vi å reagere på nye ting som skjer rundt oss i nærmiljøet eller i landet forøvrig, og denne reaksjonen blir bare sterkere jo eldre vi blir. Gamle folk hater forandringer.

 

Dette gjør seg bl.a. uttrykk i språket, når noen foreslår at vi skal endre skrivemåten for enkelte ord slik at de passer bedre med uttalen og hvordan vi ellers skriver ord på norsk.

 

Folk hisser seg opp over "sørvis" og "beiken" (- jeg gjør det selv -), men ingen protesterer lenger på "sjåfør" og "buljong". Jeg vet ikke om noen gjorde det da de sluttet å skrive "chauffeur" og "bouillon" heller, men jeg ville bli overrasket om det ikke var noen som skrek opp og lurte på hvorfor vi på død og liv skulle drive og endre på språket i tide og utide.

 

Det eneste som ikke endrer seg, er at ting forandres. Det gjelder også befolkningsmønsteret på denne planeten vår. Hundretusener (?) av nordmenn dro til USA for 100-150 år siden. (Mange av dem til områder som slett ikke lå innenfor den "vestlige kulturkrets".) Deres etterkommere er i dag en del av det amerikanske samfunnet og anerkjent som amerikanere, selv om mange andre grupper ser på dem som representanter for en litt sidrompet kultur som man gjerne gjør litt narr av i filmer etc. - Fargo er et godt eksempel. På samme måte vil etterkommerne til innvandrere fra Tyrkia, Pakistan, Somalia, Marokko, Chile, Kina, Vietnam, osv., om 100 år være en del av det norske samfunnet. Og kanskje noen vil fleipe med dem i filmer også, for alt jeg vet. Men kanskje de vil bli kalt "nordmenn"? Den som lever får se.

 

edit: Jeg liker godt Hellbillies, men han Ødd kan du få ha i fred for meg. (Jeg tror radioen ga meg overdose av "grisehyl" ...)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...