Gå til innhold

Sprinter kalles nordmann. Meningsløst.


Anbefalte innlegg

Har fulgt med en del på diskusjonen her og det jeg legger merke til er at ingen har nevnt hva han føler selv.

 

Hvis han føler seg norsk, har statsborgerskap og kanskje ønsker seg en fremtid her i Norge. Hvilken person i verden har rett til å si at han ikke er det? En person med slike uttalesler må virkelig ha høye tanker om seg selv.....

 

På den andre siden, hvis han ikke føler seg norsk.... hvem skal da si at han er det, ikke jeg ihvertfall.

 

Uansett hjelper det ikke mye å diskuteree her om han er norsk eller ikke, det beste hadde nok vært å spurt han direkte for ja, han har jo fasiten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hurra for vårt fedreland, som har fostret slike fantastiske løpere.

Dette beviser at nordmenn er best på løping.

 

Nei, jeg kan ikke akkurat se på dette som noe fantastisk for Norge. Like dumt som at en japaner, som har vokst opp i Norge etter norsk blabla og norsk statsborgerskap vinne miss Universe, de genetiske forskjellene er der. Ndure vil aldri bli en "nordmann" innenfor idretten.

Lenke til kommentar

Om han er norsk er en definisjonssak. Definisjonen på norsk er norsk statsborgerskap. Ergo er han norsk. Jeg skjønner ikke at det skal være noe å krangle om.

 

Begrunnelser som hvilken hudfarge han har spiller ingen rolle for definisjonen. Heller ikke hvilket statsborgerskap han hadde før eller hvor han vokste opp.

 

Ellers så er vel ikke problemet i denne saken hvorvidt han er norsk eller ikke, men hvorvidt folk føler seg støtt av media påpeker at han er norsk. Som om det var noe annerledes når media påpeker at Bobbysocks-dama Elisabeth Andreassen er norsk.

 

Et annet problem er at folk gidder å bry seg med sportsjkendiser. Det er jo bare en lek likevel. Det er jo mye morsommere og sunnere å gå ut å leke litt selv. F.eks spille litt basse eller noe annet gøy.

Lenke til kommentar

Er han norsk statsborger så er han norsk. Man kan ikke ha en regel innen idrett, mens en annen generelt sett. Hva som blir tolket som norsk forandres seg helt fra person til person. Det viktigeste er jo ikke om det er en norsk mann eller ikke. Det viktigeste er jo at han har klart noe virkelig bra innen idrett, som han og idrettsmiljøet er stolt av.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Et annet problem er at folk gidder å bry seg med sportsjkendiser. Det er jo bare en lek likevel. Det er jo mye morsommere og sunnere å gå ut å leke litt selv. F.eks spille litt basse eller noe annet gøy.

9557360[/snapback]

 

Basse. Takk for en fin og ikke minst billig ide for lek. :yes:

 

Beklager off topic.

Lenke til kommentar

Jeg forstår fustrasjonen over at Ndure har tatt nordiske rekorder både på 200 og 100 meter. Var der selv når han tok det og det irriterte meg også litt.

Personlig ser jeg ikke på norsk statsborgerskap som kvalifikasjon til og være norsk. Jeg mener det er fødestedet og foreldres bakgrunn som har noe og si.

Men et sted må det gå en grense for hva som er norsk og ikke.

Det går ikke ann og utestenge innvandrere fra norske rettigheter til evig tid. Skal ikke innvandrere få stemmerett heller da?

Om en først har norske rettigheter så går det ikke ann og holde tilbake på de. Enten så har de rettighetene eller ikke.

 

Men jeg reagerer litt på de rasistiske holdningene enkelte har.

At Ndure har tatt nordiske rekorder er på ingen måte negativt for friidretten i norge.

Dere er kanskje vant til og bare se hvite på løpebanen fra norge. Dette er derimot i stor utvikling, og om få år vil dette være svært annerledes.

 

Og for å få sagt det rase har faktisk MYE å si når det gjelder sprint.

Det har ikke vært en hvit person EVER som har sprunget på under 10.00

Derimot er det mangfoldige mørkhudede som har.

Sier det deg også noe at både den raskeste kvinnelige norske sprinteren og den mannlige er begge mørkhudede?

Det finnes kanskje ikke så alt for mange genetiske bevis for at mørkhudede er raskere enn hvite. Men en av de er at mørkhudede har ofte betydlig mindre legger enn hvite. Sprint = Store lår, Små legger! ;)

 

Jeg er selv en top sprinter nasjonalt og har personlig erfaring om hva mørkhudede er kompitabel til på løpebanen.

Var med å sprang i DN galan YOUTH i stockholm dagen etter seniorene sprang i

DN galan( Hvor Ndure tok sin første nordiske rekord).

Rundt om en 30 sprint deltakere var med i min årsklasse og ut av disse var det 3 mørkhudede. En svensk mørkhudet tok gullet i 100 meter og en norsk mørkhudet tok gullet i 200 meter.

Lenke til kommentar
ok, så hva er jeg egentlig?  norsk hvit-mor, en neger-far fra mauritius.. jeg er født og oppvokst i Norge.. aldri bodd noe annet sted enn her, hva er jeg?  kvalifiserer jeg til norsk? jeg er sånn halvmørk..

9581014[/snapback]

Jada, men med en gang du gjør bra i en typisk mauritius-sportsgren er du ikke norsk :) .

Norsk skiløper som løper ski for Kenya og vinner, betyr ikke at Kenya er best på ski.

Lenke til kommentar
ok, så hva er jeg egentlig?  norsk hvit-mor, en neger-far fra mauritius.. jeg er født og oppvokst i Norge.. aldri bodd noe annet sted enn her, hva er jeg?  kvalifiserer jeg til norsk? jeg er sånn halvmørk..

9581014[/snapback]

 

Har du norsk statsborgerskap? da er du norsk. Det at du evt har hatt annet statsborgerskap før er ditt tidligere lands tap :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...