Gå til innhold

Sprinter kalles nordmann. Meningsløst.


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/sport/2007/09/16/512235.html

 

En afrikaner som har fått norsk statborgerskap blir nå omfavnet av mediene som norsk sprinthåp på 100 meter.

 

Det tror jeg ikke folk blir entusiastiske over. Ikke på samme måte som Geir Moen, for han var norsk. Rettere sagt ekte norsk. Etnisk norsk og med lang slekt her i landet fra før 1970.

 

Det er nok veldig få som føler at Khalid Skah var norsk langdistanseløper. Han var marokkaner.

 

Denne karen her er først og fremst afrikaner og ikke nordmann. Han er ikke engang vokst opp i Norge! Plutselig skal han være norsk og helt. Ja, han slår oss ned i støvlene på løpebanen, ingen tvil om det.

 

Men norsk er han ikke

 

Hvor lenge går det før han blir ikledd lusekofte av Tande-P eller Dan Børge på et lørdagsshow? Da blir det nok gitar og sang og musikk-klang for alle penga.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tildels enig i prinsippet ditt, men ikke sikker på om jeg er enig i motivasjonen din.

 

Det blirlitt det samme som da Johan Mülegg plutselig ble spansk. Jeg mener at land ikke bør "kjøpe" idrettsutøvere på samme måte som fotballlag gjør. Det er få bergensere på Brann, men det er laget man heier på ikke spillerene.

Når noen konkurerer for et land derimot burde de ha en tilknytning til landet, ikke være "hentet".

 

Når det gjelder denne konkrete saken er jeg usikker på om jeg er enig. Dersom utøveren har en tilknytning til norge som gjør at han har norsk statsborgerskap er han ikke "hentet".

 

At utøvere av utenlandsk opprinnelse blir hyllet i Norge har jeg ingen problem med, men jeg føler ofte at medaljen skulle vært delt ut til et annet land som egentlig fortjener den. Det er utøverens 20 år i hjemlandet, ikke 5 år i norge som har gjort ham til den han er.

Lenke til kommentar

Har han norsk mor, snakker norsk og er norsk statsborger, er han norsk nok i massevis til at jeg heier på ham. Det er noe annet med "importstjerner" som Mühlegg, som ikke har noen som helst tilknytning til et land og nærmest blir hentet dit for å konkurrere under et flagg som ikke har så mye å vise til på deres område.

Lenke til kommentar
Så lenge fyren oppfyller reglene og innehar norsk statsborgerskap, ja da er han norsk. Han har like mange og like få rettigheter som en nordmann som har bodd her i 100 år.

9526671[/snapback]

 

100 år? Da blir det ikke mye sprint. Poenget er at han ikke er germansk.

 

Og hva er det den artikkelen i dagbladet betyr? "må begynne og se på ham nå"

 

Hvem er det som skal gjøre hva?

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Seriøst, det er vel ingen grunn til at det er fargen på huden din som spiller inn på om du er norsk eller ikke. Da begynner man jo fort å nærme seg hva som faktisk er rasissme.

 

Så dere mener at en svenske med norsk statsborgerskap skal regnes som nordmann siden han er hvit i huden/ stammer fra den germanske rase (som det ble hevdet), mens en afrikaner med norsk statsborgerskap og mørk hud ikke er nordmann pga. hudfargen. Jeg håper dere selv ser hvor rimelig fucked opp den begrunnelsen er.

Lenke til kommentar
En som har norsk mor/far som er gift med en som er mørkhudete vil aldri bli norsk imo!

HUDEN er det som teller

9526853[/snapback]

 

Hvis alle tenkte slik som deg så ville jo denne personen ikke ha tilhørighet noe sted da? Han vil hverken kunne være nordmann eller feks nigerianer fordi han er for lys i huden til det ene og for mørk i huden til det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...