Remedier Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Etter en grundig opprydning i boden ramlet jeg over litt av mitt gamle fotoutstyr, da blant annet en koffert med en håndfull Carl Zeiss objektiver med Contax fatning. Brukte disse for mange år siden med et Contax RTS II. Nå sitter jeg med et Nikon D200 kamera og ble brått nysgjerrig på om det finnes noen overganger fra Nikons F-fatning til Contax sin. Har lest her og der at det har eksistert, men etter timesvis med leting rundt på nettet er jeg ikke blitt noe klokere på hva det heter eller hvor det kan skaffes fra. Håper noen her inne kan hjelpe meg med dette! Endret 19. september 2007 av Remedier Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) For de som ønsker å bruke objektiver med forskjellige fatninger på et annet kamera enn det de er laget for, så er nok Canon det beste valget. Jeg tror likevel det er mulig at det finnes en slik overgang til Nikon også, men Nikon har litt mer begrensninger enn Canon når det gjelder slik bruk. Det skyldes blant annet at F-fatningen er 50 år om to år. Synd du ikke har din RTS II lenger. Det er jo et fantastisk kamerahus som kostet rundt 20.000 for 15 år siden. Hadde det ikke vært for at det har den håpløse plasseringen av lukkerhjulet, så hadde det kanskje vært mitt favoritt analoghus, ved siden av Nikon F2. Har du sjekket Nikonians-forumet? De guttene og jentene som ferdes der vet nok alt om disse tingene, siden Nikonianere har stor respekt for Zeiss, og dermed også Kyocera Contax. Endret 19. september 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Problemet med F-fatningen til Nikon er den lange avstanden fra sensorplan til bajonetten, som gjør det vanskelig å oppnå fokus til uendelig med objektiv til andre fatninger.. http://www.photoethnography.com/ClassicCam....html~mainFrame At det finnes adaptere er fullt mulig, men bruken vil i så fall begrenses til korte avstander.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Remedier Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Synd du ikke har din RTS II lenger. Det er jo et fantastisk kamerahus som kostet rundt 20.000 for 15 år siden. Hadde det ikke vært for at det har den håpløse plasseringen av lukkerhjulet, så hadde det kanskje vært mitt favoritt analoghus, ved siden av Nikon F2. Har du sjekket Nikonians-forumet? De guttene og jentene som ferdes der vet nok alt om disse tingene, siden Nikonianere har stor respekt for Zeiss, og dermed også Kyocera Contax. 9527105[/snapback] RTS II'n har jeg fortsatt skal du se Står trygt plassert ved siden av meg her.. Må stadig vekk ta den frem og knipse litt analogt for å komme meg litt vekk fra alt mulig dill dall på digital SLR.. Skal grave litt rundt på Nikonians forumet i kveld Kan jo hende jeg er heldig.. Takker for svar Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Vet ikke om en faktisk får overganger fra C/Y-objektiver til Nikon.. men du får adaptere til en del andre systemer til Nikon.. men tror di må ha glass i seg for og fokusere til uendelig, og da blir det vel litt kvalitetstap der. Lysmåling skal funke normalt med nikon d200 da, i forhold til d40/70. Skal du selge noe av contax-utstyret forresten? Har kjøpt meg en RTS II selv og skulle gjerne hatt mer optikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå