Gå til innhold

Vurderer nytt server-kort

durabit

Anbefalte innlegg

Jeg har et dual-xeon system som jeg vurderer å erstatte med et nyere mono-prosessor system. Hovedgrunn til dette er at jeg ønsker å redusere strømforbruket. Systemet brukes som filserver og musikkserver i hjemmet og kjører 24/7. Det står i en bod og det blir ganske varmt der inne, særlig om sommeren.

Jeg ønsker forslag til nytt hovedkort og prosessor. Jeg har sett på Asus sine P5M2-serverkort. De ser jo lovende ut og noen av disse har også støtte for Raid-5 på PCI-X. Jeg har et godt Raid-5 kort fra 3Ware så PCI-X er nesten et must. Støtte fra SAS, noe å ha?

Det er ikke så mange brukere av denne serveren så prosessorkraft fra eksisterende system er noe overkill. En dual-kjerne prosessor fra Intel er kanskje et fornuftig valg. Hvor lavt ned kan jeg komme i idle strømforbruk fra en slik prosessor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, er ikke så ofte innom denne delen av forumet...

Jeg har selv en 3ware 9500S-12 kontroller med 9x500GB koblet til (raid5 med hotspare), og Asus P5WDG2-WS, fungerer utmerket som filserver.

Du bør ta deg en titt på Asus P5WDG2-WS Professional og Asus P5K WS

Disse kortene har støtte for Conroe cpuene (Core2Duo osv), og da kan man jo f.eks. handle inn en E4400 eller E2160 o.l.

Merk at P5WDG2-WS (non-pro) ikke har støtte for Conroe-cpuene.

SAS støtte og slikt tror jeg nok er unødvendig for normal bruk, lukter også meget kostbare kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...