Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Interessert i å høre om noen har erfaringer med backup av Vmware ESX.

Pr i dag tar jeg standard backup av den enkelte VM med Netbackup.

Dette er en utfordring hvis en har mange VM'er og et begrenset tidsvindu.

Vi har også testet litt med Tomato sin TDS, Disaster recovery løsning.

Jeg ønsker å kunne restore hele den enkelte VM, samtidig som jeg vil ha mulighet til å restore enkeltfiler på VM'ene(både linux og Win). Vet at symantec sier de kan løse dette.

Alle erfaringer/tips om løsninger mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Interessert i å høre om noen har erfaringer med backup av Vmware ESX.

Pr i dag tar jeg standard backup av den enkelte VM med Netbackup.

Dette er en utfordring hvis en har mange VM'er og et begrenset tidsvindu.

Vi har også testet litt med Tomato sin TDS, Disaster recovery løsning.

Jeg ønsker å kunne restore hele den enkelte VM, samtidig som jeg vil ha mulighet til å  restore enkeltfiler på VM'ene(både linux og Win).  Vet at symantec sier de kan løse dette.

Alle erfaringer/tips om løsninger mottas med takk.

9525971[/snapback]

Vi bruker Esxpress til backup av alle VM'ene, samt Acronis True Image inne i hver enkelt VM. Ved bruk av Esxpress så vil jo denne ta seg av "complete restore" av VM'ene om dette blir nødvendig.. så da trenger man ikke noen avansert backupløsning for å ta backup av filene inne i hver enkelt VM..

Dvs Esxpress til DR og "annet" til å hente tilbake slettede filer osv..

edit: Esxpress støtter Delta backup (incremental) også..

Gratisversjonen har litt hastighetsbegrensing, samt den støtter bare full backup..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Takk for tips.

Mulig vi kommer til å gå for Symantec sin løsning.

Der brukes Netbackup til å initiere backup via VCB(Consolidated backup).

Kan ta både full backup av VM, samt filbackup via Flashbackup(Snapshot og metadata).

Ettersom vi kjører netbackup fra før får vi det integrert i eksisterende miljø.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Hei. Vi har allerede Netbackup Enterptise, og har begynt med VM ESX med lagring på SAN. Snoker litt på VM Consolidated backup. Noen her som har erfaringer rundt dette?

En av de mest geniale verktøyene jeg har testet for backup av VMware-miljø er Veeam Backup.

Man kan automatisk få registrert alle VM'er man tar baskup av i Virtual Center, slik at de ligger klare til å kjøre som et hvilket som helst VM.

I tillegg brukes dedupisering i programvaren slik at man kun tar backup av endringer. Den lisensieres pr CPU (ikke kjerner),og lages av Veeam som lenge har laget en del andre smarte verktøy for VMware.

Lenke til kommentar

Bruker Veeam Backup en agent på ESX-serverene?

Det som irriterer meg i dag med ESXPRESS (som forøvring fungerer utmerket ellers) er at all data må leses hver gang (for så å lage delta med endringene). Før da jeg brukte Acronis TI inne i gjestene så tok det bare 3-4 minutter å lage en incremental backup. Nå tar det lang til selv med små endringer.

Hvordan er det med Veeam Backup? Må all data leses fra SAN'et hver gang, eller holder den "oversikt" så samme måte som Acronis? (usikker på hvordan den gjør det)

SAN'et er OK det, men med 6-7 TB data som skal leses hver natt så tar backup en god stund for å si det sånn (tar hele natten med 2 x 1Gbit (iscsi)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som irriterer meg i dag med ESXPRESS (som forøvring fungerer utmerket ellers) er at all data må leses hver gang (for så å lage delta med endringene). Før da jeg brukte Acronis TI inne i gjestene så tok det bare 3-4 minutter å lage en incremental backup. Nå tar det lang til selv med små endringer.

Hvordan er det med Veeam Backup? Må all data leses fra SAN'et hver gang, eller holder den "oversikt" så samme måte som Acronis? (usikker på hvordan den gjør det)

SAN'et er OK det, men med 6-7 TB data som skal leses hver natt så tar backup en god stund for å si det sånn (tar hele natten med 2 x 1Gbit (iscsi)

Nei, Dette er helt agentløst og etter først fullbackup er det kun endringer som håndteres. Nøyaktig hvordan Veeam gjør denne prosessen er jeg ikke sikker på, men raskt går det.

Du installerer Veeam Backup gjerne på et VM.

Deretter definerer du backup jobbene dine på en intuitiv og grei møte. (Drar VM’er over i jobben)

Første gang den kjører backup tar den hele VMDK fila (Hele den virtuelle maskinen)

Den monteres deretter denne opp i VirtualCenter som en avslått maskin.

Du kan med andre ord starte backup av VM'en din når som helst fra VC som om den var en hviken som helst avslått maskin. (ikke samtidig med den orginale da blir det ball i nettet:-)

Du kan kjøre dette ut mot NFS, ISCSI, eller tradisjonell Fiberchannel storage.

Etter den har kjørt første gangen vil den bare ta endringer i hvert enkelt VM. Dette gjør at farten og backu vinduet ditt blir tilsvarende lite.

Når man kjører restore har man to muligheter. Man vil i vanlige tilfeller velge å gjøre dette fra Veeam interfacet.. der velger man VM - dato man vil kjøre tilbake - versjonen man har valg blir automatisk laget og motert tilbake i VC og starter automatisk opp.

Er det krise kan man også starte den siste versjonen rett fra VC (uten å bruke Veeam interfacet), men man mister da muligheten til å velge eldre versjoner senere.

I tillegg til denne funksjonaliteten gir også denne formen for Imagebackup - ren fil restore uten at man trenger å montere eller starte et image av backupen din.

Man gjør som når man legger tilbake et helt VM.. peker på VM'et men denne gangen for å legge tilbake filer... Det åpnes et vindu som gir tilgang til disken og filene... disse kan nå legges tilbake hvor som helst i nettveket ditt.

Det finnes i tillegg en annen form for bacup i samme backup programmet, som ikke kloner hvert enkelt VM og gjør de klare til å kjøre fra VC.

I dette tilfellet kjøres alle VM'ene i jobben ned i et eget filformat.

Ulempen med dette er at man ikke har en versjon som alltid er klar til å fyre opp i løpet av sekunder...

Fordelen er at man kan kjøre det ut på tape, og det er i tillegg full deduplisering av data... det vil si at man ser på alle data på tvers av VMer på blokk nivå, og kun lagrer data blokker en gang. Dukker samme blokka opp igjen så lagres kun en peker.

Restore prosedyren er noe av det samme som over.

I dette tilfellet vil man også kun lagre endringer fra generasjon til generasjon til tillegg til deduplisering.

Nei, Dette er helt agentløst og etter først fullbackup er det kun endringer som håndteres. Nøyaktig hvordan Veeam gjør denne prosessen er jeg ikke sikker på, men raskt går det.

Du installerer Veeam Backup gjerne på et VM.

Deretter definerer du backup jobbene dine på en intuitiv og grei møte. (Drar VM’er over i jobben)

Første gang den kjører backup tar den hele VMDK fila (Hele den virtuelle maskinen)

Den monteres deretter denne opp i VirtualCenter som en avslått maskin.

Du kan med andre ord starte backup av VM'en din når som helst fra VC som om den var en hviken som helst avslått maskin. (ikke samtidig med den orginale da blir det ball i nettet:-)

Du kan kjøre dette ut mot NFS, ISCSI, eller tradisjonell Fiberchannel storage.

Etter den har kjørt første gangen vil den bare ta endringer i hvert enkelt VM. Dette gjør at farten og backu vinduet ditt blir tilsvarende lite.

Når man kjører restore har man to muligheter. Man vil i vanlige tilfeller velge å gjøre dette fra Veeam interfacet.. der velger man VM - dato man vil kjøre tilbake - versjonen man har valg blir automatisk laget og motert tilbake i VC og starter automatisk opp.

Er det krise kan man også starte den siste versjonen rett fra VC (uten å bruke Veeam interfacet), men man mister da muligheten til å velge eldre versjoner senere.

I tillegg til denne funksjonaliteten gir også denne formen for Imagebackup - ren fil restore uten at man trenger å montere eller starte et image av backupen din.

Man gjør som når man legger tilbake et helt VM.. peker på VM'et men denne gangen for å legge tilbake filer... Det åpnes et vindu som gir tilgang til disken og filene... disse kan nå legges tilbake hvor som helst i nettveket ditt.

Det finnes i tillegg en annen form for bacup i samme backup programmet, som ikke kloner hvert enkelt VM og gjør de klare til å kjøre fra VC.

I dette tilfellet kjøres alle VM'ene i jobben ned i et eget filformat.

Ulempen med dette er at man ikke har en versjon som alltid er klar til å fyre opp i løpet av sekunder...

Fordelen er at man kan kjøre det ut på tape, og det er i tillegg full deduplisering av data... det vil si at man ser på alle data på tvers av VMer på blokk nivå, og kun lagrer data blokker en gang. Dukker samme blokka opp igjen så lagres kun en peker.

Restore prosedyren er noe av det samme som over.

I dette tilfellet vil man også kun lagre endringer fra generasjon til generasjon til tillegg til deduplisering.

Glemte å skrive at man også kan bruke dette sammen med VCB...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor effektiv er dedupliseringen til Veeam? Er den så bra at man kan gå for en JBOD-løsning i stedet for for eks en DataDomain eller annen diskløsning med dedupe i HW?

Lenke til kommentar
Hvor effektiv er dedupliseringen til Veeam? Er den så bra at man kan gå for en JBOD-løsning i stedet for for eks en DataDomain eller annen diskløsning med dedupe i HW?

Den er veldig effektiv, men det er likevel store forskjeller på måten dette fungerer på i forhold til for eks en DataDomain boks.

DataDomain vil deduplisere på tvers av alle type data som legges mot boksen. Enten dette er via ordnære backup programmer og/eller en eller annen type VMware backup.

Veeam Backup deupliserer på tvers av alle VM'er i den spesifike backup jobben. Når det er sagt så er den veldig effektiv og jeg anbefaler at du prøver dette. Man kan laste ned en test versjon på nettet. Dedupliseringen via Veeam Backup får du når du velger "backup" funksjonaliteten. Denne sørger for at man kjører samtlige VM'er ned i en backup fil som kan ligge hvor som helst på nettet, og kan også kjøres ut på tape. Dette medfører selvsagt at man må kjøre en restore hvis man skal ha tilbake en VM.(For øvrig kan man hente enkelt filer fra et VM i en slik fil uten å gjøre restore av VM).

Bruker man den andre funksjonen i Veeam Backup som heter "replica" får man ikke deduplisering. Det man der i mot får, er en backup av hvert enkelt VM. Disse backupene blir registrert i VC, og framstår som en hvilket som helst avslått maskin, og er klar til å starte når som helst. Måten man sparer plass på i dette tilfellet, er at man kun tar backup av endringer på blokknivå i hvert enkelt VM. Dette er en unik måte å gjøre det på, etter som man kun kjører en fullbackup og deretter incremental for alltid. Det korter ned backup vinduet dramatisk og sørger likevel for at siste backup er en fullverdig VMDK fil (syntetisk backup).

Så ja, man kan komme unna invisteringen i DataDomain og tilsvarende med kun programvaren. Men igjen DataDomain har en del fordeler livel, som man ikke oppnår med Veeam Backup.

Håper det klargjorde ting litt for deg.. som sagt Veeam Backup er enkelt å teste og garantert verdt litt tid. Om ikke annet setter det igang mye tanker rundt VMware backup og DR løsninger.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

Vi bruker primært disse to produktene:

-> Veeam Backup & Replication

-> Vizioncore vRanger Pro

Veeam sitt produkt er veldig enkelt i bruk og man kan på en måte ikke gjøre så mye "feil". vRanger derimot er faktisk et litt bedre produkt. Det er mer avansert og pakker også backupfilene mye mer enn Veeam.

Det er litt smak og behag, men vil du ha et backupprogram som bare virker bør du gå for Veeam. Ønsker du litt mer kontroll og avanserte funksjoner er vRanger Pro det klart beste valget.

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...