Gå til innhold

skjermen ble brått uklar!

medlem-124997

Anbefalte innlegg

jeg har vendt tilbake til diskusjon.no med NOK ett spørsmål angående PC.

nå har jeg kjøpt bærbar PC, å hatt den i ca 3 uker.

det er en Acer, og er hvisnok en meget bra PC. jeg er fornøyd.

skjermen på den er kjempebra, men i det siste synes jeg bildet er blitt større og mer uklart når jeg er på internett.

er det noen instilinger jeg kan leke med for å få det tilbake slik som det var?

takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142

Det kan være at du mangler driver, at skjerminnstillingene ikke er helt OK, eller at skjermens fokusinnstillinger ikke er spesifert riktig..

Sjekk ut de punktene du ;D

Lenke til kommentar

For det første, bra du er tilbake på dette kjekke forumet ;)

i alle fall, det kan være to ting.

Det første er jeg tenkte var skjermoppløsningen. For å endre denne høyreklikker du på skrivebordet, velger egenskaper, og settingstaben i Windows XP. Har du Vista tror jeg det ligger i Kontrollpanel. Skjerminnstillinger eller noe. Du skal i alle fall komme til en plass der du kan velge oppløsning. Stil og se litt. Jo lavere den er, jo større blir det. Derfor blir det naturlig nok bedre jo høyere du tar den. Men også mindre, så ikke ta det alt for høyt.

Fargedybden bør være på Highest (32 bit).

Ellers så nevnte du at det var for stort på internett. Dersom det bare er i nettleseren så skal du kunne endre font størrelsen. I Firefox og Opera trykker du CTRL og ruller med musen. I Internett Explorer må du inn på en av fil menyene, ikke helt sikker, men tror det er Vis.

Har ikke Internett Explorer på maskinen.

Dette kan bare være tilfelle hvis det bare er på internett ting er for store. Ellers er det nok oppløsningen.

Lenke til kommentar

Vil tro det er oppløsningen som har blitt endret, og at skjermen din skalerer bildet.

Paneler i flatskjermer har én bestemt fysisk oppløsning som også kalles native oppløsning. Når man setter oppløsningen i windows til noe annet enn den native oppløsningen vil piksel-forholdet mellom det fysisk panelet i skjermen og oppløsningen skjermkortet opererer med bli forskjellig (f.eks 1024x768 som skal vises som fullskjerm på 1680x1050). Som en løsning på dette problemet vil skjermen forsøke å skalere (tilpasse) bildet, og det er da bildet blir uskarpt og rart.

Er bare å høyreklikke på skrivebordsbakgrunnen og velge Properties/Egenskaper. Så endrer du oppløsningen til bildet blir krystallklart. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...