yinyou Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Jeg lurer på om det går an og få til slik som det er på bildet jeg har lagt med. Jeg brukte bare height:40px; og line-height:40px; så fikk jeg den sånn, men det funker kun i IE når det ikke er doctype. Men det jeg lurer på er hvordan man får til sånn slik at det funker i alle nettlesere i xhtml hvis det går an? Edit: Nytt spørsmål, min nederste kommentar... Endret 4. oktober 2007 av yinyou Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Er du nødt til å bruke xhtml? Har du kode-eksempler? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Fra spesifikasjonen: height Applies to: all elements but non-replaced inline elements, table columns, and column groups Dvs, du kan ikke sette høyde på a-elementet sånn helt uten videre. For å hjelpe deg videre, trenger vi mer informasjon om hva du vil oppnå. Endret 19. september 2007 av haugsand Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Er du nødt til å bruke xhtml?Har du kode-eksempler? Er vel ikke nødt, men dette funker ikke med noen doctyper fant jeg ut og vil jo ha en doctype Fra spesifikasjonen: height Applies to: all elements but non-replaced inline elements, table columns, and column groups Dvs, du kan ikke sette høyde på a-elementet sånn helt uten videre. For å hjelpe deg videre, trenger vi mer informasjon om hva du vil oppnå. Takk, skjønner. Her er kodeeksempel: Denne siden virker... <html> <head> <style type="text/css"> <!-- a#test { border-left:2px #aaaaaa dashed; border-right:2px #aaaaaa dashed; color:#aaaaaa; height:68px; line-height:68px; text-decoration:none; } --> </style> </head> <body> <a href="#" id="test">Link</a> </body> </html> Altså det jeg vil er å ha høye kanter på høyre og venstre sidene. Men hvis jeg setter på en eller annen doctype så blir det korte kanter. Har prøvd med <span> men det virket heller ikke? :S Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Fra spesifikasjonen: height Applies to: all elements but non-replaced inline elements, table columns, and column groups Dvs, du kan ikke sette høyde på a-elementet sånn helt uten videre. For å hjelpe deg videre, trenger vi mer informasjon om hva du vil oppnå. 9526711[/snapback] Som haugsand skriver så gjelder ikkje height på inline-elementer noe <a> tagger er, vist du vil ha høgdre på ein link så må du legge til display:block; i a#test. Endret 19. september 2007 av Runar0 Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Tusen takk! Live e herlig Men det var bare en ting at jeg har linkene i en div og hvis jeg bruker display:block blir det mange linjer nedover bare. Fins det en enkel måte og få dem der de skal være uten å måtte styre med position:absolute for hver link osv? Takker for svar. Endret 19. september 2007 av yinyou Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Ta en titt på float: left; Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Ville satt line-height på paragrafer, lister, overskrifter og andre elementer som <a> kan puttes inn i. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) neitakk: Da vil han ikke oppnå det han vil... Det er snakk om å bruke line-height og height på a for 1) å få større klikkeområde 2) å midtstille teksten vertikalt Endret 20. september 2007 av Haraldson Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Han oppnår begge deler med denne koden: Edit: Har ikke tid å sjekke, men vil ikke teksten stille seg vertikalt da? <html> <head> <style type="text/css"> <!-- a#test { border-left:2px #aaaaaa dashed; border-right:2px #aaaaaa dashed; color:#aaaaaa; height:68px; text-decoration:none; } ul { list-style-type: none; } li { line-height:68px; } --> </style> </head> <body> <ul> <li><a href="#" id="test">Link</a></li> </ul> </body> </html> Endret 20. september 2007 av neitakk Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Så du mener det er bedre å forholde seg til line-height på ett element og height på et annet, som til enhver tid bør matche? Her er det vel uansett snakk om 'spesielle' lenker, jeg tenker meny, les mer, sånne type lenker som uansett ikke trenger å stå sammen med annen tekst i generelle li-er eller p-er. Ser ikke helt poenget. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Nei selvsagt ikke. Det er jo han som vil ha det slik... Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Takk. Funket fint med float:left Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Kom forresten til å tenke på at jeg selv ville løst det slik i min egen meny: Kun eksempeltall: a#test { border-left:2px #aaaaaa dashed; border-right:2px #aaaaaa dashed; color:#aaaaaa; padding-top: 10px; padding-bottom: 10px; text-decoration:none; } Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Det skal du få lov til, neitakk, men line-height er faktisk å foretrekke over padding da en definert line-height for det meste løser x-plattformproblemer når det gjelder vertikal plassering. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 hmm... kanskje det var svaret på mitt problem...Må sjekke det ikveld. *teste ut line-height* Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Jeg har enda et spørsmål jeg : Hvordan får jeg til at hoveren for linken virker for hele området til linken. At du ikke må ta musa over selve bokstavene men hele området virker som link lissom? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Ved å bruke padding i stedet for line-height. Se mitt innlegg ovenfor. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Eller *trommevirvel* bare bruke line-height kombinert med lik height. For line-height er uvurderlig når det kommer til å generere likt resultat på de fleste plattformer. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Dette ble for komplisert for meg. Endte opp med å bruke bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå