faskeland Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hei. Knall test av 40d må jeg si, litt for avansert for min del, men det var noe jeg bet meg merke i... Av sterk frykt for å bli frastjålet kameraet mitt og få en god dose med knallhard ris, har jeg et spm til testeren; Du nevner "rett-frem" konvertering fra raw til jpeg... Hva mener du med det? Jeg har brukt noe lightroom, og når man importerer bilder (raw) kan man oppskarpe de når de blir konvertert (landskaps-oppskarping, portrett-oppskarping osv.). Er det dette du mener? Hilsen foreløpig lykkelig eier av 40d Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hei. Knall test av 40d må jeg si, litt for avansert for min del, men det var noe jeg bet meg merke i... Av sterk frykt for å bli frastjålet kameraet mitt og få en god dose med knallhard ris, har jeg et spm til testeren; Du nevner "rett-frem" konvertering fra raw til jpeg... Hva mener du med det? Jeg har brukt noe lightroom, og når man importerer bilder (raw) kan man oppskarpe de når de blir konvertert (landskaps-oppskarping, portrett-oppskarping osv.). Er det dette du mener? Hilsen foreløpig lykkelig eier av 40d 9525873[/snapback] Med det menes konvertering uten bilde behandling. Altså om du konverterer bildet fra RAW til JPEG uten å gå inn å optimalisere/behandle bildet. 40D har en svært dårlig JPEG konvertering og gir altså veldig dårlig bildekvalitet på JPEG. Om man derimot tar bilder i RAW og bruker litt tid på å skarpe opp bildene blir de VESENTLIG bedre. Da kan man lagre disse i JPEG! Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Jeg må presisere her at 40D IKKE har dårlig JPG-konvertering. Det som er tilfellet er at standardinnstillingene er satt til for svak oppskarping av bildene. Dette kan man imidlertid stille inn selv, eventuelt gjør i etterkant på råfilene, eller begge deler (som nok er best). Endret 19. september 2007 av Aetius Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Videre diskusjon omkring testen av 40D tas for øvrig her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=833057&s=akam.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg