Gå til innhold

Assembly: Oversette integer til ASCII-tall på en AVR

Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann, jeg begynte i går på et lite prosjekt der jeg skal lese viftehastigheten til en vanlig PC-vifte, slik jeg har gjort det er at den teller antall pulser iløpet av et halvt sekund, dette har jeg satt av 2 registere til.

Men så kommer problemet mitt, dette skal ut på et LCD display (type HD44780 hvis ikke jeg husker feil), men hvordan skal jeg kunne oversette disse 2 registerene til ascii?

noen som har noen lur ide til hvordan det skal la seg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehh, jeg sitter her å tenker, hvis jeg setter av et register til hvert siffer, og lager en kodebit som teller første register til 10, når den havner på 10, øker andre register med 1, og nullstiller det første registeret, samme med dette andre registeret, når andre registeret havner på 10 øker den tredje register med 1 og nullstiller første og andre register.

Da vil jeg ende opp med et register for hvert siffer, registerene kommer ikke over 10.

Da vil jeg kunne sette på 1100 på de mest signifikante bit'ene, og bruke de 4 bitene fra registerene som minst signifikante, vil ikke dette bli riktig?

0011 0000 = 0 i ascii

0011 0001 = 1 i ascii

0011 0010 = 2 i ascii

0011 0011 = 3 i ascii

osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...