KVTL Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Her er en liten oversikt over gjeldende sentrale kilder som det kan være kjekt å ha for hånden. Men først noen enkle begrepsavklaringer (takk til überGoliath for dette): Angrerett Angrerettloven gjelder for alle avtaler om kjøp av varer som er inngått utenfor fast utsalgssted, for eksempel ved messe- eller dørsalg eller via fjernsalg, dvs. via telefon, internett, postordre, TV-shop og lignende. Åpent kjøp Åpent kjøp er noe utsalgsstedet selv regulerer og tilbyr sine kunder. Åpent kjøp er ingen selvfølge og utsalgsstedet selv kan bestemme om de ønsker å ta inn en vare på åpent kjøp eller ikke. Dette kan de gjøre selv om det reklameres for åpent kjøp men da skal forbruker vite at denne muligheten frafaller før kjøpet. De fleste utsalgsstedene har ikke åpent kjøp på abbonementbaserte produkter som mobiltelefoner og produkter som krever aktivering før bruk og stiller kriteriter til produktets tilstand før de utøver åpent kjøp. Forbrukerrådet Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon for alle forbrukere av varer og tjenester i Norge og behandler klagesaker mellom forbrukere og leverandører av varer og tjenester. Forbrukerrådet har ingen myndighet når det gjelder loven men er kun en instans for å rådføre forbrukere og gi tips om hvordan de fremmer sine krav og rettigheter i evnt. tvister.Forbrukerrådet er ingen domstol og kan ikke tvinge noen av partene til å godta et forslag til løsning av en tvist. Tidligere var partene da henvist til å bringe saken inn for domstolene. Nå er det også mulig å bringe de fleste saker inn for Forbrukertvistutvalget. Forbrukertvistutvalget Behandlingen i Forbrukertvistutvalget er enklere enn ved domstolen. Utvalgets avgjørelse kan likevel få samme virkning som ved en vanlig dom, og kan inndrives ved hjelp av det offentlige. Ikke alle typer saker kan behandles her. Det er bare tvister i forbindelse med kjøp av ting (løsøre) kjøpt til personlig bruk, og tvister om håndverkertjenester som kan bringes inn for utvalget. Behandlingen i Forbrukertvistutvalget er gratis. Forbrukerrådet vil gi opplysning om hvordan man skal gå fram for å få en sak behandlet av Forbrukertvistutvalget. Vi viser også til Forbrukerrådets folder "Behandling av klagesaker i Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget". Telefonnummeret til Forbrukerrådet er 815 58 200. Garanti Mange produkter blir markedsført med at det følger en garanti. Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren og garantiperioden varierer fra produkt til produkt. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden. En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Reklamasjon Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring. Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering. Forskjell på Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven Et kjøp er en avtale mellom kjøper og selger - begge parter har rettigheter og plikter. Kjøperen har krav på levering av rett vare - på rett sted og til rett tid. Her følger et utdrag av kjøpsloven bearbeidet av Forbrukerrådet. Kjøpsloven gjelder Kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende som er foretatt før 1. juli 2002 Kjøp mellom to privatpersoner uten bruk av mellommann Hvis det er opplyst at mellommannen ikke er selger og at mellommannen ikke har ansvar for mangler Forbrukerkjøpsloven gjelder Når privatpersoner kjøper noe fra en næringsdrivende (etter 1. juli 2002) Når en privatperson som skal selge noe, bruker en mellommann (kjøp av bruktbil er et typisk eksempel) Vannleveranser, kjøp av fordringer eller rettigheter Lover: 1. Kjøp: Forbrukerkjøpsloven Kjøpsloven Lov om kjøp av fast eiendom (avhendingsloven) Kredittkjøpsloven 2. Angrerett: Lov om angrerett 3. Håndtverkertjenester: Håndtverkertjenesteloven 4. Avtaler: Avtaleloven Forarbeid: Ot. prp. 44 (2001- 2002) (Forbrukerkjøpsloven) Siden forarbeidende til kjøpsloven forsvant da de byttet til nye hjemmesider, har jeg dessverre ikke link til den mer. Rettsavgjørelser: Kjøp: Rt. 1998 s. 774 (Videospillerdommen): Videospillerdommen.pdf Rt. 2006 s. 179 (Skohældommen): Skoh_ldommen.pdf Rt. 2007 s. 1274 (Mobildommen): mobildom.pdf Artikkler: Angrerettloven Avtaleinngåelser på internett Håndtverkertjenesteloven Prisavslag ved kontraktsbrudd Endret 27. april 2010 av KVTL La til Rt. 2007 s. 1274 1 Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Godt tiltak Sticky? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Mobildommen (5 års reklamasjonsrett) vedlagt. mobildom.pdf Lenke til kommentar
avlvl Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Veldig bra KVTL (er det en lovforkortelse?), spesielt at du la ut forarbeidet og noen sentrale dommer! Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Jeg ser at angrerettloven kun gjelder for fjernkjøp. Har man ingen angrerett ved kjøp over disk? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Det er helt riktig, man har ingen lovfestet angrerett ved kjøp i vanlig butikk nei. Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Får håpe de er litt greie, da.. Har nemlig lyst til å kjøpe et dyrere produkt i stedet, så da er det jo kanskje håp. Heia Brann forresten! Er klar som et egg for kampen i kveld! Endret 20. oktober 2007 av Fjonisen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hvilken kjede er produktet kjøpt hos? En del kjeder har frivillige returretter også. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Kunne kanskje vært en idé å lage en egen tråd for angrerett der man kunne ta en grundig gjennomgang av den? Virker som om det er mange som ikke helt skjønner hvordan den fungerer. Spesielt med tanke på "fjernkjøp" og "tatt i bruk som sin egen". Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Her er en interessant liten oversikt over hva som skjer, når, hvor og hvordan i forbindelse med en saksgang i rettsapparatet. Dette er det gjennomgående mange spørsmål om i jussforumet. Hva skjer i retten http://www.jus.no/?id=750&subid=0#etterforskning Edit: Du får legge den inn på lista di KVTL (hvis den har interesse) Gratulerer med moderatorstatuset. Bra å få en jusskyndig moderator Endret 2. desember 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Den er meget interessant, men da blir det en egen sticky i juss delen tenker jeg. Takk ofr tipset. (En slik sticky kommer nok på nyåret når jeg er ferdig med eksamenene. Jeg vil heller lage et skikkelig innlegg fra starten av.) Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Den er meget interessant, men da blir det en egen sticky i juss delen tenker jeg. Takk ofr tipset. (En slik sticky kommer nok på nyåret når jeg er ferdig med eksamenene. Jeg vil heller lage et skikkelig innlegg fra starten av.) Har lagt inn en liten redegjørelse for nødrett, nødverge og selvtekt i denne tråden (post 71): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10168899 Håper at det kan være av interesse. Edit: Ooops... Postet i feil tråd. Har flyttet dette til den andre samletråden din, KVTL Endret 22. desember 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Fant dette bildet i Aftenpoften og tenkte det kunne være interessant for dem som til stadighet påstår at norske forbrukerrettigheter er så mye bedre enn i andre land. Som man ser er ikke det nødvendigvis tilfelle. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Tja, det der er jo bare den absolutte reklamasjonsfristen. Ikke akkurat en særlig god sammenligning. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Min oppfatning er at me som forbrukarar i Norge har blant verdas beste lovfesta rettighetar (i favør forbrukar). Lenke til kommentar
morgster Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Kan supplere med backup-dommen: FTU Sak: 20060846 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Er en underrettsdom, og av den grunn ikke så interessant dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå