Gå til innhold

Bruker noen her orginal programvare?

guezz

Anbefalte innlegg

Nero fra versjon 4.0 til 5.5 har eg betalt for.

Win95/me/2k.

Mediajukebox6.0 til 8.0

Audiograbber fra 1.70 til 1.82beta.

musicmatch jukebox 6.

sisoftsandra 98.

Norton antivirus fra diskett tiden til i dag + mangen andre fra symantec.

Ad-aware plus.

Memory Zipper plus.

copernic agent professional.

De programmene bruker eg nå og har betalt for dem, er mangen flere som eg ikke bruker lenger. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...men prisene på noen programmer er så høye, at jeg rett og slett ikke hadde hatt råd til å kjøpe de ( student :roll: ).

Så hvis jeg laster ned Adobe Premiere 6.5, så synes jeg ikke at det er så ille, siden jeg aldre hadde kjøpt det uansett...og slik er det med mange andre programmer...

Dette er et velkjent argument i denne typen diskusjoner og ett jeg personlig ikke setter spesielt pris på. Er heldigvis(?) ikke student lenger så jeg har nok litt romsligere økonomi enn deg. Samtidig betyr ikke dette at jeg kan kjøpe all Software jeg har lyst på.

Jeg blei f.eks. nødt til å kjøpe Photoshop Elements isteden for fullversjonen. Hadde jeg piratkopiert fullversjonen ville selvfølgelig ikke Adobe ha fått noe av pengene mine og de hadde derfor vært skadelidende.

Du kunne jo f.eks. ha endt opp med Pinnacles Studio8 hvis du ikke hadde lastet ned Premiere, slik sett ble Pinnacle skadelidende av at du fikset en piratversjon.

Det er ikke noen menneskerett å alltid ha den beste og råeste programvaren...

Lenke til kommentar

Bruker PC på jobben. Jobben har betalt for Windoze, Office etc..

Når jeg så bruker min egen PC hjemme står jobb PC'en alene og ubrukt (stakkar :cry: ). Siden Jeg da kun bruker en av disse PC'ene av gangen hvorfor skal MS forlange at jeg betaler for 2 kopier av alt?

Ja, teoretisk kan samboeren min sitte hjemme og bruke PC'en mens jeg er på jobb, og det gjør hun helt sikkert innimellom, men alikevel..

Andy

Lenke til kommentar

Jepp, FLT R0xx0rz 4ll u 1337 W@R3Z d00dz out there... Har nok selv lastet ned min andel av warez og divx. Men ærlig talt, hva er egentlig vitsen med å gjøre seg til kriminell, når det finnes så utrolig mye god åpen software? Jeg sier ikke nødvendigivs at all komersiell software kan erstattes med gratis programvare, men jeg tror flertallet av de som har skrevet i denne tråden faktisk ikke har sett seg rundt etter alternativer, før de voldtar adsl linja si med Photoshop/Premier/3DSMAX/Maya etc. fra Kazaa/DC eller serveren til den lokale warez guden.

- Judaz -

Lenke til kommentar

skulle gjerne ha sagt at jeg hadde kjøpt alt lovlig, men sånn er det nå ikke... Når det kommer til stykket så kjøper jeg det jeg virkelig liker(gjerne etter at jeg har lastet det ned å testet det), mens enkelte ting kan jeg bare ikke kjøpe uansett hvor mye jeg liker det. F.eks. Win2KAdvanced Server. Har ikke de 14-15tusen kronene til det, så kjører litt pirat. Men det er jo også en gangske hårreisende pris også da... Bruker den bare i ett test-nettverk hjemme på hybeln(ja, jeg er student) Er en svoren Windows-mann, men skal se om jeg blir frelst nå. Holder på å laste ned en linux-versjon for å teste. Er det bra så kan microsoft gå å henge seg. Da blir linux min "nerde-plattform", mens windows blir "spill-plattformen". Er det foresten noen bra spill til Linux. Har investert i RH8...

Lenke til kommentar

skulle gjerne ha sagt at jeg hadde kjøpt alt lovlig, men sånn er det nå ikke... Når det kommer til stykket så kjøper jeg det jeg virkelig liker(gjerne etter at jeg har lastet det ned å testet det), mens enkelte ting kan jeg bare ikke kjøpe uansett hvor mye jeg liker det. F.eks. Win2KAdvanced Server. Har ikke de 14-15tusen kronene til det, så kjører litt pirat. Men det er jo også en gangske hårreisende pris også da... Bruker den bare i ett test-nettverk hjemme på hybeln(ja, jeg er student) Er en svoren Windows-mann, men skal se om jeg blir frelst nå. Holder på å laste ned en linux-versjon for å teste. Er det bra så kan microsoft gå å henge seg. Da blir linux min "nerde-plattform", mens windows blir "spill-plattformen". Er det foresten noen bra spill til Linux. Har investert i RH8...

Lenke til kommentar

ehmm, ble en liten dobbelt-poster der men... :roll: Kan vel samtidig liste opp alle OS'ene mine.

Windows2000AdvancedServer

Win2K Pro

WinXP Pro

Win98 SE

Win98

Win95

Novell 4.11 Server(jobb)

Novell ettellerannet workstation(jobb)

RedHat Linux8.0(laster ned)

Office:

2000standard

2000pro

xp pro

Og en masse annet, mest pirat. :wink:

Lenke til kommentar
Hva er det for noen forskjell på Software og andre ting da?

Forskjellen er at som du stjeler noe annet, så taper en butikk innnkjøpsprisen, man stjeler ikke et program, man kopierer det, det går under åndsverksloven, og eieren mister ikke sin kopi. Moralsk riktig? Den diskusjonen skal jeg ikke legge meg oppi. Men stjeling er det ikke.

AtW

Lenke til kommentar
Men stjeling er det ikke.

Det blir vel et linguistisk spørsmål, gjør det ikke? :-?

Én engelsk* definisjon på ordet steal lyder som følger:

"to take surreptitiously or without permission "

I følge denne definisjonen er vel piratkopiering å stjele...

*Har dessverre ikke noen brukbar norsk ordbok tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...