Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pepsi Max (Farlig?)


Pepsoman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trikset med å avvenne seg med brus er å gradvis drikke mer og mer vann istedet for brus.

 

Brus virker dehydrerende og derfor får du lyst på mer brus som igjen gjør deg enda mer tørst, og så har du det gående.

 

Har skrevet en del om dette tidligere og det er minst 10 gode grunner til å slutte med brus og 10 gode grunner til å bytte brus med vann.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det farlig, ALT er farlig. Men du burde uansett ikke drikke det hver dag. Det du har hørt om kreft, er sikkert at light-brus kan fremkalle kreft, og det stemmer. Men hva kan egentlig ikke fremkalle kreft i disse dager? Du burde uansett begrenset forbruket, fordi light-brus gjør også at man spiser mer. Det øker sult-følelsen som gjør at man spiser mer. Dessuten inneholder det store mengder syre, som ødelegger tennene dine ;)

Lenke til kommentar

Pepsi Max inneholder vel fortsatt to ting som er skadelig for kroppen din:

 

Koffein: Du blir avhengig av det, og opparbeider deg en høy toleranse. Om du ikke får i deg en viss menge hver dag vil få symptomer på "avrusing" i form av hodepine, kvalme m.m.

 

Syrestoffer: Med den mengden du drikker vil du ha et konstant syreangrep på tennene dine. Emaljen din etses rett og slett bort, noe som kan føre til sensitive tenner, lettere hull, transparante tenner m.m

 

Aspartam er trygt å bruke. Det finnes ingen vitenskapelige studier som har vist noen sammenheng mellom aspartam og kreft. Alt annet du hører er bare tull. Om noen kan linke til en credible journal som sier noe annet er det bare å gjøre det.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest hubbabuba

Pepsi max er skadelig selv i små mengder, fordi aspartam er skadelig i små mengder, søk på aspartam og se selv... Cola er heller ikke bra selvfølgelig, altfor mye sukker.

Drikk vann sier jeg bare! Det er jo faktisk bra for kroppen! :)

Lenke til kommentar
Hei

Pepsi max binder vann i kroppen. Hold opp en uke, så skal du se at du går ned 1-3 kilo. Kunstig søtstoff er ikke særlig bra, iallfall ikke i slike mengder. Brus inneholder også syre som tærer på tennne. Tannleger må nå gi 40-åringer gebiss eller implantat.

Kan være du er hekta - men det går an å løsrive seg!

Drikk vann fra springen - det er billig og sunt!

Gamla

 

Binder vann? Som du kanskje veit så er både aspartam og koffein vannavdrivende, noe som ofte gjør at du må urinere ofte etter å ha drukket drikker som inneholder dette.

 

Dessuten så er aspartam 200 ganger søtere enn sukker, noe som gjør at en trenger veldig små mengder for å oppnå samme søthetsgrad i brusen.

Personlig syns jeg det hadde vært bedre å bruke Stevia som søtningsmiddel, som igjen er 300 ganger søtere enn sukker, og dermed blir brukt i enda mindre mengder.

Lenke til kommentar

Begynner å bli rimelig lei myten om at aspartam fører til hjernekreft og lignende.

 

Kiss My Aspartame

 

Claim: The artificial sweetener aspartame has been proved responsible for an epidemic of cancer, brain tumors, and multiple sclerosis.

 

Status: False.

 

Example: [Collected via e-mail, 1998]

Kilde: Snopes

 

Orker ikke å gå mer i detalj enn dette, kanskje chrisbjerk gidder.

 

Kjapp sidenote her: Cola er ikke mye surere enn appelsinjus, bare så det også er sagt. Oja, og hjernen er såppass avhengig av glukose (en del av "sukkeret" du snakker om) at den ikke er avhengig av insulinreseptorer (GLUT4) for glukoseopptaket, så hva du mener med at sukker er farlig for hjernen må jeg stille meg uforstående til.

 

Edit 2: GAH!

 

Despite some rather unscientific assumptions, there is no evidence that aspartame is carcinogenic. Case-control studies showed an elevated relative risk of 1.3 for heavy artificial sweetener use (no specific substances specified) of >1.7 g/day. For new generation sweeteners, it is too early to establish any epidemiological evidence about possible carcinogenic risks. As many artificial sweeteners are combined in today's products, the carcinogenic risk of a single substance is difficult to assess. However, according to the current literature, the possible risk of artificial sweeteners to induce cancer seems to be negligible.
This study suggests that, as a group, users of artificial sweeteners have little or no excess risks of cancer of the lower urinary tract.

 

EPIDEMIOLOGICAL STUDIES: Almost two decades later an epidemiological study found a relationship between aspartame and an increased frequency of brain tumors in humans. However, this study included a short time span of observation, and it did not estimate actual intake of aspartame, which led to loss of validity. Later on no epidemiological studies found correlation between aspartame use and incidence of brain tumors in humans. Up to now the only safety concern about aspartame, which received valid scientific proofs, is pro-seizure action of its excessive intake.

 

The safety testing of aspartame has gone well beyond that required to evaluate the safety of a food additive. When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use.

 

Pubmed:

Lenke 1

Lenke 2

Lenke 3

Lenke 4

Lenke 5

Endret av dr_wordsmith
Lenke til kommentar
Grunnen til at det står "inneholder en fenylalaninkilde" er fordi noen har fenylketonuri, som er at man ikke kan bryte ned fenylalanin.

 

Left untreated, this condition can cause problems with brain development, leading to progressive mental retardation and seizures. However, PKU is one of the few genetic diseases that can be controlled by diet. A diet low in phenylalanine and high in tyrosine can be a very effective treatment. There is no cure. Damage done is irreversible so early detection is crucial.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phenylketonuria

 

Også kalt Føllings sykdom. Det er en enzymfeil som gjør at personer ikke kan omdanne fenylalanin til tyrosin. Pirke.

 

Brus med kunstige søtningsstoffer er omentrent det værste du kan drikke.

 

Aspartam har mange skumle virkninger i kroppen, og før eller senere får alle merke konsekvensene om de regelmessig får denne rottegiften i seg. Hvis du vil sjekke referanser på dette kan du søke på Russell Blaylock, som har kommet med uangripelig bevis på hvordan aspartam bryter ned kroppen, og det er ikke småtterier.

 

PH-verdien i brus er ekstremt lav. Verdien er 10000 - titusen - ganger surere enn blodet ditt som ligger på ca 7.4. Denne ekstreme surheten mobiliserer alle mekanismer kroppen har for å regulere PH i kroppen til normalt nivå. Over tid vil dette svekke kroppen, og til slutt vil blodet ditt begynne å bli surere. Da snakker vi virkelig alvorlige helsekonsekvenser.

 

Ingen burde drikke brus. Drikk heller vann, det er kjempesunt, og godt når du blir vant til det.

 

Brytes ned til fenylalanin (essensiell aminosyre), metanol og aspartat (ikke-essensiell sur aminosyre). Metanol er ganske toksisk. Kan for øvrig gi permanent blindhet på grunn av formaldehyden som dannes i en oksidasjonsreaksjon. Formaldehyd (CH2=O) binder til opsin og forhindrer formasjon av rodopsin som er et lyssensitivt pigment vi trenger for å se. Se bildet.

 

pH i brus er omtrent 3. pH i sitronsaft ligger for øvrig på 2,2-2,3 om jeg ikke tar veldig feil. Serum pH er 7,35-7,45, så hvis vi sier ~7,4. Gir 7,4 = - log [H+] --> [H+] = 0,000 000 04 M. En pH på 3 gir [H+]= 0,001 M. Dvs brus er 25 000 ganger surere enn pH i blodplasma. Ikke at det praktisk talt har noe å si på serum pH om du tror det. Kroppen regulerer alt supernøye ettersom pH under 6 eller over 7,8 ikke kan forenliges med liv hos mennesker.

 

Forsvarslinje nr 1: Kroppens buffersystemer. Hovedsakelig H2CO3-HCO3--systemet. Intracellulær bufring foregår også, fullført i løpet av noen minutter.

Forsvarslinje nr 2: Lungene. Motstår endringer av pH i arterielt blod. Respiratorisk kompensjon, forutsatt metabolsk syre-base-forstyrrelse.

Forsvarslnje nr 3: Nyrene. Danner bikarbonat i samme omfang som denne substansen brukes til bufring av ikke-flyktige syrer i kroppen eller når syrene tilføres kroppen utenfra. Produksjonen er også direkte koplet til utskillingen av H+ med urinen.

 

Personleg har eg vorte oppfordra til å drikkje sukkarfri brus fordi eg har fått høyre at sukkar øydelegg hjernen min.

difor drikk eg pepsi max kvar laurdag

 

 

Definer sukker.

post-26578-1244392861_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at studiene er på rotter.

De ga rottene en dose som tilsvarer 2000 liter lettbrus og sprøytet dette rett inn i hjernen , så har man bare antatt at menneskekroppen fungerer likt og kalkulert tilbake til mennesker. Blir mye synsing.

 

I usa var det et møte for de som forsket på aspartam og under møtet drakk flere av disse cola light uten betenkeligheter og dette er de som vet mest om dette i verden.

 

Cola gikk over til sukralose en periode men pga smakforskjellene gikk de nylig tilbake til aspartam. De hadde neppe gjort det med et så stort produkt om det var kommet nye bevis på hvor farlig det er.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt hva du vil fram til her. Den ene forskningsrapporten din og artikkelen motsier hverandre. Du sjekket kanskje de 5 lenkene allerede utgitt av dr. wordsmith over her?

 

PubMed: A service of the U.S. National Library of Medicine and the National Institutes of Health

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Pepsi Max er ikke farlig. Jeg lever på PM uten noen helsemessige problemer.

Og hva har det at du lever med det uten helseproblemer med saken å gjøre? Tror du virkelig det dokumenterer at det ikke kan være farlig for andre?

 

Dere som bøtter nedpå med Pepsi Max hele dagen, dere vet at det fortsatt er etsende syrer som etser bort tennene deres?

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden. Aspartam skal vel være farlig i store mengder ja, etter det jeg har hørt.

 

En ting som kanskje ikke mange tenker på, Cola, Pepsi, pepsi max innholder.... kullsyre. Og drikker du Pepsi Max oooofte nok, vil du trolig kunne oppleve at tannlegen muligens sier du har syreskader på tennene. (snakker nå utifra erfaring) og det vil bety at tennene blir mindre og tynnere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har ikke lest hele tråden. Aspartam skal vel være farlig i store mengder ja, etter det jeg har hørt.

 

En ting som kanskje ikke mange tenker på, Cola, Pepsi, pepsi max innholder.... kullsyre. Og drikker du Pepsi Max oooofte nok, vil du trolig kunne oppleve at tannlegen muligens sier du har syreskader på tennene. (snakker nå utifra erfaring) og det vil bety at tennene blir mindre og tynnere.

 

Sant det du sier her. Jeg ble utrolig lettet sistgang jeg var hos tannlegen: jeg hadde faktisk ikke syreskader! Og jeg som har drukket pepsi max, ofte hver dag, i + - 5 år... Vil si dette er flaks..

 

For mye av en ting er ikke bra: Dette gjelder for alt du kan få i deg ;)

Følger du denne regelen, er du god

Lenke til kommentar

Er nok ikke kullsyra som er det værste for tenna. Elelrs hadde Farris vært omtrent like ille som cola/max. Men å drikke et par glass eller bøtte nedpå et par flasker sånn med en gang er ikke så ille. Det værste er når en stadig går rundt med en flaske og drikker en slurk støtt og stadig gjennom hele dagen. Det er da tenna ryker. PH-balansen i kjeften rekker aldri normalisere seg.

 

Og abstinenser ved brå cola/max-slutt er ikke uvanlig.

 

Edit: Og hvis du mistenker at du har hull eller syreskader så bør du gå til tannlegen med en eneste gang. Har man først fått skader så tar det ikke lange tiden før de forværrer seg. Hvis skadene ikke er så alt for store kan de fikses raskt, enkelt og billig. Blir de større kan regninga fort komme opp i flere ti-tusen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...