Gå til innhold

Ønsker kritikk på Fortitudos.com v0.2

Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med å lage meg en hjemmeside. Hva som blir innholdet er litt uklart, men håpet er at dette er såpass gøy at jeg lager flere sider, og bruker siden som en portofolio. Uansett, her ser dere hvordan jeg har tenkt å ha siden sånn ca.

det kommer en footer i løpet av morgendagen forhåpentligvis og muligens litt graphix til venstre hvor jeg har planlagt navigasjonen.

post-22262-1190150945_thumb.jpg

Takk for oppmerksomheten og forhåpentligvis gir du meg litt tilbakemelding også:)

Mvh,

Johan Berner

edit: Gjort litt endringer samt fått den ut på domenet. Ta en titt på www.fortitudos.com/test/index.html

Endret av jokki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg virker det som du kan Photoshop, men jeg synes ikke fargevalget ditt var spesielt fint. Her kommer noen tips.

1. Fontene du har brukt i headeren er ikke fine. Se om du finner andre alternativer.

2. Bakgrunnen tar veldig mye oppmerksomhet og linjene er hakkete. Bruk en lysere farge som går mer i ett med hvitfargen.

3. Hele siden din bruker grønt som bakgrunn. Det er ikke spesielt spennende å se på. Prøv å variere fargebruker litt.

Alt i alt, så er dette er fint utgangspunkt for en webside hvis du gjør noen enkle forandringer. Dessuten vil jeg annbefale deg å legge til tekst så vi får et bedre blikk på hvordan du har tenkt til å legge opp innholdet. Fylltekst kan du finne her: http://www.lipsum.com/

Ta gjerne en titt f.eks her for å finne inspirasjon: http://bestwebgallery.com/

Lykke til med designet. Dette kan bli bra. :)

Endret av Sono
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar :) mye av grafikken i headeren er vektorer fra Illustrator, men har ganske god peiling på phosotshop også :) Skal spise litt, gå en tur på butikken og så skal jeg se mer på siden. I mellomtiden så hadde det vært fint om noen flere kom med litt innspill:)

1) Jeg skal se om jeg finner en annen font, men jeg har tenkt å bruke litt av de tingene som er inni fonten som dekorasjon på siden. Var den mest "blomstrete" fonten jeg fant

2) Jeg har studert linjene flere ganger nå og jeg kan ikke se at de er hakkete... At bakgrunnen trekker veldig oppmerksomhet kan jeg være veldig enig i. Spørsmålet da er om den vil fremdeles gjøre det hvis det er masse content. Har veldig lyst å finne noe annet å gjøre med bakgrunnen, men er litt redd for at jeg ikke får det til i css-en. Har du tips her så spytt ut:)

3) Nå har jeg valgt en denne fargepaletten: http://www.colourlovers.com/palette/140970...es~snail_greens. Jeg har et par farger til å gå på, men jeg har/hadde som et mål om å klare å lage siden med bare 2 farger og hvitt. Jeg kan slenge ut et par andre kombinasjoner så kan du se. Lysten til å gå vekk i fra denne farge paletten er for øyeblikket uhyggelig liten, da det ligger ganske mye arbeid i headeren. Men må man, så må man

Skal prøve å få på plass litt placeholder text, tingen er bare den at jeg ikke helt vet hvordan jeg vil ha det så derfor er den ikke der, men kan i hvertfall gjøre det sånn ca.

Tusen takk for tilbakemelding selv om jeg ikke er helt enig med alt, men jeg skal uansett prøve det ut og se hvordan det blir :)

Lenke til kommentar

Photoshopeffekter er ingen dum idè, men det ser bare ikke bra ut på web i den mengden. Får litt på følelsen av at du prøver å vise hvor god du er i photoshop, og da uten helt å få det til. :)

Noe inspirasjon:

- http://www.smashingmagazine.com/2006/12/19...esigns-in-2006/

http://www.smashingmagazine.com/2007/05/21...alling-designs/

http://bestwebgallery.com/

http://www.webcreme.com/

Tror du har det som skal til for å skape et godt design, men vil gi deg et godt tips. Reis deg opp, gå to meter bakover fra PC-en. Spør deg om designet ditt fortsatt ser bra ut. Har hatt noen opplevelser hvor jeg har sett meg litt blind på designet mitt. Da hjelper det å se det i et litt annet perspektiv.

Du kan også prøve å gå inn i rommet mens siden står oppe. Spør deg om dette er en side du virkelig kan se for deg på web. :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ganske spennende design må jeg si. Men, noe du burde gjøre:

- Bakgrunnen er for heftig, hva med å vri ned opacity litt?

- Banner skrifta di klarer jeg ikke å lese. Mulig det bare er meg, men den er litt vrien å tyde.. :)

Ellers skal jeg ikke uttale meg om mer, da jeg ikke har noe peiling, som mange andre her.. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke fått gjort så veldig mye i det siste, men har gjort litt. Merker at headeren er altfor stor i forhold til resten. Var greit på større oppløsninger enn laptop-en men her ble det litt stort. Skal prøve å dytte i litt gradient alla resten av siden for og tone det litt ned også.

Ellers er det helst fargebruken jeg lurer på:)

Ta en titt på: www.fortitudos.com/test/index.html

PS: navigasjonen har rollover :p

Lenke til kommentar

Den gradienten passet overhode ikke inn. Tenk etter selv, og finn ut hva du selv tenker. Er det særlig pent?

Ikke la gradientsene være så tydelige. En god webdesigner klarer å integrere ulike PS effekter inn, uten at noen er FOR tydelige! :)

En ting til jeg reagerte på, er at du har bygd opp hele sida di via tabeller.. Dette er ikke særlig bra, om du vil ha en pen og bra kode. Samt en side som støttes 100% i alle browsere. Tabeller er ikke til webdesign, selv om det ligger i verktøy som Dreamweaver.

Begynn å lær deg HTML og CSS, og du skal se at det gir et hav av nye og bedre muligheter!

htmldog.com <--- Nybegynnerguide til HTML og CSS

Lykke til!

Lenke til kommentar

Enig med AnaXyd, Den gradienten passet absolutt ikke. Prøv å tenke litt fargekombinasjoner, samt å endre fontvalget. Ser du har fått en del kritikk på dette tidligere også, men føler det er verdt å ta opp igjen. Dersom du er absolutt fast bestemt på å bruke den fonten du allerede har, ville jeg nok:

1. Endret fonten som er under hovedskriften din.

2. Valgt en annen farge

3. Vurdert om så mye grønt virkelig er nødvendig, eller om du kan kombinere med noen andre farger, evt. mye hvitt er bra (Med svart tekst for lesbarhet).

Jeg vet hvit bakgrunn på tekst høres kjedelig ut, men dette er et veldig godt for lesbarhet. Du kan også f.eks prøve med en litt "grønnere" grønn, og kanskje til og med bruke noe brunt (grønt og brunt passer veldig godt).

Dersom du sliter med fargevalg / kombinasjoner kan jeg anbefale at din farge tar seg en runde i Fargeblandemaskinen, eller at du tar en titt på ulike fargekombinasjoner.

Lenke til kommentar

Mitt første inntrykk var latter. Kult å se noen gå egne veier.

Jeg opplever at du har for tykke linjer mellom boksene dine, det reagerte jeg umiddelbart på.

Jeg opplever også bakgrunnsfargen, den rundt det grønne, som ett stilbrudd. Jeg ville forsøkt å harmonere bedre med resten. Fargene bryter uansett med resten av det jeg har på skjermen.

Ellers opplever jeg at det er vanskelig å legge merke til teksten i hovedvinduet. Du må jobbe litt med å oppnå riktig kontrast mellom teksten og bakgrunnen der. Navigeringsmeny teksten var en smule for fremtredende for meg.

Du kan med fordel validere html kilden her: http://validator.w3.org/

Du burde skrive om formatering til css, ikke formatere med tabeller, og strukturere med div elementer. Inline formatering blir rotete.

Du benytter også bilder til å formatere sidens visuelle formatering. Det er ikke god kotyme å gjøre dette i html. Bruk css til visuell formatering. Bilder som benyttes visuelt kan med fordel brukes som bakgrunnsbilder i css.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...