Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk, er dette brukbart?

Anbefalte innlegg

Jeg og en nabo tenkte å skaffe oss trådløst nettverk. Dette er noe ingen av oss har noe erfaring med :-? , så vi lurer på om disse komponentene er brukbare...

SMC Barricade Wireless Turbo

Wireless Broadband Router, 11/22 Mbps

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...8&view=detailed

Mustek Wireless LAN PC-Card 22 MBps

Trådløst, IEEE 802.11b+, 256 bit WEP

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&view=detailed

Tar gjerne imot andre råd eller forslag. Takker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådløst nettverk (WLAN) er skikkelig tøft hvis dere har laptop og sitter og surfer i hagen eller noe sånt.

Men WLAN har sine klare ulemper i forhold til nettverk med kabel (100 Mbit/s jeg tenker primært på):

- Håpløs hastighet til fil-overføringer

- Elendig ping (Duger dårlig til spill)

Ellers har jeg ingen erfaringer med det spesifikke utstyret - Regner med det funker fint hvis deres bruk innebærer surfing og mindre filoverføringer.

Lenke til kommentar

Husk også at 22Mbit ikke er 22Mbit... det er teoretisk hastighet... hadde et 11Mbit nettverk gående en stund... klarte 4+5Mbit reel hastighet... gikk akkurat til og streame filmer ca 80% av gangene.. men noen ganger hakket det.... Jeg byttet ut hele greia med en kabel...

men til enkel fildeling og slikt... funker det vel greit... og for og dele internet oppkobling er det helt glimrende..

Lenke til kommentar

Det høres jo rimelig ok ut det... med mitt gamle nettverk funka ikke DivX streaming hele tiden.... selv reel hastighet skulle jo tilsi at det skulle funke... derfor jeg anskaffet det... men den reelle hastigheten var vist reel gjennomsnitt... så titt og ofte hakka det... men med tre ganger den hastigheten skulle det vel gå greit.

Lenke til kommentar

Skal liksom bruke nettverket for både spilling og overføring så for høy ping frister ikke. Vet noen hvor vi kan få kjøpt en eventuel kabel da? Vi trenger ca 75-100 meter (har ikke akkurat målt enda...). Trenger vi en forsterker av noe slag for dette? Noen som vet hvem vi skal søke om tillatelse for noe slikt til? Hvor dypt må en slik kabel ligge? Ligger en grusvei i mellom oss. Går det an å legge kabelen inni en gammel hageslange? Alle råd er velkommne.

Lenke til kommentar

Jeg har testa det mustek-kortet sammen med SMC sitt 22 Mbps aksesspunkt.. Det funker dårlig... Kom maks opp i 7 Mbps med bærbar og aksesspunkt i samma rom. Så fort maskina med wlan var ute av rommet sank hastigheten drastisk, og forbindelsen ble brutt flere ganger. Har mistanke om en feil, men det virker tross alt i samma rom.

Tror det er wlan-kortet som er svakheten; mustek produserer tross alt kun en type aksesspunkt / wlan-kort.

Dessuten; er avstanden bortimot 100 meter kan du gi opp wlan mellom husene; det nytter ikke. Men wlan hjemme er likevel genialt :)

Såvidt jeg veit er teoretisk avstand for tp ca 100 meter, men i følge et testresultat skal det kunne gå med ennå noen meter. Kabel får du kjøpt på clas ohlson, blir vel bortimot 500 for 100 meter...

Lenke til kommentar

Skal vel neppe gi dårlig ping i spill hvis signalene er gode. Har trådløs ISP med antenner på 3km avstand. Får god ping (bedre enn adsl).

100m er maks på en TP kabel. Et alternativ er trådløst WLAN mellom husene les mer på www.norwaywireless.net . Min ISP bruker den type nett.

Lenke til kommentar

Jeg har trådløst nettverk hjemme od det virker meget bra. Rekkevidden er ok, hastigheten ligger mellom 7-9.

Tror du må ha noe feil på kortet ditt.

Snakket med Tofa Data og de anbefalte Trendnet. Ta en runde med forhandlerne og sjekk hva de anbefaler, enkelte av guttene har selv prøvd utstyret og vet hva det står for.

:o

Lenke til kommentar

Husk at 22mbps løsningene er propritære og at dette kun er burst. Så vidt jeg har hørt, går hele nettverket tilbake til 11mbps dersom det dukker opp én enkelt ikke 22mbps. Videre tror jeg ikke 22mbps klientene går om hverandre (på 22mbps) produsentene i mellom. Dette er noe jeg hørt så ikke ta det for god fisk men sjekk det opp.

Uansett er WLAN half duplex, dvs på 11mbps er 5.5mbps maks hastighet du kan laste ned på. Husk på overheaden og. Bruker du WEP blir overheaden ennå høyere. Videre er det denne hastigheten fordelt på alle klientene. Dvs, har du en klient og et AP, kan du få 5.5mbps. Har du flere klienter fordeles dette på alle klientene dersom alle laster ned samtidig (selv om alle har en 11 mbps link). Laster du ned fra en WLAN klient til annen WLAN klient går all trafikk gjennom APen (dersom du ikke kjører ad-hoc mellom de to da) og dette teller da som tre; klient <-> AP <-> klient.

Vi streamer helt fint internt på LANet her med server koblet med kabel til trådløst aksesspunkt. Husker ikke hvordan det gikk med WLAN til WLAN, men 802.11b nytter kun som et tillegg til kablet nettverk, ikke en erstatning.

-Rim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...