Black Star Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Flott at du informerer om sånt. Men det jeg lurer på er hvor lang garantitiden fra Leica er. Reklamasjonsretten er det jo tross alt dere som salgsledd til forbruker som står ansvarlige for. Dersom Leica kun gir ett års garanti, er det ikke lenger deres ansvar. Lars Farnes AS selger ikke til sluttbrukere, og forholder seg dermed ikke til forbrukerkjøpsloven. Dermed er heller ikke reklamasjonsrett noe de normalt tenker på. Men å bruke flere måneder på å finne utav slikt, er selvfølgelig helt uakseptabelt. Erik 9526038[/snapback] Leica har to års garanti... sjefen for Lars Farnes hadde visstnok fortalt en annen bruker her inne at det var en "no-bullshit-garanti". Jadda... Uansett... er du sikker på det med reklamasjonsretten? Vi har aldri, noensinne faktisk, fått tilbakemelding fra et verksted om at kamera kun går på reklamasjon, og at vi må dekke reparasjonen. Det har alltid, uten unntak, vært verksted/importør som har dekket dette. EDIT: År, ikke måneder Endret 19. september 2007 av Afseth Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Jeg har ved flere anledninger hatt kontakt med både Farnes og Interfoto. Jeg tviler ikke på det du skriver Afseth, men kjenner meg overhodet ikke igjen. Både den norske importøren (Farnes) og Leica Solms har gitt meg strålende behandling. Dette gjelder Leica M6, Leica Minilux og Leica CM. 9529816[/snapback] Men har dette vært vedrørende garantisaker på utgåtte produkter? Og hvem har du snakket med? Vedkommende jeg snakket med viste null forståelse for vår situasjon. For de som lurer, så var det et Leica C3 kamera. At de ikke godtar saken som en garantisak er forsåvidt grei nok. Det jeg reagerer på er over tre måneders behandlingstid, at de nekter å gi oss bildebevis (eller annet bevis) og den arrogante tonen vi blir møtt med. Men de liker vel ikke de små forhandlerne... de har vært vriene i andre saker også. Lovt oss ting som de senere har gått tilbake på. Vi måtte krangle med de for at vi skulle få lov til å selge en Leica M8, som de hadde lovt oss at vi skulle få selge til en kunde som krevde å få kjøpe den fra oss... ellers ville han kjøpe noe annet i stedet. Og ja, kanskje skulle vi gitt kunden et kamera mye tidligere, men kunden har hele tiden vært interessert i å vente for å se om saken ble løst. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Det har ingenting med saken å gjøre, det samme kan du si om andre selskap. Selv om kjøpere av canon 1d/nikon d2-serie-kamera får fantastisk service, får fortsatt de som kjøper coolpix og ixus til et par tusenlapper et minimum av service.Faktisk ikke helt riktig. Camera og Videoteknikk brukte lang tid på reparasjon av et Nikon Coolpix P3 kamera, så jeg ringte Nikon. Få timer etter ble jeg oppringt igjen, og kunden fikk et splitter nytt Nikon Coolpix P5000 (som er et langt bedre kamera enn P3). Det er ganske normalt, både når det gjelder Nikon, Canon, Panasonic og de fleste andre... kunden blir tilbudt et nytt kamera om det tar over en måned før kameraet er reparert... og gjerne selv om man ikke enda har vurdert om det er en garantisak eller ikke. Disse importørene er sitt ansvar bevisst, og innser at de har sviktet om det ikke har skjedd så mye etter en måneds tid (vi må riktignok ringe de og "minne" de på det, men da ordner de det stort sett ganske raskt). Bare som en total motsetning til Leicas, dessverre ganske så useriøse importør. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Vet ikke om jeg er helt enig i at de absolutt bør behandle alle avtalepartnere likt. Importøren har et ansvar overfor de som eier aksjer i selskapet. Derfor bør importøren handle slik at aksjeeierne får optimalt utbytte. Om det innebærer at store kjeder får gode avtaler og små kjeder/frittstående butikker får dårlige avtaler, så er det det som er riktig. Det vil i alle tilfeller være best for samfunnet. Så får heller de små kjedene og de frittstående butikkene slutte å selge Leica om de taper på salget. 9526420[/snapback] Jeg tror ikke du virkelig mener at det beste for samfunnet er at små, frittstående butikker får dårligst avtaler? I såfall må du forklare hvorfor. Jeg kan forstå at importører vil gjøre det på denne måten, men hvordan er det best for samfunnet at de små aktørene forsvinner, og at de store kan ture frem som de vil... kanskje uten å tenke på å være gode på service, som jo ofte er det feltet de taper på om de har små konkurrerende butikker i nærheten. Færre aktører betyr mindre konkurranse... uansett hvor store eller små de aktørene er. Og får de små aktørene dårligere vilkår, og derfor dårligere priser, så går jo også det ut over konkurransen. Vet det blir mange innlegg fra meg, men synes det er greit å dele opp svarene mine fremfor å samle alt i ett innlegg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Det har ingenting med saken å gjøre, det samme kan du si om andre selskap. Selv om kjøpere av canon 1d/nikon d2-serie-kamera får fantastisk service, får fortsatt de som kjøper coolpix og ixus til et par tusenlapper et minimum av service.Faktisk ikke helt riktig. Camera og Videoteknikk brukte lang tid på reparasjon av et Nikon Coolpix P3 kamera, så jeg ringte Nikon. Få timer etter ble jeg oppringt igjen, og kunden fikk et splitter nytt Nikon Coolpix P5000 (som er et langt bedre kamera enn P3). Det er ganske normalt, både når det gjelder Nikon, Canon, Panasonic og de fleste andre... kunden blir tilbudt et nytt kamera om det tar over en måned før kameraet er reparert... og gjerne selv om man ikke enda har vurdert om det er en garantisak eller ikke. Disse importørene er sitt ansvar bevisst, og innser at de har sviktet om det ikke har skjedd så mye etter en måneds tid (vi må riktignok ringe de og "minne" de på det, men da ordner de det stort sett ganske raskt). Bare som en total motsetning til Leicas, dessverre ganske så useriøse importør. 9531661[/snapback] Les innlegget mitt godt på nytt, og tenk deg om Det jeg mente var at de andre merkene gir like god (eller bedre) service på de ordentlig dyre modellene, OG god service på de billige. I motsetning til Leica som tydeligvis driter i de billige modellene, i og med at det er de dyre kameraene og objektivene de tjener mest penger på (vil jeg tro). Lenke til kommentar
swanky Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Men har dette vært vedrørende garantisaker på utgåtte produkter? Og hvem har du snakket med? Vedkommende jeg snakket med viste null forståelse for vår situasjon. For de som lurer, så var det et Leica C3 kamera. At de ikke godtar saken som en garantisak er forsåvidt grei nok. Det jeg reagerer på er over tre måneders behandlingstid, at de nekter å gi oss bildebevis (eller annet bevis) og den arrogante tonen vi blir møtt med. Men de liker vel ikke de små forhandlerne... de har vært vriene i andre saker også. Lovt oss ting som de senere har gått tilbake på. Vi måtte krangle med de for at vi skulle få lov til å selge en Leica M8, som de hadde lovt oss at vi skulle få selge til en kunde som krevde å få kjøpe den fra oss... ellers ville han kjøpe noe annet i stedet. Og ja, kanskje skulle vi gitt kunden et kamera mye tidligere, men kunden har hele tiden vært interessert i å vente for å se om saken ble løst. 9531603[/snapback] Hei, det har egentlig vært alt mulig rart: Fra service innenfor garantitid til service utenfor garantitid, skruer til 50 år gamle objektiv, ukurante filter, lukkere som har stoppet opp, generell service, etc. Jeg har hatt kontakt med Farnes, Interfoto, Leica Solms og Leica i USA (New Jersey). Alle har gitt meg langt mer enn jeg har kunnet forvente. Fra Leica USA fikk jeg endog gratis service på en 12 år gammel M6. Det jeg har lært opp gjennom tidene er at dersom tid er av betydning, så er det mye å hentepå å skippe de norske forhandlerne/importørene. Der har hverken Farnes eller Interfoto imponert noe særlig. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Et viktig moment er at M-serien og R-serien er flaggskipene til Leica, og har vært det siden tidlig på femtitallet (M-serien). De har tatt på seg store forpliktelser overfor det publikumet, som de neppe har for de som kjøper kompaktkamera til 1/10 av prisen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 PMnormal: De kan vel ta seg den friheten, ettersom de er et av de få selskapene som faktisk får inn størsteparten av inntektene på svært dyre kamera/optikk. Derfor driter de i "billig-divisjonen". Det er vel M- og R-serien de tjener penger på. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 PMnormal: De kan vel ta seg den friheten, ettersom de er et av de få selskapene som faktisk får inn størsteparten av inntektene på svært dyre kamera/optikk. Derfor driter de i "billig-divisjonen". Det er vel M- og R-serien de tjener penger på. 9534671[/snapback] Det kan nok stemme. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 PMnormal: De kan vel ta seg den friheten, ettersom de er et av de få selskapene som faktisk får inn størsteparten av inntektene på svært dyre kamera/optikk. Derfor driter de i "billig-divisjonen". Det er vel M- og R-serien de tjener penger på. 9534671[/snapback] Ut fra det som blir fortalt her, kan det høres ut som om du har rett i dette. Men et naturlig spørsmål da. Hvorfor bryr de seg da med å produsere produsere for mellomsegmentet? Når de A. Har liten eller ingen inntjening på den virksomheten. B. De får svekka sitt gode rykte, med slike historier om dårlig oppfølging. Bare det at de går inn i mellomsegmentet, svekker ryktet deres som et eksklusivt merke. Hvis de da i tillegg ikke greier å følge opp disse produktene, så ligger katastrofen rett rundt hjørnet. For sånt ryktes, og kjernemarkedet deres er nok ekstremt følsomt for nettopp slikt. Hvis de holder på å tuller på denne måten, så tyder det på en svært dårlig ledelse uten en reell foretningsfilosofi, eller dårlig organisasjon. Triste greier, i så fall. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Enig med Tim. Det hjelper ikke merkevarens rykte om vanlige konsumenter har dårlig erfaring med produktet. Ikke bare er det skadelig for ryktet, men det kan også være skadelig for primærproduktene. De som har dårlig inntrykk av sevice når de er modne for et M-kamera, har nemlig alternativer å velge mellom. Det er f.eks. mulig at Nikon kommer med en digital SP/S3. Også Zeiss Ikon kan spise seg enda mer inn på Leicas marked, hvis ryktet om dårlig service brer om seg. R-serien har liten betydning, men den står virkelig i faresonen for total død. Den har jo konkurranse fra kameraer som Nikon F6, og det er ingen hyggelig konkurranse. Når Leica R ikke har stort bedre optikk enn Nikons beste, og at det ikke har AF, så vel vel... det kan dere tenke dere til selv. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Les innlegget mitt godt på nytt, og tenk deg om Det jeg mente var at de andre merkene gir like god (eller bedre) service på de ordentlig dyre modellene, OG god service på de billige. I motsetning til Leica som tydeligvis driter i de billige modellene, i og med at det er de dyre kameraene og objektivene de tjener mest penger på (vil jeg tro). Skjønte hva du mente nå Men i såfall er Nikons "minimum" av service faktisk ganske så god. Senest i dag byttet de et L2 kamera med en S200 (S-serien er over L-serien) for en av våre kunder.Det jeg har lært opp gjennom tidene er at dersom tid er av betydning, så er det mye å hentepå å skippe de norske forhandlerne/importørene. Der har hverken Farnes eller Interfoto imponert noe særlig.Mulig Farnes/Interfoto/Leica bryr seg litt mer om de snakker direkte med kunden. Det er jo veldig lett å gjemme seg bak en forhandler. Ellers har du nok rett i det med tid. Leverer du til en forhandler, snakker du postgang to veier til og fra importør, og kanskje en dag ekstra totalt mtp. at de skal ta i mot kameraet, pakke det ned, og så ringe deg når de får det tilbake. Og ettersom importøren sender videre til verksted... i Tyskland... så går det med noen dager der også. Hvor lenge kameraet ligger hos importør er usikkert, men det tok et par-tre uker fra vi sendte kameraet fra oss, til det var registrert hos importør (Farnes).Et viktig moment er at M-serien og R-serien er flaggskipene til Leica, og har vært det siden tidlig på femtitallet (M-serien). De har tatt på seg store forpliktelser overfor det publikumet, som de neppe har for de som kjøper kompaktkamera til 1/10 av prisen. I såfall er det på sin plass med en advarsel for de som planlegger å kjøpe et Leica digitalt kompaktkamera i nærmeste fremtid. Kanskje greit å se litt på andre merker, selv om det røde Leica-merket frister veldig. Ut fra hva jeg har opplevd fra den fronten, så virker det som de kundene er veldig lite interessante for Leica. De legger ikke så mye sjela i det heller, i og med at de får Panasonic til å produsere kameraene for de (og ikke gjør det selv). Trist at et såpass "godt og gammelt" merke blir skjemmet av en slik sak. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Tror nok det er lurt å skippe mellomleddet der jeg jobber tar vi "ringer tilbake imorgen" ifra interfoto som "ringer tilbake om en måneds tid" Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Tror nok det er lurt å skippe mellomleddet der jeg jobber tar vi "ringer tilbake imorgen" ifra interfoto som "ringer tilbake om en måneds tid" Slik er det dessverre mange firma som driver, og jeg forstår ikke hvordan det går an. Der jeg jobber, ser vi det som en selvfølge i å faktisk ha orden på slike ting. Når vi sier til en kunde at vi skal sjekke ut noe, og så ringe tilbake, så gjør vi det. Opplever aldri at kunder ringer oss og er sure fordi vi ikke har gitt tilbakemelding på noe vi har lovet å sjekke (bortsett fra et par personer som ikke har gitt oss mer enn ca. 10 minutter... kan være vanskelig å få tak i riktige kontaktpersoner og vi får kunder i butikken også, og det kan ta litt lengre tid i enkelte tilfeller før vi ringer tilbake). Er da heller ikke så vanskelig å ha orden på dette. Vi har alle "vårt sted" der vi fester lapper med avtaler, ting vi skal sjekke osv... Dette er et sted vi helt naturlig ser flere ganger hver dag, så om en kunde en lørdag spør om noe, og vi lover å sjekke det med importøren på mandag, så ser vi det når vi kommer på jobb mandag morgen. Positivt faktisk, at Farnes faktisk ringte tilbake de to gangene han sa han skulle gjøre det. Måtte bare mase litt på e-post først den andre gangen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå