Gå til innhold

Kjøpe ipod classic/nano.

Mikr89

Anbefalte innlegg

Hei.

Synes de nye ipodene så utrolig kule ut og vurderer og kjøpe en.

Så lurte på om noen her på forumet har skaffet seg en classic elle nano og hva dere synes om den så langt,er den hvert pengene,hvordan er skjermen og hvordan er hastigheten på den F.eks?

Hadde også hvert utrolig bra visst dere gidder og legge ut en del bilder av classic og nano,da jeg ikke fant noen bilder på nette som viste meg hvordan den virkelig ser ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får min i løpet av i morgen eller torsdag (Classic 160GB). Kan ta no bilder og gi deg en mini-review da om du kan vente "så lenge". ;) Imens vil jeg råde deg til å lese iLounges test av iPod Classic. Den er lang, god og har en del bilder. Det er usikkert om den er skrevet før eller etter v1.0.1 oppdateringen som gjør 'poden smoothere hva cover-flow angår osv. Read and enjoy. De har også en grundig test av 3G iPod Nano.

Kjapt oppsummert er Classic gitt karakter B som er "recommended" og Nano A som er "highly recommended". Classic scorer best på lydkvalitet, ellers har jeg ikke lest så mye på Nano. God lesning. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg sittet og ventet på kjøkkenet mitt fra kl 09.00 i dag og fram til nå og så ringer jeg TNT og da påstår de at de var her 12.40 og at det ikke var noen hjemme.

Nå setter jeg meg i bilen og kjører til Lillestrøm (1 time hver vei), og da skal noen faen meg gå på en solid smell når jeg stepper opp hos TNT. Forbanna møkkafolk! :realmad:

Reviewet er midlertidig forsinket.. Kommer tilbake med mer + TNT-hoder på fat.

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme problemet på mandag.

19 sep 2007 14:20 Oslo Delivered

19 sep 2007 10:07 Oslo Out For Delivery

17 sep 2007 12:03 Oslo Not Home On Delivery Attempt To Residential Address

Utrolig irriterende når det var noen hjemme her klokken 12:03! Jeg fikk de til å ringe idag før de kom.

Lenke til kommentar

Hjemme igjen nå med 'poden koblet til og det hele. TNT er noen enorme kjøtthoder som ikke tar dette på alvor i det hele tatt. Forran meg i køen sto dingz.nos Øyvind Idsø (følte meg veldig starstruck) som kunne fortelle at TNT hadde ryki på en smell når det gjaldt levering til ham også. Han hadde 12 minutter å kjøre, jeg hadde 63..

La meg si det først som sist: Denne saken er er helt utrolig, 110% fabelaktig og det er noe grunnleggende elskbart med den. Jeg prøver febrilsk å ikke la meg blende av den innlysende sjarmen når jeg nå tester videre, men det blir ikke lett *tar meg et stort glass melk for å komme ned på jorda igjen*.

Ut av boksen

Jeg hadde en 5.5G 30GB 'pod i 2 måneder før denne og den første forskjellen merker man når man får esken i hånda. Det er noe grunnleggende luksuriøst med hvordan Apple pakker varene sine, og man kan rett og slett ikke annet enn å elske det. Ikke spor av brun bølgepapp noen steder, og når en produsent får esken til å føles solid og velbygget ut, ja da legger man litt godvilje til og forstår at det ligger ekte kjærlighet bak produktet, dets innpakning og alt som svermer rundt det. 5.5G 'poden var pent pakket, Classicen er pakket slik at man føler en indre trang til å tørke av seg på beina før man entrer pakken. Tykk solid papp av typen "lokk over eske" og et ytterst minimalistisk og stilrent indre rom er hva som møter deg. Slikt sjarmerer og jeg både skammer meg og fryder meg for å si akkurat det. Men la oss komme til kjernen i esken. The holy one.

..og inn i himmelriket

Sammenlikningsgrunnlaget er i første omgang min tidligere 5.5G 'pod og ut ifra det er førsteinntrykket skuffende labert. Jeg likte den glossy finishen på iPodene. Nå er den borte, og høyst sannsynlig for godt. Tilbake er en luksuriøs aluminiumsfront som absolutt gir en kvalitetsfølelse av det sjeldne, det bare føles ikke umiddelbart ut som en iPod. Uvant. Tykkelsen og vekten på min 160GB utgave er jo også uvant, men her i forhold til den gamle 30GB utgaven. Men ved nærmere ettertanke er ikke 160GB på 160 gram så avskrekkende. Dessuten føles den så bunnsolid at jeg ikke bare setter pris på vekten, jeg digger den. Den er ikke så tung at den er tung, men den er tung nok til å ose av luksus og kvalitet. Skjermen er kjent, og den fungerer nå som før uten noen spesielle endringer forsåvidt. Jeg kunne fint se spillefilmer på den gamle 'poden og jeg vil fint kunne se filmer på den nye. Forskjellen er imidlertid at batteritiden er doblet. Og det er bare på papiret. For i motsetning til mange andre produsenter liker Apple tydeligvis å gjøre ting "the other way around". iLounge melder gledelig at 160GB 'poden på halv lysstyrke (fabrikkstandard) og halvt volum spiller hele 9 timer og 50 + minutter med film på en lading. Apple påstår den spiller 7 timer. Jeg gleder meg til å teste, selv om et Ringenes Herre maraton på iPoden neppe vil inntreffe noen sinne så er det jo greit å vite at det er bortimot gjennomførbart om man bare vil utsette øynene for det. Og det vil man nok ikke. Skjermen er stor nok til begrenset bruk, men 2 filmer + per gang anbefales ikke. Teksting må man også finne seg i å takke farvel til. Tekst på 2,5" skjerm er ubrukelig, verken mer eller mindre.

I bruk

Jeg river den ut av esken, stapper i den medfølgende kabling og gyver løs på iTunes biblioteket mitt etter litt obligatorisk registrering osv. Problem: Jeg prøver å oppdatere 'poden (det har kommet en oppdatering alt, v1.0.1), men intet hell der i gården. Ender raskt med at iTunes ikke finner 'poden og jeg er rimelig nære å bryte sammen i desperat gråt, men innser jeg bør spare tårene til etter et forsøk nr 2. Heldigvis for hjertet mitt viser det seg å være en klok beslutning og denne gangen går alt knirkefritt. Og så merkes en ny gledelig forskjell fra tidligere. Classicen er rask på overføring. Den er faktisk merkbart raskere. Og det er jo ikke et minus gitt at man kan stappe innpå så mye som 148 "effektive" GB med ymse skrot. Herlig følelse og jeg begynner å skjønne at Apple har effektivisert en spiller jeg i utgangspunktet likte veldig godt som den var.

Ipoden er oppdatert, løses fra iTunes og pc og er klar for bruk, og jeg lar meg sjarmere igjen. Split-screen ideen, elsket og hatet, elskes fra denne siden. Det er ikke nyttig når det kommer til forbiflytende covergrafikk, bilder osv, men den byr faktisk på en og annen nyttig infosnutt når man pusler med instillinger og andre spissfindigheter. En kul gimmik, om enn noe unyttig til tider. Hadde det vært mulig å deaktivere det hadde jeg gjort det, gitt at det kunne gitt meg enda bedre batterilevetid, men jeg håper i grunnen for gadget-delen i meg at det ikke blir en mulighet å deaktivere det, for det er en flashy greie som understreker hvilken iPod det er jeg har. Me like, me like alot. Man kjøper nå en gang Apple produkter for at folk skal se at du kjøper Apple produkter, jeg skal være så ærlig. Det finnes en god håndfull spillere der ute som gjør spillejobben like bra og bedre, men de er bare ikke iPod og slik er det bare. Jo før man innser det, jo tidligere kan man innrømme at man kjøper iPod akkurat fordi den er "in" og for at den har sjarm, ikke nødvendigvis for at den er best på å spille musikk og video.

Mitt største mareritt en stund var at cover-flow funksjonen skulle suge grenseløst (godt det ikke er en 100% seriøs publikasjon dette, for da måtte jeg moderert meg, men det var altså det jeg fryktet). Den har blitt stemt nord og ned pga hakking, etterslep på bilder osv. En ting skal dere ha alle dere som har klaget så ujevnt og høyt; dere har overrustet meg slik på en elendig funksjon at jeg faktisk sitter igjen med en stor positiv overraskelse. For cover-flow fungerer som det skal. Flotte visuelle effekter, god flyt, men ja; noe tregt og noe etterslep, spesielt om man spiller musikk i bakgrunnen mens man fyker gjennom samlingen av cover. Men om jeg noen gang får PC-en min til å flyte så jevnt gjennom cover-flow som Classicen, da skal jeg ikke klage stort igjen. Utover det visuelle er lyden medium/god for den kresne og god som noe for de som legger litt vekt på hvordan spilleren ser ut og ter seg i tillegg til hvordan den spiller musikk.

Konklusjon

Det er så langt jeg har gjort meg inntrykk til nå, men dette lover bra. Ikke utelukkende bra dessverre, men det er 2 skritt forrover og 1 tilbake for Apple etter mitt skjønn. At iPod ikke er hvit og glossy lengre er en estetisk finurlighet jeg misliker noe, at den mangler noen overganger i bildefremvisning en annen, men det store minuset er at Apple kanskje bør ta til følge at mp3-spillere nå leveres med gode innebygde forsterkere som greit kan vise tungdrevne bærbare elementer litt respekt. Mitt syn er delt mellom dette og de klare fordelene Classicen tar meg seg, men mine grunner til å kjøpe den er i hovedsak den brilliante harddisk- og batterikapasiteten. I utgangspunktet kunne den vært gulgrønn med rosa bakplate for min del så lenge den kunne doble så godt som en ekstern disk som iPoden faktisk nå gjør, men som sagt er det litt skummelt å innrømme at sjarmen begynner å trenge litt gjennom hos meg, og iPod Classic-esken har allerede fått utstillingsplass på hylla.

Takk Apple! Takk for ... vel ... ingenting TNT! Kan ta noen bilder osv om noen mener det er nødvendig, men jeg viser til bildene iLounge har tatt (som finnes i testen(e) jeg har linket til i tidligere innlegg) da de er gode og trolig bedre enn bildene jeg vil kunne ta. Spør i vei om noen lurer på noe, så skal jeg få det testet!

Lenke til kommentar

God Review..

har bestilt min iPod Classic.. leverer TNT i helgene? Og når på dagen leverer de?

Dato Tid Sted Status

21 sep 2007  09:16  Oslo  Onforwarded For Delivery 

21 sep 2007  09:15  Oslo  Import Received 

21 sep 2007  01:26  Liege Euro Hub  Consignment Received At Transit Point 

20 sep 2007  19:52  Eindhoven  Shipped From Originating Depot 

20 sep 2007  13:57  Eindhoven  Consignment Received At Transit Point 

Lenke til kommentar

@Gauron: Veit ikke hvorhvidt TNT leverer i helger, i mitt tilfelle leverte de jo ikke i det hele tatt. Du må bare vente er jeg redd.

@Limbeck: Den spiller uten noe problem i det hele tatt. Kjenner ikke min igjen fra noen av de negative reviewene jeg har lest, men nå hører det til historien at jeg oppdaterte min til v1.0.1 før jeg i det hele tatt testet den. Men alt fungerer som det skal her i gården. Avspilling, cover-flow, menyer (går glattere i menyer enn min 5.5G), spoling osv. I cover-flow tar det litt tid å loade alle coverbildene mens jeg spiller musikk, men det er ikke antydning til hakking når jeg blar gjennom.

Jeg er strålende fornøyd! :) Det føles faktisk som en overraskende stor oppgradering fra 5.5G! Lydmessig er alt suset borte og mine PortaPro i kombinasjon med Classicen gir meg ordentlig koselyd.

Anbefaler forresten å kjøpe med en veske av ett eller annet slag med en gang. Det fulgte jo med en liten sak til 5.5G blant annet, men det har de gitt seg med. Selv bruker jeg Belkin flip-case som i utgangspunktet var til 5G. Greit å holde den pen, og det er virkelig vanskelig uten en veske..

EDIT:

Den har forresten vært knallmye i bruk de siste dagene og har blant annet vært med meg på jobb hvor den har vært brukt ca 6 timer hver av de to siste dagene, den dysset meg til søvn både natt til 21. og natt til i dag, ca 2 timer hver natt + at den har vært brukt en 4-5 timer på fritida (forloveden er noe sjalu på 'poden for all oppmerksomheten den får for å si det sånn) og batterimessig ligger den nå ett sted mellom 60-70 % igjen. Og da har ikke volumet vært noe særlig under halvt og som regel på rundt 80 %. Uvant ikke måtte lade annenhver natt, og når jeg nå går på den tredje og fremdeles ikke har ladet så er jeg i lettere ekstase.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Brukertest: Ipod Classic 80gb

Om meg: Førstegangs iPod-kjøper.

Grunnlag: Brukt 4 dager.

Det hele starter med en vanlig brun pappeske jeg fikk på døra av postmannen. Jeg åpner pakken, og der ligger to stilfulle svarte esker.

108818.jpeg

Jeg har aldri opplevd en eske som er så gjennomført, noe som selvfølgelig gir et veldig godt førsteinntrykk.

Jeg åpnet iPod eska, og plukket opp min nye iPod classic. Den ser selvfølgelig ut som alle andre iPoder, men den nye frontplata gir en robust og flott entré. Jeg har enda ikke klart å lage fingermerker på forssida av min Ipod, baksida er derimot som den alltid har vært.. Spilleren er veldig robust, og lager ingen knirkelyder!

Som førstegangskjøper av iPod var jeg litt redd for størrelsen, men jeg har plass i lomma, og den ligger fint i handa.

108821.jpeg

Jeg plugger ipoden i laptopen min, og alt går smooth. Den legger inn nyeste firmware uten noe problem. Jeg synkroniserer musikken jeg ønsker på doningen, samt at jeg plasserer inn et par episoder av Heroes for testing av videofunksjonen. En ting jeg la veldig godt merke til er den gode overføringshastigheten. Nå har ikke jeg noen eldre modell å sammenligne med, men jeg fikk vertfall inntrykket av at det hele gikk fort. Så var det bare å sette seg ned forann iTunes å få litt system på det hele. Etter mye fram og tilbake har jeg valgt å bare plassere hele album på min iPod, noe som gjør menystyring på iPoden til en lek.

Da den var ferdig ladet, og jeg hadde fikset musikken slik jeg hadde lyst, var det på tide å prøve doningen ut litt. Jeg prøvde først å høre på litt forskjellig musikk med de medfølgene øreproppene, men som medfølgene ørepropper har vært siden tidenes morgen, suger de. Jeg plugger i et skikkelig headset, og finner lyden svært god, selv om den i enkelte tilfeller kan har et litt for lavt volum for min smak.(Dette skal vistnok være noe nytt pga en eller annen EU lov som begrenser hvor høyt de kan ha det.) Men iPoden gjør jobben sin, og jeg sitter med en svært tilfreds følese.

I går satt jeg noen timer på en buss, og fant ut at det var på tide å teste ut videofunksjonen. Jeg så to epioder av heroes, uten å få hodeverk av den grunn.

Du får jo selvsagt ikke en kinofølese av den 2,5" store skjermen, men den funker til lett film/serie på feks bussen eller flyet.

Jeg har ingen tall på hvor lenge batteriet varer, men det har god batteritid.

Coverflow funker fint det. Nå har ikke jeg akkurat fylt opp de 80 gb'ene enda, men har en 60 forskjellige album inne akkurat nå. Den hakker ikke noe særlig, men kan loade litt tregt samtidig som du hører på musikk. Eneste store problemet jeg har med denne funksjonen atm, er ved bruk av samlealbum. I itunes kan du huke av for samlealbum, og det er fikset. Men på min iPod får jeg samme album-bildet opp for hver forskjellig artist som var med på plata. Jeg regner med dette er en bug som fikset i neste FW.

Når jeg bestilte min iPod var jeg redd for at det egentlig var et overhypa produkt, men jeg må innrømme nå at jeg tok feil. Apple lager gode mp3-spillere, og jeg er veldig fornøyd med min iPod så langt.

19597.jpg

Er veldig fornøyd med iPoden, men trekker den ned pga av lavt ut-volum og coverflow problemet.

Håkon

Endret av H.kon
Lenke til kommentar

Hvilket format må videoer være ?

Og hvordan får man ordna opp i spillelister og musikk på iTunes, min er bare et eneste rot :blush:

Noen som anbefaler iPod nano 4/8 GB, vurderer å skaffe meg en slik ..

Endret av marvol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...