Gå til innhold

ZELDA! Hvilket spill er en legende?

m_8

Anbefalte innlegg

Jeg setter ocrina of time helt øverst. Det er min beste spill opplevelse noen sinne og jeg tror aldri et spill kommer til å gjøre det OOT gjorde for meg. Det kommer nok av det var et av de første spille jeg spilte, jeg var så heldig at jeg begynte med Mario 64 og OOT.

Husker enda måten spille fangen meg, hvordan jeg kunne sitte flere timer og bare lete etter hul i bakken. Hvordan historien fanget meg og siden jeg var ganske liten så var det utfordrerne. Det er noe jeg virkelig savner i dag.

Er enig med de som skriver pent om MM. Iden med tid er genialt siden de gir spillet en helt ny dimensjon og gir mulighet til å utnytte områder og ncper til det fulle, noe jeg synes TP var dårlig til. Er utrolig mye du kan finne på i MM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wind Waker, ingen over, ingen ved siden av.

Kunne ikke vært mer enig ;) Har snart runda Twilight Princess, men savner friheten jeg hadde i Wind Waker. Det blir vel Phantom Hourglass deretter. Skal bli spennende å se om det blir like bra som Wind Waker.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Wind Waker. Fordi det med stilskiftet unngikk den litt vel alvorlige og pompøse stilen serien var på vei inn i med Ocarina og fant tilbake til med TP. Grafikken er intet mindre enn fantastisk, og er gjennomført på en måte man ved å sikte etter realisme ikke vil klare på tiår ennå - kanskje aldri. Det eneste ankepunktet jeg kan godta er de "lange" seilasene, men jeg synes ikke de er for ille heller. Båtturene var en anledning til å slappe av.

Og at det ikke er mørkt - kom an, de skjelettene er nifsest i hele Zelda-universet og stiller høyt på den generelle skumlelista hva angår spill.

Lenke til kommentar

1) A link to the past

Husker jeg drømte om å spille dette spillet da det kom, og da jeg endelig fikk spille det mange år senere, viste det seg som kanskje det beste spillet noensinne. Spillet er langt, har en spennende historie, to parallelle verdener, masse sidequests, og ikke minst et enkelt og greit fightesystem som fungerer veldig bra.

2) Ocarina of Time

Dette har alt som alttp hadde, men i 3d! Jeg falt imidlertid aldri like mye for dette spillet, noe særlig fightingen gjorde. Uten z-targeting ville den vært helt elendig, men med denne ble den noe bedre og god nok til at spillet ble forholdsvist lett å komme gjennom. Men slike ting som det å løpe rett frem, treffe en fiende uten targeting osv var ikke alltid så lett og gjorde kontrollen over link betydelig dårligere enn i alttp og er mitt hovedankepunkt mot det. Dessuten var alttp generelt sett mindre hektisk følte ihvertfall jeg. Fiendene var stort sett enkle, men til tider vanskelige nok til å gi en real utfordring, mens det som sagt ofte var kontrollen som gjorde oot utfordrende. Likevel er det selvsagt et fantastisk spill!

3) The adventures of Link - dette spillet er, ved siden av Super Metroid, så nært du kommer perfeksjon hva angår plattform/action-spill. At det var en hybrid mellom klassisk sidescrolling og ovenfra ned-perspektiv gjorde også dette spillet ganske unikt. Det var også virkelig mange byer, masse folk å snakke med, hemmeligheter å finne og ikke minst så var spillet vanskelig, det klart vanskeligste spillet til nå (men ikke vanskelig pga dårlig kontroll som i 3d-spillene). Jeg likte dessuten godt rpg-preget nintendo forsøkte seg på her, som experience points, og hvordan magi fikk en mye mer sentral rolle. En del av palassene var dessuten skikkelig kule, som spøkelsespalasset (nummer fire tror jeg). Siste byen var også utrolig creepy å komme til, alt var dødt, en følte virkelig at en nærmet seg 'the return of ganon'.

Når det er sagt, så har jeg ikke spilt så mange av de nyere zelda-spillene, særlig ikke de håndholdte, men jeg har selvsagt spilt zelda1, links awakening og majoras mask. Skal snart i gang med WW!

Lenke til kommentar

1.) The legend of Zelda: Ocarina of time

Det første Zelda spillet jeg faktisk spilte og siden den gangen var jeg frelst. Jeg brukte alle mine hardtjente penger for å kjøpe dette spillet i romjula (etter en meget interesang reklame på TV) noe jeg ikke angrer på. Selv nå, 10 år etter, fyrer jeg fremdeles opp min slitte men fult brukbare N64 og kjører gjennom Ocarina of Time gjennom romjulen. Ocarina of Time er det nærmeste man kommer legende innenfor spill, det er ikke bare en klassiker, det er på vei til å faktisk bli en legende. En perfek overgang fra 2D til 3D med kjempegod historie, gameplay som suser, mye utforskning og en slutt som den dag i dag bringer en tåre i øyekroken.

2.) The legend of Zelda: Twillight princess

Et tøft valg å velge andreplassen for der er andre kandidater men jeg mener at Twilight Princsess fortjener andre plassen knepen. Mye grunnet dets store verden og meget gode cinematiske fortelling noe man ikke har sett i andre Zelda spill. F.eks Link på Epona med hevet sverd, solen går ned i bakgrunnen mens Epona steiler og Link holder sverdet høyt i triumf over sin beseiring.Slike øyeblikk er med å heve Twilight Princess opp mot toppen. Dessverre blir bossene for lett i Twilight Princss og selve spillet føles mer linært enn Ocarina of Time. En tredje liten ting, liten som den er, er Nintendo's bruk av MIDI musikk. Når du hører den vanvittig godt gjennomførte orkester musikken tenker du at de kunne brukt dette i hele spillet. Men Kondo har gjort en fenomenal jobb, igjen, med musikken i spillet. Alt i alt, en velfortjent andreplass.

3.) The legend of Zelda: A link to the past

Enda et vanskelig valg, men jeg setter min finger på denne klassikeren fra SNES sine glans dager. Spillet gir en fik miks mellom gåteløsning, slåssing og utforskning. Dessverre synes jeg spillet noen ganger gjorde det litt vanskelig å forklare hvor jeg skulle, noe som resulterte i hals over hode springin over hele landet, noe som ble enda mer små irriterende når du fikk tilgang til 2 verdener. Men småplukk, et vanvittig godt spill som havner på 3dje på min liste av den enkle grunn at jeg må velge og valget er tungt nok som det er.

4.) The legend of Zelda: The Wind waker

Musikken når du seiler over de 7 hav er det første jeg vil bemerke her. Fantastisk spør du meg. Samtidig som det gir deg følelsen av å være ute på havet (noe du er) gir det deg og følelsen at du er i Hyrule, bare lenge lenge etter Ocarina of Time. Gameplayet er som vanlig i Zelda fenomenalt fabelaktig. Eneste som småirriterer litt med dette er lange traulige seile oppdrag som heldigvis blir gjort mindre når du temmer en vis storm og rir på den istede. Men alt i alt, et godt og engasjerende spill.

Lenke til kommentar

Skygge templet i OoT ble for min del tatt i et meget opplyst rom sittende under teppet med tjukke lester på og en tynn strime frostrøyk som kom ut av et veldig lite område rundt teppet. Det raste en storm ute og husker jeg, noe som underbygget den utrolige følelsen av dette templet, husker og at jeg såg opp på taket i ny og ne for å sjekke at det var fritt for skumle eierløse hender.

Lenke til kommentar

Det er jo helt klart Ocarina of Time!

Det var så utrloig bra, jeg husker jeg fikk mareritt av det også :)

Jeg kan bare ikke beskrive hvor bra det var, og er.

Antageligvis det beste spillet noen gang, og ihvertfall min beste spillopplevelse. Jeg husker spesielt ørken fangekjelleren, med ninjaene.

Og Goron'ene.

Jeg elsker det spillet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...