Gå til innhold

ZELDA! Hvilket spill er en legende?

m_8

Anbefalte innlegg

Ingen som har vurdert å velge phantom hourglass?

I hvertfall min favoritt er OoT pga den enorme verdenen jeg satt klistra fast til tv'en i en uke mens jeg prøvde å banke dritten ut av de forskjellige bossene.

Neste på lista var TP hvor jeg nesten kjente meg igjen fra OoT imens jeg leita etter det siste lille puslespillbiten til å komme til neste dungeon.

Så kommer WW, genialt konsept med cel-shading, men litt kjedelig å seile rundt hvileløst i båten og leite etter ting jeg ikke visste hvor var.

Alt i alt

#1 Ocarina of time

#2 Twilight princess

#3 Windwaker

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Zelda - Ocarina of Time, har fått mange priser og har av mange magasiner og spillkjennere blitt kåret til tidenes beste spill.

Leserne av internettsiden IGN, rangerte Ocarina of Time på en førsteplass, Halo, Resident Evil 4, HalfLife 2 og mange fler ble slått av dette spillet.

Bladet Metacritic ga Ocarina of Time en førsteplass foran Tony Hawk's Pro Skater 2 og Soul Calibur.

IGN's juryepanel ga Zelda bare en andreplass over de 100 beste videospillene gjennom tidene, bak 2D utgaven av Mario Bros (skjønner jeg ikke).

Tipper ingen av dere vet at Zelda - Ocarina of Time solgt hele 7,6 millioner eksemplarer på 30 dager, og at de tjente hele 150 millioner dollar på dette spillet.

Hvordan jeg fikk tak i spillet og hva jeg synes om det:

Det var en vakker dag, da jeg og min mor var på vår lokale Obs butikk. Jeg fikk øyet på dette Zelda spillet, jeg så bak på spillet, og så hvordan Link drepte en Deku fyr (tror jeg det var). Jeg hoppet opp og ned, jeg leste litt på hva som stod bak spillet. Så løp jeg bort til min mor, og bønnfalte henne til å kjøpe spillet. Hun sa først nei, men jeg tar ikke nei for et svar. Jeg sa at jeg skulle jobbe for spillet, og til slutt sa hun ja.

Da vi var hjemme igjen, satt bror min og en kamerat og spilte Super Mario, jeg nappet ut spillet og stappet nedi Zelda. Bruttern ble sur, fordi han hadde samlet 118 stjerner og hadde ikke savet siden han hadde samlet 83 stjerner :)

Jeg satt meg ned, og fortalte bruttern om hva spillet gikk gjennom, og det ble fort krangling om hvem som skulle spille. Jeg gikk først rundt i Kokiro Forest og snakket med alle som var der. Da jeg fikk høre at Great Deku Tree hadde blitt forhekset, så var jeg inne i spillet med engang. Jeg kunne ikke sitte en dag uten og ha spilt Zelda. Jeg tror jeg satt 6-7 timer hver dag og spilte det. Jeg hadde rett og slett blitt forelska i dette spillet.

Dette er tidenes beste spill, og hvis det kommer et bedre enn dette Zelda spillet, da skal jeg legge meg!

Endret av ZeldaElsker
Lenke til kommentar

OoT er selvfølgelig en legende, men jeg synes kanskje, for meg, at Majoras Mask er en større legende. Det var så annerledes, den hadde fortsatt det gode gameplayet, men alt var så BIZZART. (Er det sånn det skrives?) Det var som en bizzaroverden av Hyrule, og det er vel det er og. Hele spillet hadde en mystisk og skummel stemning over seg. Deilig. Håper på flere Zeldaspill i den samme stilen (Twilight var digg, men var ikke helt det samme).

Endret av Patney
Lenke til kommentar

Skjønner hva du sier Patney, men det som gjør OoT et bedre spill enn MM er tiden. At dem setter et tidsforbruk på et spill synes jeg er hårreisende. Men selve historien i OoT er MYE bedre enn i MM, selv om grafikken er bedre i MM, + at det er mange ting du kan gjøre i MM som du ikke kan gjør i OoT!

Lenke til kommentar
OoT er selvfølgelig en legende, men jeg synes kanskje, for meg, at Majoras Mask er en større legende. Det var så annerledes, den hadde fortsatt det gode gameplayet, men alt var så BIZZART. (Er det sånn det skrives?) Det var som en bizzaroverden av Hyrule, og det er vel det er og. Hele spillet hadde en mystisk og skummel stemning over seg. Deilig. Håper på flere Zeldaspill i den samme stilen (Twilight var digg, men var ikke helt det samme).

Er ikke helt enig er. Majoras Mask er på mange måter et meget godt spill, men det er mye kortere enn Ocarina of Time, har færre templer, en mer overfladisk historie, mindre verden å utforske og det infernalske tidspresset som selv med Ocarina of Time sangene ble en bite for mye for meg. Jeg synes Majoras Mask derimot er mer intimt på karakterfronten, du får en større følelse for folkene som bor i verden enn folkene i Ocarina of Time, eneste personene i Ocarina of Time du får noe spesielt forhold til er Sagene, Ganondorf og Zelda. De andre som er i byene, Goron folket, Zoraene, Hyrulians etc blir mer statister i Oot. Der er Majoras Mask bedre ettersom du får en dypere følelse for personene som innehaver verden.

Selv om jeg har de synene på Majoras Mask vil jeg ikke vær foruten begge i serien. De begge er bra, og dårlig, på sine respektive felt. Den ene fyller det den andre ikke har og dermed vil jeg si at Majoras Mask og Ocarina of Time er 2 spill som er et must have for Zelda elskere ettersom de utforsker vært sitt felt til det perfekte.

Råder folk og fra å synke ned på personangreps siden, vi har nok tråder som blir ødelagt i fellesforumet fordi det ikke lar seg gjøre å respektere andres meninger. Kan vi forsøke en tud med respekt i denne tråden kanskje?

Lenke til kommentar

Ocarina of Time er helt klart det beste Zelda-spillet. Kanskje det er nostaligens skyld, men jeg tror ikke vi får se et mer perfekt eventyr som det Miyamoto presenterte oss her.

Et utrolig langt eventyr, med mange fargerike karakterer og et Hyrule det er lett å forelske seg i. Musikken, historien, kampene og templene er rett og slett perfekte.

Dette er verdens beste spill.

Lenke til kommentar

Angående historien i OoT og MM, så skjønner jeg ikke hvordan man kan si at OoT har en bedre og dypere story i forhold til at MM er overfladisk. OoT er jo i bunn og grunn en rett frem redd prinsessa historie, uten særlige twister og turns. I tillegg til at den samme historien er basis for andre spill i serien også. MM har en mer interessant historie, spesielt rund skull-kid og hans forhold til kjempene. Jeg synes MM tar opp interessante tema som obsession, vennskap, kjærlighet og død (så tåpelig og pompøst det virka). OoT har også disse elementene nå som jeg tenker meg om, men men...

Alle er seff entitla sin mening, men objektivt vil jeg alikevel si at OoTs story har et plattere grunnlag.

Lenke til kommentar
Angående historien i OoT og MM, så skjønner jeg ikke hvordan man kan si at OoT har en bedre og dypere story i forhold til at MM er overfladisk. OoT er jo i bunn og grunn en rett frem redd prinsessa historie, uten særlige twister og turns. I tillegg til at den samme historien er basis for andre spill i serien også. MM har en mer interessant historie, spesielt rund skull-kid og hans forhold til kjempene. Jeg synes MM tar opp interessante tema som obsession, vennskap, kjærlighet og død (så tåpelig og pompøst det virka). OoT har også disse elementene nå som jeg tenker meg om, men men...

Alle er seff entitla sin mening, men objektivt vil jeg alikevel si at OoTs story har et plattere grunnlag.

Vel, om man skal gå ned i enkeltkomponenter er ikke Majoras Mask noe annet enn "save the world from destruction", et scenarie vi har sett i utalje variasjoner opp gjennom tidene. Selve hovedhistorien består i at du må redde Termina fra en måne som truer med å ødelegge verden og folket som bor der, og du har kun 3 dager på deg. Hvor dyp er den i forhold til OoT's "Save the princess and the world"?

Men så går du smått i dybden på MM men ikke i OoT og det blri jo feil. Historien til The skull kid er indirekte knyttet opp mot hovedhistorien men du trenger ikke legge mye merke til den. Du har i OoT personer som er knyttet opp mot hovedhistorien, den mest profilerte er Sheik som du møter som voksen.

Jeg holder fremdeles på Majoras Mask har en mer overfladisk historie enn OoT. Ikke tro at jeg misliker MM, det er til tross for dette like interesangt og bra som andre Zelda spill, men det har en helt annen fremgangsmåte enn OoT har, hvor OoT har som hovedmål å bringe Hyrule og det's historie frem har MM som mål å bringe frem historien til de som bor i verden og hvordan de har blitt påvirket av det som skjer rundt dem.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri spilt Zelda på grunn av historien, siden den aldri har vært noe spesielt god i noen av spillene. Å sammenligne blir for meg umulig siden ingen Zeldaspill har noe som kan ligne en dyp historie.

MM har allikevel en langt bedre atmosfære enn OoT, og tidsforløpet var for min del langt mer positivt enn negativt. Enig med Patney, MM er klart best i mine øyne, og det forklarte jeg noen sider bakover.

Endret av RevX
Lenke til kommentar

Jeg syntes The legende of Zelda: Twilight Princess var det beste, for det er mye bedre handling på dette spillet enn på di andre spillene. Men kunne også vært noe bedre på Twilight Princess også men... For å gi terningkast så gir jeg 5 øyer til The legende of Zelda: Twilight Princess :) For både kvalitet, handling og hvordan man spiller det på wii! (syns det var spesielt morsomt på wii)

Lenke til kommentar

Enig med at historien i MM er bedre enn historien i OOT, historien i OOT var så lik de andre at jeg kunne gjette hele greia. ("Samle x antall av ett eller annet ubrukelig, drep Ganon, redd Hyrule of Zelda.") Historien i MM fulgte også samle - prinsipet (som alle Zelda spill følger), men om man ser bort i fra det, er det noe helt annet. Historien var faktisk ny. Men ingen av historiene i Zelda serien som jeg har vært igjennom er spesielt dype.

Min liste blir seende slik ut:

1: The Legend of Zelda - Majoras Mask

Dette var det første Zelda spillet jeg spilte, og det gikk temmelig fort opp for meg at jeg kom til å få en fin opplevelse. Spillet har det utrolig gode og suverene gameplayet som alle Zelda spill har, og som gjør Zelda til det det er. I tillegg har spillet veldig god grafikk, mye bra musikk, mange gode og forskjellige sidequests, mange kule våpen og det samme suverene kontrollsystemet fra OOT. Det eneste jeg savner er noen låter som er virkelig fine, og selvfølgelig, en skikkelig utfordring. Når jeg spiller det i dag, blir det veldig lett, og det tar bare noen få timer å runde det. 9/10.

2: The Legend of Zelda - Ocarina of Time

Dette var det andre Zelda spillet jeg prøvde. I likhet med MM har dette spillet et suverent bra gameplay. Link som voksen gjør spillet mer action - fylt, og det har flere templer enn MM. Men her komer templene så tett at du enkelte ganger går ut av et tempel og rett inn neste. Spillet har færre sidequests enn MM, og historien er enda flatere. Musikken er grei nok, men også her savner jeg noen virkelig fine låter. Jeg savner også en skikkelig utfordring. Spillet er så lett at en nærmest må anstrenge seg for å dø, og en kan få nesten ubegrenset med liv uten å jukse.

8/10

3: The Legend of Zelda - A Link to the Past

Til tross for at dette spillet er ganske gammelt, så er det ikke mer enn to år siden jeg rundet det første gangen. Og jeg ble ikke skuffet. Også dette spillet har det suverene gameplayet, pluss noe særegent som gjør spillet unikt, feks. et par items. Spillet har veldig mange templer, men mot slutten blir det veldig kort avstand mellom de. Musikken er bra på det jevne, men også her kunne den vært enda bedre. Spillet er litt vanskeligere enn de i 3D, men ikke noe mer utover det. Men jeg liker Zelda bedre i 3D, så det havner under. 8/10

4: The Legend of Zelda - Oracle of Seasons

Jeg har ikke så mye nytt å si om dette, annet at jeg synes det er undervurdert. Jeg hører aldri noen snakke om dette spillet, eller om Oracle of Ages, for den slags skyld. Som vanlig er spillet unikt, denne gangen med konseptet med årstidene. Hesten er byttet ut med en kenguru som bokser, en rar, rød skapning som svømmer opp fosser og spiser fiendene sine, og en blå flygende bjørn som spiser bananer. Grei musikk, men den blir litt "pipete". Årstids-konseptet gjør spillet veldig fargerikt. Men spillet er, som vanlig, veldig lett. Et stort pluss for mulighetne til å linke med Oracle of Ages. 8/10

5: The Legend of Zelda - Phantom Hourglass

Dette spillet spiller jeg for øyeblikket, og foreløbig kommer det inn her. Fortsatt bra gameplay, men nintendo har ikke truffer fullt så godt denne gangen. Den trykkfølsomme skjermen er utnyttet utrolig godt, feks. det med at du kan tegne på kartet, men jeg synes den er brukt for mye. Jeg hadde foretrukket å styre med knappene. Grafikken liker jeg heller ikke så veldig, jeg synes den gir spillet et "barnslig" preg. Også er spillet veldig lett. 7/10

5: The Legend of Zelda - Oracle of Ages

Dette spillet kommer nederst på listen min. Men jeg vil ikke si at det er det dårligste, men at de andre spillene er bedre. Spillet ligner mye på Seasons, men jeg spilte Seasons først, og fikk et bedre inntrykk av det. Igjen et stort pluss til linkingen med Seasons. 7/10

Lenke til kommentar

Langt fra overraskende at du setter det Zelda-spillet du spilte først øverst.

Minner litt om Mario- og Final Fantasy-rangeringer jeg har vært borti tidligere. Kort sagt har det vist seg at det spillet man spilte først i en serie er det man i ettertid ser på som den største spillopplevelsen. F.eks. de som vokste opp med Mario 64 og Ocarina of Time som sine første spill setter de øverst, mens de som spilte Super Mario World og Link To The Past først rangerer de høyest. Det er nok mye nostalgi inn i bildet her. Undertegnede er intet unntak (Ocarina of Time og Super Mario Bros. 3 :love: ).

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...