Hårek Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 En liten historie om et disk krasj: Hørte plutselig en lyd som jeg trodde var en sirene i det fjerne. Like etterpå stoppet hele PC-en fullstendig opp. Da jeg tok i kabinettet kom det et lite smell. PC ville ikke boote, BIOS hang seg på "Detecting IDE devices". Koblet fra disken, da fungerte BIOS igjen. Lyttet på disken, den var ganske rolig. Hørte hodene bevege seg, men ikke noen rotasjon på spindel. Disken er en Samsung SP1614C, 160 GB SATA, antagelig to - tre år gammel. Skrudde den opp og fant at det var overhodet ikke mulig å rikke spindelen, lagret hadde skåret seg helt fast. Det er av typen Fluid Dynamic, som de fleste disker har nå. Heldigvis hadde jeg backup på en nettverksdisk. Norton Save & Restore fikk gjenopprettet C: partisjonen min (men det gikk forferdelig tregt), og Cobian hadde lagret de fleste datafilene. Nå har jeg bestillt et par Seagate Barracuda ES, og de skal stå i RAID1. Lenke til kommentar
raisingsun Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 re:Nå har jeg bestillt et par Seagate Barracuda ES, og de skal stå i RAID1 Er Seagate Barracuda ES mere drifts sikker en andre disker ?. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Du mangler en problemstilling eller en konklusjon. Endret 19. september 2007 av xNINJA Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Du mangler en problemstilling eller en konklusjon. 9525276[/snapback] Konklusjonen du må neste trekke selv. Han fortalte en diskkrasj historie. Med: -Grunn til at den havarerte----lagret hadde skåret seg. -Ingen katastrofe fordi han hadde backup -backup progs som ble brukt -satser på bedre disker -satser på enda bedre sikkerhet---med raid1 Jeg synes det var fint at han fortalte om det, slik som det var. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Er Seagate Barracuda ES mere drifts sikker en andre disker ?. 9525207[/snapback] Ja, slik oppfatter jeg det. "The Seagate® Barracuda® ES enterprise hard drive is the industry’s most reliable, highest-capacity 7200-RPM hard drive for 24 x 7, multidrive, business-critical applications." Det er visstnok stort sett samme disken som 7200.10, men har noen sensorer som skal kompensere for vibrasjon. http://techreport.com/articles.x/10748 Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hva slags merke og modell var denne disken? Ikke at det nødvendigvis har noe å si, bare lurer. Men får håpe du blir fornøyd med ES diskene i allefall, de skal være veldig pålitelige. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Jeg skrev jo både merke og modell. Disken er en Samsung SP1614C9523693[/snapback] Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Ah, beklager, overså det vist. men det var ingen tegn til ulyder, vibrasjoner eller noe i disken? bare plutselig ga den ulyder før den bråstoppet og spinne? hørtes jo nesten litt skummelt ut. de lagerene er jo laget for å holde i mange mange år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå