Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva tror dere om dette kåseriet på nynorsk?

Anbefalte innlegg

Kom over noe jeg skrev på en tentamen i fjor... Var ikke så forferdelig mange skrivefeil, og jeg var egentlig generelt fornøyd med teksten. Oppgaven var "Skriv et nynorsk kåseri om fordeler og ulemper ved arbeid". Jeg gikk ikke veldig i dybden, men tok for meg det grove som hvermannsen opplever hver dag. Ser at jeg med fordel kunne kuttet ut et lite parti da jeg gikk i vinkler over nynorsken, samt at det er noen tunge setninger her og der. :wee:

Hva tror dere?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Mykje jobb med arbeid

Ein drar seg opp av sovebrettet tidleg om morgonen. Sola skjær seg straks inn i hovudet når ein drar gardina vekk frå vindauget. Den intense fuglekvitringa frå trost, sisik, gjøk og stær forplantar seg igjennom den kalde og eksosfylte bylufta før den gnagar seg igjennom trommehinna di, passerer stigbøylen før den til slutt lagar eit valdsamt brak i det same hovudet som nettopp har begynt restitusjonen etter ein nær-blind oppleving. Ola Nordmann slepar seg vidare ned den tunge trappa til første etasje i sitt luksuriøse bukollektiv. Dagens bustadpriser er så låge at sjølv fuglane får kasta bustader etter seg. Alt dei treng å gjøre er å sjekke at holdiameteren passer deira storleik. Olas lærlinglønn i såpekokarfirmaet ”rent og pent” gir han nok til å dekkje fellesutgiftar i kollektivet, noen gangar også salt i grauten! Vidare ned i første etasje etablerast nye band med faretruande store insekt mens auga begynner å opne seg for andre gang. Smaken på kaffien som har stått på kanna sidan i går skal ikkje utdjupas vidare. Etter den innbitne kampen mot fuglesong, sol og kaffi begynner turen mot arbeidet. - Det same arbeidet han fikk med enkelheit grunna stor konjunkturoppgang i såpekokarbransjen og femten hardarbeidande papirkontrollørar i kommunen som alle kunne sjå at han var frisk, samboar og arbeidsmotivert.

Vel framme på jobb møtar Ola dei andre karane. Dei ”sit og preka skjit” i nokre minutt. Her er det nykokt kaffi av beste sort for dei som har hatt ein tung morgon, til dømes Ola Nordmann. Kaffien brenner nedover halsen og koffeinet trer i kraft. Ola vaknar til liv saman med dei andre arbeidarane. Vêret ute er fantastisk, sola skin medan fuglane har stemt songstemmen. Dei latar også til å ha godt av litt kaffi. Arbeidskarane avtal å møtast til grillfest etter jobb. Såpekokarane tar til arbeidet. Såpe skal kokast, folk skal blir rene på hendene. Den sosiale omgangen på jobb er ein viktig del av kvardagen. Å ”prata skjit” om staten, kona og norsk målungdom samt skryte av dei svarte pengane du drog inn på såpekokarshowet sist helg skapar eit godt arbeidsmiljø. Dei får lyst til å gå på jobb. Ryggproblem som følgje av dei vonde stolane, løysemiddelskadde kompisar og kontinuerlig mobbing av Per Hansen gjør ikkje noko så lengje ein får baksnakka norsk målungdom. At nynorsk ikkje er plassert saman med norrønt og urnordisk etter 100 år er latterlig. Sjølv om norsk målungdom har tapetsert Ivar Aasen i stua og på badet, og får tårar i augekroken når dei hører ordet vêrtilhøve, treng ikkje resten av folket å torturerast med eit språk dei aldri får bruk for. Tariffavtala som sikrar maks tolvtimars arbeidsdag, minstelønn på 64 kr timen og rene gardiner er forhandla fram av elevane som droppa ut på VK1 TIP.

Arbeidsdagen er over og Ola ruslar heim til Kari Nordkvinne som framleis arbeidar. Ho arbeidar i ein krevjande heiltidsstilling, ein må være tilgjengelig til alle døgnets tider. Ho har inga arbeidsavtale, og det er et høgt stressnivå. Stillinga er ikkje lønna. Arbeidstittelen er mor. Ola drar på grillfest og Kari mor sitter igjen aleine. Fuglane har slutta å kvitre, og sola er på vei ned. Arbeidsdagens sosialisering er over, fleire løysemiddel er inhalert og såpekokarane har gjort nytte for seg.

Det er mykje jobb med slikt arbeid.

Les gjerne før dere sjekker karakteren:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
3

Alle på skolen klager over norsklæreren vår, men jeg har ikke akkurat tenkt til å trekke fram denne stilen og be han vurdere den på nytt. Jeg bare lurer på hva dere syns om det jeg skriver, om det er passe greit eller om norsklæreren min er litt på jordet mtp karakterer. Er ikke ute etter medlidenhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke teksten helt spikrer oppgaven. Hvis jeg hadde fått presentert teksten uten oppgaven hadde jeg ikke greid å gjette meg frem til hva oppgaven var.

Jeg er også litt usikker på om den passer helt i min oppfattelse av sjangeren kåseri. Litt for mye fortelling, ikke så mange refleksjoner.

Når det er sagt synes jeg teksten i seg selv er veldig god. Den flyter lett og forteller en fin historie.

Alt i alt så skal det trekkes en del for å bomme på oppgaven. Selv om det ikke er total bom (den handler jo om jobb) tror jeg ikke man kan sette 6 eller 5 på denne oppgaven. Jeg tror jeg ville tatt utgangspunkt i en 4'er og justert etter skrivefeil.

(Dette er uttalt på generelt grunnlag. Jeg er ingen norsklærer og det er nesten 10 år siden jeg selv leverte stiler i norsk (da var 6 best, vet ikke om det er endret))

Kanskje dere kan be læreren deres om i fremtiden å skrive noen linjer som begrunner karakteren dere får. Hva som kan gjøres bedre og hva som er bra.

Lenke til kommentar

Han skrev "Grei tekst, faller litt på siden av temaet 'fordeler og ulemper ved arbeid'. Få språkfeil". Han har presentert kåseri for oss som en slags muntlig og humoristisk framstilling med en rød tråd og mange avsporinger. Jeg venter ikke å få en femmer eller sekser, greia er at jeg aldri får noe annet enn treere av karen... Fikk fem på ungdomsskolen. :shrug:

Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...