Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alltid trøtt, sover masse

aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden(1,2mnd eller noe slikt) vært nærmest konstant trøtt.

Jeg trodde en stund at det var pga lite søvn, men jeg sover litt under 10 timer pr natt, sånn ca, og jeg har fortsatt samme problem.

tidligere klarte jeg meg stort sett med 6-7 timer pr natt og hadde ingen problemer med det, trettheten startet når jeg hadde ca 6-7 timer søvn hver natt, jeg endret til nærmere 10 når jeg var mye trøtt, men er fortsatt trøtt

jeg har også tenkt det kunne ha vært vitaminmangel, men jeg tar nå mine daglige tabletter med vitaminer, uten at det ble noe bedre.

Noen som har forslag til hva som gjør at jeg "alltid" er trøtt?

edit: jeg har også store problemer med å komme meg opp om morgenen...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er kostholdet ditt da? Frokost og regelmessige måltider er veldig viktig, men det har du sikkert hørt tusen ganger før.

Ellers kan det kanskje ha noe med mentaliteten å gjøre, hadde selv en periode der jeg var slapp å trøtt hele dagen. Det gikk over når humøret ble bedre.

9523535[/snapback]

kostholdet er regelmessig, kanskje ikke det beste men:

frokost: ingenting (har aldri spist frokost)

lunsj: omelett/baguett/annet lignende

Middag: litt tilfeldig, men pleier å holde meg til sånn passe sunne ting.

kveldsmat: brødskive med pålegg.

og oftest spiser jeg en eller flere frukter i løpet av dagen.

samt en god del kaffe/espresso på jobb.

kan egentlig ikke skjønne at det er mentaliteten heller, jeg har snart ny bil(smart roadster) :w00t: , får ny og bedre betalt jobb(har jobbet der mye før) og alt er stort sett bra ellers.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å begynne å spise frokost, i og med at det er dagens viktigste måltid og det er måltidet du skal få mye av energien din utover dagen.

Men husk; spis sunt! Spis f.eks havregryn med noe frukt oppi. Sunt, godt og stappet med energi.

Lenke til kommentar
jeg trur du burte tvinge eg til å sove ca 7 timer hver dag. å sove 10 timer hver eneste dag er at for mye. Uansett om du er trøtt eller ikke. Du blir antaglig mer trøtt av å sove 10 timer enn å sove 7 timer.

9523737[/snapback]

som jeg skrev tidligere, så startet dette når jeg sov 6-7 timer, men jeg skal prøve å sove ca 7 timer pr natt...

Lenke til kommentar
jeg trur du burte tvinge eg til å sove ca 7 timer hver dag. å sove 10 timer hver eneste dag er at for mye. Uansett om du er trøtt eller ikke. Du blir antaglig mer trøtt av å sove 10 timer enn å sove 7 timer.

9523737[/snapback]

Hvorfor skal han gå så lavt som 7 da? 8-9 timer er optimal søvnmengde for en normal, frisk person.

Aklla: Var du syk i forkant av at dette startet? Er du stressa nå om dagen; noe som har blitt endra i livet ditt?

Lenke til kommentar

9523737[/snapback]

Hvorfor skal han gå så lavt som 7 da? 8-9 timer er optimal søvnmengde for en normal, frisk person.

Aklla: Var du syk i forkant av at dette startet? Er du stressa nå om dagen; noe som har blitt endra i livet ditt?

9523822[/snapback]

Jeg har ikke vært syk i forkant av dette nei, jeg er nærmest aldri syk.

det eneste jeg kan tenke har endret seg er at det har startet en del nye folk på jobb, som gjør at jeg blir spurt om alt fra dem jeg jobber med, og jeg prøver samtidig å gjøre min egen jobb, men jeg blir ikke stresset av den grunn. vi er vel 3x så mange folk på jobb og samme oppgaver som tidligere, så jeg har vært borti mye mer "stressende" jobb enn det jeg(det de beste gjør på en dag nå gjorde jeg på en dårlig dag tidligere)

økonomien har også endret seg, men til det bedre...

Jeg har tatt opp lån til bil, men merker ikke dette på lønna da det jeg går opp i lønn er ca det samme som jeg betaler i lån.

Og jeg skal starte i ny jobb fra neste mnd, men starter med folk jeg kjenner og arbeidsoppgaver jeg kan.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gjeeesp, jeg også... zzzzzzz Er ganske trøtt for tiden, eller... alltid, gjesp

Neida, men jeg kjenner meg helt klart igjen, har prøvd mye forskjellig og nå tror jeg at jeg skal meg en tur til doktoren. Det er bare kjipt og alltid ha lyst og sove.

Lenke til kommentar

Hva er det for noe forbanna tøv? Hvis man er trøtt betyr det at man må sove MER. Hvis jeg hadde sovet bare 7 timer hver natt, ville jeg også vært permanent trøtt.

Jeg sover rundt 14 timer hver natt så lenge det er mulig, men er dessverre nede i 8 timer av og til. De gangene dette skjer kompenserer jeg med å legge meg rett etter skolen, og dermed sove i 16-17 timer.

Ellers kan du prøve å ta et par uker fri fra treningen, hvis det er hard styrketrening du driver på med. Styrketrening suger kroppen tom for energi, humør og overskudd. Jeg fikk i alle fall mye av overskuddet tilbake når jeg slutta å trene.

Husk å spise nok mat, mange spiser altfor lite. Legg deg på minst 3000kcal for dag i et par uker, og se om det hjelper.

Endret av Khaya Ivorensis
Lenke til kommentar
Jeg sover rundt 14 timer hver natt så lenge det er mulig, men er dessverre nede i 8 timer av og til. De gangene dette skjer kompenserer jeg med å legge meg rett etter skolen, og dermed sove i 16-17 timer.
Har du posttraumatisk tretthetssyndrom eller noe? Det er unormalt å sove så mye som 14 timer i døgnet, det optimale for et gjennomsnittsmenneske er 8-9 timer, pluss litt til hvis man har trent hardt.
Lenke til kommentar

@ Khaya Ivorensis:

Det ligger faktisk litt i ordene; Søvn avler søvn ;)

Prøv og hold det til 8timer men kom deg til legen, få sjekka ut om kroppen er i orden. Hvis det er noe galt å du går over lengre tid kan det i værste fall gå skikkelig galt. Det kan være så mye å etter det du har fortalt så er ett legebesøk neste steg. :)

Endret av Danbannan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...