Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

formatere pc-en, finner ikke harddisk :S

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også dette problemet på min nye bærbare PC. Win XP fant ikke HD-en, som er SATA, selv om BIOS fant den. Når jeg trykte F5? for å installere SATA driver fra annen diskett, fikk jeg feilmelding fra XP om at det ikke fantes ledig diskettstasjon. Etter masse frustrasjon ble løsningen slik:

Jeg hentet et prg som heter nLite fra nettet. Dette programmet kan legge til drivere på XP-cden. Man kopierer XP-plata inn på HD, og starter nLite. Her velger man å legge til SATA-driveren, og nLite lager en ny image-fil som så kan brennes ut på en CD igjen.

Når jeg da installerte XP fra denne nye CDen så fungerte at greit.

Litt komplisert, men det fungerte.

Endret av MiniBuster
Lenke til kommentar

Lån en annen PC, legg inn S-ATA driverene på den tomme Disketten (kjør makedisk.exe). Så kan du starte PC-en med XP-CD-en i. Når du får muligheten trykker du F6, og setter i disketten! Da burde du få opp noen nye valg. Installer det du har mulighet til, og det bør funke!

Lykke til!

Lenke til kommentar
jeg har en diskett som jeg har fått av en venn som formaterte PC-en min sist gang. det står bootdisk windows xp. (hvis det har noe å si) har prøvd å trykke f6 som Mevon sa, men den finner ikke disketten.

9527252[/snapback]

Hvis maskinen ikke finner A-stasjonen bør du først sjekke at denne ikke er satt til disable i bios.

Du setter den til enable. Så laster du ned en oppdatert driver fra nettet - den riktige driveren til din aktuelle serial ata driver (make disk osv.)

Under istallasjonen av WINXP får du valget - legge til 3-partsdrivere osv - her velger du legg til. Du får beskjed under installasjonen når den vil ha driverne. Putt inn disketten osv. - hvis installasjonsprogrammet lister opp flere drivere på disketten er det viktig at du velger den riktige. Så skal det fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...