Gå til innhold

Linux live cd. hvor laste ned?


JFM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

har hørt at Linux er gratis. stemmer det?

jeg kunne tenke meg å prøve en Linux live cd. det er noe som heter det. sant?

hvor kan jeg laste det ned?

9522936[/snapback]

 

Linux er gratis, ja.

 

MEN det er MANGE forskjellige versjoner av Linux, det kalles "Distroer" eller "Distrubutions". Det finnes ingen som vet hvilken som er best for deg, men jeg vil anbefale Ubuntu, selv har jeg ikke prøvd denne men jeg har mange kamerater som mener den er bra.

Lenke til kommentar
vil "live" si at men kun bruker det når cd-en står i?

slik at jeg bruker win xp når jeg tar ut plata ...

9522980[/snapback]

 

Nei

 

Eller jo.. Det er noe som heter "Virtualisering" da kjører du linux MENS du er i Windows.

 

Men hvis du vill prøve det ut for hva det er verdt anbefaler jeg ikke det.

 

For å starte Linux uten Virtualisering, må du: Skru av PC-en, sette livecden i avspilleren, restarte igjen hvis du har kommet til Windows loadingen, og Vips, du er inne i linux.

Lenke til kommentar

Burde ikke dette innlegget vært på Linux-forumet?

 

Gå til distrowatch og få linker og info om de forksjellige distroene, et par enkle for folk som har lyst til å teste ut Linux enten på CD eller installere på os er:

Mint, PCLinuxOS, Mepis. Ubuntu er også veldig bra, men vet ikke om codecs, flash, etc. er med i Live-CD-en, de må i alle fall installeres etter at OS er installert på HD.

Lenke til kommentar
det skjønte jeg ikke så mye av. kan du prøve forklare bedre hva jeg må gjøre for å bruke linux bare når linux cd-en er i dataen?

9523075[/snapback]

Ta en titt på Linux genetelt 1 og de linkene til PCLinuxOS, de forklarer bra hva Linux er og hvordan ting fungerer ;)

 

Brenn image av en iso fil i et brenneprogram, restert og boot PC-en med CD-en i skuffa og om litt sitter du i Linux fra CD.

 

EDIT: NB! ved å bruke en live-CD så må du gjøre regning med at OS'et vil gå tregere enn installert på harddisken, noen distroer som PCLinuxOS har en utrolig rask Live-CD etter hva jeg har erfart.

Endret av Woolly
Lenke til kommentar
1. Knoppix er beregnet for skolebruk, ikke bruk det.

2. Live-CD vil si at du booter med CD-en (setter den i og restarter), så kan du prøve linux uten å installere, men det blir mye tregere.

9534153[/snapback]

Knpooix var vel en av de første distroene som du kunne boote å teste før du installerte Linux, men i dag kommer de fleste distroer med Live-CD enten i samme cd som installasjons-CD eller på egen.

 

"Knoppix is a bootable CD with a collection of GNU/Linux software, automatic hardware detection, and support for many graphics cards, sound cards, SCSI and USB devices and other peripherals. Knoppix can be used as a Linux demo, educational CD, rescue system, or adapted and used as a platform for commercial software product demos. It is not necessary to install anything on a hard disk. Due to on-the-fly decompression, the CD can have up to 2 GB of executable software installed on it."

 

Ligger nå som nummer 14 på distrowatch, i motsetning til plass nr. 3 i 2003 og 2004, 7 i 2005, 11 i 2006... og nr 22 for de 7 siste dagene.

 

Synes knoppix begynner å bli utdatert, har rotete sider, må gjøre noe med "Live-CD" strategien og få et bedre utseende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...