Alt-Ctrl Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Hei. Trenger desperat hjelp. 120GB IBM Dataen min har fungert kjempe fint i nøyaktig et år. Det er jo fint, men for et par uker siden låste dataen seg helt og jeg fikk ikke gjort noen verdens ting. Jeg restarta den og kom inn i windows igjen, men den låste seg etter et par minutter etter jeg hadde slått den på. Dataen låste seg både i bios, dos og windows, altså kunne jeg ikke formatere siden den hadde låst seg etter ca 20% i formateringen. Jeg gjetta på at det var harddisken som gjorde det og prøvde den i en anna data, den låste seg der også. Nå så kommer det en slags rar tikkelyd i fra HD'n alrdi hørt den sånn før. Altså er harddisken tapt, 120GB med masser av digg musikk serier osv. 80GB WESTERN DIGITAL Men så prøvde jeg den andre harddisken på 80GB og det fungerte. Jaja tenkte jeg får vel sende inn den ødelagte harddisken til reperasjon. (har ikke gjort det enda) Men nå skjedde akkurat det samme med 80GB også. Hva tror dere? Jeg tror at det enten kan vere hovedkortet, strømforsyninga eller IDE kabelen. Har snakka med en kompis av meg som eier internettkaffe, og han sier han aldri har vert borti noe lignende. Og tro meg han har peil på data. Er det noen her som har hatt lignende problem? Du kan skjønne at jeg er veldig deprimert nå som ca 200GB med stash plutselig blei borte. Siden jeg ikke er hjemme i skrivende stund (grunnet defekt data) så har jeg ikke fakta på hverken hovedkort eller harddisker her. Men her har dere produsenter og greier. Hovedkort : ASUS Prosessor : AMD 1800XP Harddisk 120 GB : IBM Harddisk 80 GB : WD Lenke til kommentar
Mowgli Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Har hørt om liknende problem. Han som hadde dette problemet hadde masse stasj inne i pc'en (som tok mye strøm). Slik at PSU'en ikke taklet d! Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 Har hørt om liknende problem. Han som hadde dette problemet hadde masse stasj inne i pc'en (som tok mye strøm). Slik at PSU'en ikke taklet d! Hmmm, jeg har lydkort, nettverkskort, isdn kort og veldig nytt skjermkort, cd brenner, dvd og disketstasjon. På 340w strømforskyning. Vet du om han fikk gjort noe med det? Lenke til kommentar
Superkorn Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei. Trenger desperat hjelp.Nå så kommer det en slags rar tikkelyd i fra HD'n alrdi hørt den sånn før. Men så prøvde jeg den andre harddisken på 80GB og det fungerte. Jaja tenkte jeg får vel sende inn den ødelagte harddisken til reperasjon. (har ikke gjort det enda) Men nå skjedde akkurat det samme med 80GB også. Ja, jeg har opplevd det samme. Tikkelyden mener jeg kommer fra at lesehodene parkeres. De parkeres automatisk når strømmen blir slått av. Ettersom begge diskene dine har fått "hikke" vil jeg tippe at det er strømforsyningen. Prøv å klokke ned pc eller fjerne noe i pc'n som bruker strøm for å sjekke om det er psu. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 Ja, jeg har opplevd det samme. Tikkelyden mener jeg kommer fra at lesehodene parkeres. De parkeres automatisk når strømmen blir slått av. Ettersom begge diskene dine har fått "hikke" vil jeg tippe at det er strømforsyningen. Prøv å klokke ned pc eller fjerne noe i pc'n som bruker strøm for å sjekke om det er psu. Har fjerna ISDN kortet, nettverkskort, sidedør med vifte, fjerna begge harddiskene, dvd'en, og satt i det gamle skjermkortet som bruker mye mindre strøm, men den låser seg fortsatt. Tror jeg kjøper 400w strømforsyning og hvis ikke det fungerer, så er det kanskje hovedkortet. Håper jeg slipper unna med å kjøpe ny strømforsyning. Men hvis det er strømmen som har skylda tror du harddiskene fungerer igjen hvis jeg kjøper mer watt? Ellers kan det svi i pungen! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Det er klart at store strømforsyninger er fint, men for lite strøm er faktisk ikke feilkilden til alt. Dette blir litt slik at noen trodde bilen fikk flere hester av super- bensin enn vanlig. Har en server med 250 W PSU, den drar 4 disker, mange kort, HK, tapedrive, tre CD- spillere og 4 vifter helt stabilt.. (XGP?) serien til IBM har meget høy feilrate. IBM er faktisk saksøkt i USA (hvor ellers) for dette. Når du bytter deler, hender at ting går føyka, rett og slett fordi det blir håndtert. Har selv opplevd å åpne en PC ( på antistatmatte+ håndlenke) for å sette inn en lydkabel på CD- spilleren, og den var stein dau etterpå. PC-en, altså Ingen kan forklare hvorfor. Når det er sagt, så er ustabile strømforsyninger noe dritt! Det er ikke sikkert den er for liten, selv om den er ustabil. Multimeter med memory for høyest/lavest verdier er fine til å sjekke dette. Lenke til kommentar
Mowgli Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Du hadde såpass lite i pc'en din, så jeg tviler på at det er strømforsyninga. Han som dette gjalt, kuttet ned på noe lys og vifter, og problemene sluttet. Det kan hende at det er noe galt med strømforsyninga, klarer ikke å levere nok strøm? Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 (XGP?) serien til IBM har meget høy feilrate. IBM er faktisk saksøkt i USA (hvor ellers) for dette. Leste et sted på nettet at IBM hadde sagt at det ikke var lurt å bruke harddisken mer enn 330timer per måned. :o har ingen link på dette men jeg tror det var seriøst. Kjøper WD neste gang, æsse. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 Du hadde såpass lite i pc'en din, så jeg tviler på at det er strømforsyninga. Han som dette gjalt, kuttet ned på noe lys og vifter, og problemene sluttet. Det kan hende at det er noe galt med strømforsyninga, klarer ikke å levere nok strøm? Kan hende, skader ikke å prøve Kjenner noen på elektro på skola, kanskje jeg kan få låne noe av dem... Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Jeg har nå fått fiksa dataen Bare til opplysning vil jeg si hva jeg gjorde. (ikke noe vanskelig, men kanskje litt dyrt) Fikk erstatning på Harddisken fra PSdata, takk PS :-) Kjøpte ny strømforsyning med 450w, så nå fungerer dataen som en kule igjen :-) Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 regner med at du ikke har fått fiksa harddiskene dine enda ?? få tak i Partition magic.. koble enten opp hd'ene på en annen maskin og repparer dem fra partition magic som du installerer på maskinen.. eller lag deg fix disketter fra partition magic hvor du da starter opp i dos med en oppstart diskett og kjører pqmagic.exe fra disk 2. den der hjalp meg ass.. dette gjør også prosessen kortere.. du slipper å vente i en time på å gjennomføre handlingen.. venter kanskje 5 min da. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Skal prøve det. I og med at dataen nå fungerer igjen kjøper jeg ikke nye komponenter før enn om noen måneder. Men jegtrenger i vifte til prosessoren min. (den jeg har er alltid på ca 54grader) Jeg tankte på MIST silent twin, har hørt folk som har den på XP2400 så den burde være utmerket for min, og samtidig kan jeg kanskje overclocke til XP2200? Men her er spørsmålet, sikkert dumt for dere som har gjort det, men men. Skal jeg ha kjølepastaen under kjøleribba, eller rett på prosessoren? Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Men her er spørsmålet, sikkert dumt for dere som har gjort det, men men.Skal jeg ha kjølepastaen under kjøleribba, eller rett på prosessoren? samme det egentlig.. men smører du på prosessoren slipper du å "sikte" om du smører på kjøleblokka.. Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Forstår det slik at første disken er delvis formatert/ avbrutt formatering, derved er ikke alt av signaturer satt opp på disken. Derfor når det gjelder den 120 gigen med tikkelyder osv er det viktig å fortelle om maskinen booter med denne disken i, evt nøyaktig hvor i bootprosessen stoppr det opp og tikkelydene kommer. At disken står å spinner/tikker konstant i løpet av en bootprosess trenger ikke bety at den fysisk e er ødelagt, bare at den forsøker å lese en sektor hvor det finnes referanser at det skal være data, men som den ikke finner gyldig data, i dette tilfellet tror jeg det kan være signaturer det kan være. Selv om den bare lager tikkelyder er det mulig å berge ut dine data fra denne disken, at du har forsøkt å formatere den trenger ikke nødvendigvis å ha noen betydning for om all "stachen" din kan berges ut. Når det gjelder den 80 gigen så skriver du bare at du opplevde det smme med denne...vil det si bare den første krachen eller har du forsøkt å formatere den og opplever bare klikkelyder her også. Når det gjelder at den første 120 gigen gjorde at windows dos hang seg, dvs at du var i stant til å boote opp og kjøre windows (noen minutter) at det kan være filer som er skadet som OSèt skal laste, men da genereres det oftest også feilmeldinger. Men det kan være leseproblemer med disken når den skal laste disse filene, og da kan maskinen og OS et henge seg. dataen fra disse to diskene kan berges ut, i mange tilfeller selv om det er fysiske feil på disken (kan komme tilbake til det senere hvordan det gjøres). Men svar på de spørsmålene jeg først stilte deg vedrørende booting osv Nå er det en stund siden du skrev denne meldingen, er vel ikke sikkert du leser dette. Regner med sysop har din e-mail og tar bryet med å sende deg en melding i såfall...eller ?????? Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 OK leser litt videre nå og ser du har fått fikset problemet...eller ?? Du har fått ny disk fra leverandør, samt montert ny strømforsyning. Kan garantere deg at det ikke er watten fra strømforsyningen som var problemet, men kanskje heller kvaliteten på outputen som noen også kommer innpå kanvære årsak. Siden du har fått ny disk, og ny strømforsybning vet du egentlig ikke hva som var problemet. Kanskje den nye disken hadde funket på den gamle strømforsyningen allikevel. Har du fått ny harddisk, så har du vel ikke lengre noen mulighet til å berge ut stæsjet fra den ødelagte disken. ???? OK Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hadde wd 80gb harddisk som begynte å "hikke", så jeg sendte den inn til komplett.no. I mellomtiden brukte jeg en 40gb harddisk (IBM tror jeg) og den fikk samme problem etter et par dager. Mistet begge harddiskene, men fikk retur på 80gb hos komplett.no. Poenget er at jeg har opplevd samme problemet!! Har en 400W strømforsyning, en harddisk, 2 cd-rom'er og a7n8x hovedkort. Har nå oppdaget at den nye 80gb'en min har begynt å lage rare lyder!!! *Sikkerhetskopierer* Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Takker for svar, Men dataen fortsatte og fryse seg etter jeg hadde tatt ut begge harddiskene. Og det med tikkelyden i 120GB, dataen fant den ikke for alt i verden. Men alt fungerte med en gang jeg hadde satt i den nye strømforsyninga. Kan garantere deg at det ikke er watten fra strømforsyningen som var problemet, men kanskje heller kvaliteten på outputen som noen også kommer innpå kanvære årsak. Tror det var noe der ja, gammel strømforsyning (1år skal vel egentlig ikke ha noe å si) 340W så det skulle egentlig holdt, må få noen til å sjekke den![/u][/b] Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Har en 400W strømforsyning, en harddisk, 2 cd-rom'er og a7n8x hovedkort. Har nå oppdaget at den nye 80gb'en min har begynt å lage rare lyder!!! *Sikkerhetskopierer* Spør en kompis av deg om du kan sette harddisken inn i dataen hans litt og sjekk om det samme skjer der. Hvis det ikke gjør det så kan det kanskje være hovedkortet eller strømforsyninga! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå