harlogogo1 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 er salt peter det samme som bake pulver? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg håper virkelig ikke du er seriøs. Det blir nesten det samme som å spørre om vann er det samme som ild. Hva dumt har du gjort, eller prøver å få oss til å tro at du har gjort? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Salpeter er ikke det samme som bakepulver, og du skal holde deg så langt unna salpeter som overhode mulig! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Trodde Sangtpeter var en helgen jeg? Lenke til kommentar
Heimert-kongen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Salpeter syre og St. Peter er to HELT forskjellige ting Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Bakepulver er som oftest natriumbikarbonat. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 jeg ville i alee fall ikke hatt salpeter i noe bakverk.... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 jeg ville i alee fall ikke hatt salpeter i noe bakverk.... 9523646[/snapback] Salpeter og salpetersyre er ikke det samme.Det finnes/fantes faktisk salpeter i kjøtt. Det gir/gav kjøttet en rødere farge og fungerte også som konserveringsmiddel. Det er langt ifra like farlig/skadelig som salpetersyre. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Tosken har sikket lest ei bombeoppskrift på nettet. Close. Lenke til kommentar
Martinma Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 det går ann å lage bombe av bakepulver da. det smeller som faen! du tar en kinderegg, litt vann og bakepulver og bøander det sammen og kaster det Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 det går ann å lage bombe av bakepulver da. det skummer som faen! du tar en kinderegg, litt vann og bakepulver og bøander det sammen og kaster det 9523990[/snapback] Rettelse... Lenke til kommentar
Martinma Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 det smeller mer enn salt peter og vann i vert fall. jeg gjore det på en fest en gang, og det smalt sjikkelig høyt! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 det smeller mer enn salt peter og vann i vert fall. jeg gjore det på en fest en gang, og det smalt sjikkelig høyt! 9524204[/snapback] Med 1,5 i promille kan mye rart bli gøy. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Ordet salpeter er litt morsomt som ord. Jeg ser at mange skriver det som saltpeter, og selv om det er feil, så er ikke så galt likevel. For ordet stammer fra det latinske sal petrae som betyr salt fra stein/fjell. På norsk brukes ordet salpeter vanligvis som en samlebetegnelse på en rekke salpetersyrer som brukes i kunstgjødsel. Bakepulver er et tørt hevemiddel brukt i baking. Det finnes flere utgaver, men alle inneholder et alkali, vanligvis natriumbikarbonat (natron), en syre i saltkrystallform og stivelse (potetmel) for å holde pulveret tørt. Når bakepulveret løses i vann (f.eks i en kakedeig) reagerer syra og alkaliet, og danner karbondioksid, som tar større plass enn pulveret, og hever blandingen. Moderne bakepulver inneholder to syresalter, det ene reagerer ved romtemperatur, det andre får bakverket til å heve ytterligere ved steking. Lenke til kommentar
Bettibell Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Kanskje trådstarter skal forklare litt mer? Det virker som han sliter i følge emnetittelen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 På norsk brukes ordet salpeter vanligvis som en samlebetegnelse på en rekke salpetersyrer som brukes i kunstgjødsel. 9525293[/snapback] Men det er faktisk direkte feil.Det finnes bare én syre som heter salpetersyre, og den har formelen HNO_3 og brukes (som du sier) blant annet i fremstillingen av kunstgjødsel. Saltet som heter salpeter har formelen KNO_3. Det er to helt forskjellige stoffer, der KNO_3 er realtivt harmløst i forhold til den sterke syren HNO_3. Og det går heller ikke an å lage salpetersyre direkte med bare KNO_3 og vann. Man trenger også svovelsyre. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Eh nei, det er nok ikke det. Bakepulver er natriumbikarbonat tilsatt visse andre stoffer, salpeter er en fellesbetegnelse på nitrater, et metall i ioneforbindelse med nitrat. Salpeter på norsk, saltpeter på engelsk. Selv liker jeg best kaliumnitrat(da jeg tipper det er det du mener.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå