Gå til innhold

hei jeg sliter

harlogogo1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
jeg ville i alee fall ikke hatt salpeter i noe bakverk....

9523646[/snapback]

Salpeter og salpetersyre er ikke det samme.

Det finnes/fantes faktisk salpeter i kjøtt. Det gir/gav kjøttet en rødere farge og fungerte også som konserveringsmiddel. Det er langt ifra like farlig/skadelig som salpetersyre.

Lenke til kommentar

Ordet salpeter er litt morsomt som ord. Jeg ser at mange skriver det som saltpeter, og selv om det er feil, så er ikke så galt likevel. For ordet stammer fra det latinske sal petrae som betyr salt fra stein/fjell. På norsk brukes ordet salpeter vanligvis som en samlebetegnelse på en rekke salpetersyrer som brukes i kunstgjødsel.

Bakepulver er et tørt hevemiddel brukt i baking. Det finnes flere utgaver, men alle inneholder et alkali, vanligvis natriumbikarbonat (natron), en syre i saltkrystallform og stivelse (potetmel) for å holde pulveret tørt. Når bakepulveret løses i vann (f.eks i en kakedeig) reagerer syra og alkaliet, og danner karbondioksid, som tar større plass enn pulveret, og hever blandingen. Moderne bakepulver inneholder to syresalter, det ene reagerer ved romtemperatur, det andre får bakverket til å heve ytterligere ved steking.

Lenke til kommentar
På norsk brukes ordet salpeter vanligvis som en samlebetegnelse på en rekke salpetersyrer som brukes i kunstgjødsel.

9525293[/snapback]

Men det er faktisk direkte feil.

Det finnes bare én syre som heter salpetersyre, og den har formelen HNO_3 og brukes (som du sier) blant annet i fremstillingen av kunstgjødsel. Saltet som heter salpeter har formelen KNO_3. Det er to helt forskjellige stoffer, der KNO_3 er realtivt harmløst i forhold til den sterke syren HNO_3.

Og det går heller ikke an å lage salpetersyre direkte med bare KNO_3 og vann. Man trenger også svovelsyre.

Lenke til kommentar

:ohmy:

Eh nei, det er nok ikke det. Bakepulver er natriumbikarbonat tilsatt visse andre stoffer, salpeter er en fellesbetegnelse på nitrater, et metall i ioneforbindelse med nitrat.

Salpeter på norsk, saltpeter på engelsk.

Selv liker jeg best kaliumnitrat(da jeg tipper det er det du mener.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...