CrashTestDummy Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Jeg ble nå idag tatt for bruk av falsk legg (brukte et legg jeg har funnet) da jeg skulle kjøpe et par øl, dette førte til politanmeldelse. Jeg er 17 år og har til nå! et plettfritt rulleblad. Hva kan jeg forvente? (jeg klarer meg uten en moralpreken) Endret 18. september 2007 av CrashTestDummy Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 - tror at i første omgang slipper du unna med et møte med politiet sammen med foreldrene. - har du rulleblad fra før, kan du få bot eller fengsel i inntil to år. - har du forandret noe, kan du risikere paragraf om dokument forfalskning og da er det mye strengere straf. Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Jeg har kun brukt et kort jeg fant, kan jeg få noe på rullebladet? ER 17 år og det hadde vært utrolig kjipt! Går det som dokument forfalskning? Endret 18. september 2007 av CrashTestDummy Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg har kun brukt et kort jeg fant, kan jeg få noe på rullebladet? ER 17 år og det hadde vært utrolig kjipt! Går det som dokument forfalskning? 9522577[/snapback] Jepp,det gjør det....det skulle du tenkt på før... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Enten havner det som påtaleunnlatelse (ikke fullt så positivt å ha på seg, dette kan klages på dog) eller så får du forelegg og anmerkning på rullebladet. Uansett så vil det følge deg framover. Hvis du er utrolig heldig så henlegger de det hele, men jeg tviler. Mest sannsynlig vil du nok få påtaleunnlatelse hvis du ikke har hatt noe trøbbel med loven før, eller så får du forelegg + anmerking på rullebladet for dokument forfalsk. Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Enten havner det som påtaleunnlatelse (ikke fullt så positivt å ha på seg, dette kan klages på dog) eller så får du forelegg og anmerkning på rullebladet. Uansett så vil det følge deg framover. Hvis du er utrolig heldig så henlegger de det hele, men jeg tviler. Mest sannsynlig vil du nok få påtaleunnlatelse hvis du ikke har hatt noe trøbbel med loven før, eller så får du forelegg + anmerking på rullebladet for dokument forfalsk. 9522966[/snapback] Er det noe jeg kan gjøre for å få påtaleunnlatelse? Eller må jeg bare sitter her og vente i skrekk? Lenke til kommentar
Bettibell Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Du får det garantert på rullebladet. Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Du får det garantert på rullebladet. 9523133[/snapback] Et meget seriøst innlegg. Utdyp deg? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Ikke ta det så tungt. Når potensielle arbeidsgivere spør om du har rulleblad, sier du bare som det er at "ja, jeg prøvde å kjøpe øl med en annens legg en gang og ble fakka". Så ler han og sier "ja, det har vi vel alle gjort en eller annen gang, men det er ikke alle som er like uheldige". Du flirer litt selv, og vips har dere bondet, og sjansene dine til å få jobben ØKER. Vel og merke hvis det er det eneste du har på seddelen og du er ærlig om det. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Av nysgjerrighet: Hvilken paragraf i straffeloven går dette under? Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Det aner jeg ikke Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Du "fant" en legitimasjon, som du, i all din visdom, skulle kjøpe øl med? Den hørtes tynn ut gutten min. Det er riktig som KVTL skriver at et sannsynlig saksutfall vil være en påtaleunnlatelse eller en bot som registreres i bøteregistret (Og dermed på ditt "rulleblad" Normal praksis, sålangt jeg kjenner til, vil være en bot. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 se 372 http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-042.html#372 Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Du "fant" en legitimasjon, som du, i all din visdom, skulle kjøpe øl med? Den hørtes tynn ut gutten min. Det er riktig som KVTL skriver at et sannsynlig saksutfall vil være en påtaleunnlatelse eller en bot som registreres i bøteregistret (Og dermed på ditt "rulleblad" Normal praksis, sålangt jeg kjenner til, vil være en bot. 9523247[/snapback] Det er en meget stor forskjell på de 2 tingene av et saksutfall, er det noe jeg kan gjøre for å få påtaleunnlatelse? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 I utgangspunktet, nei. Det som eventuelt er en mulighet er ta å kontakt med vedkommende politijurist. Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Er dette anbefalt? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Er dette anbefalt? 9523488[/snapback] hva er du redd for ?, at du får dette på politiattest ?..... Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Jeg er redd for å få dette på rullebladet, og gjør hva som helst for at det ikke skjer.. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det gjør du uansett, hvis ikke så er du griseheldig. ( snakker uti fra erfaring ) Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det er også mange som får sperrefrist til førerkortet på bil i saker som dette. Jeg har egentlig aldri helt forstått hvilken sammenheng det er mellom å bli tatt med falsk legitimasjon og å ta lappen, men dette er visst vanlig tilleggsstraff i følge politiet. Har selv hatt to elever i år som har opplevd dette (jeg jobber som kjørelærer). De har startet med kjøretimer på vanlig måte, men blitt stoppet av politiet etter å ha levert søknad til Statens vegvesen. Det har da vist seg at de hadde sperrefrist i 6 måneder, noe de ikke har fått beskjed om fra politiet før de søkte om å ta førerkort. Jeg syntes dette var rart og snakket med politiet for å høre om det virkelig er mulig å bli straffet på denne måten pga falsk legitimasjon. Fikk på generelt grunnlag beskjed om at dette er en vanlig straff i tillegg til bot og anmerkning på rullebladet. Han ene gutten skulle kjøpe øl, den andre prøvde å komme inn på en uteplass med kameraten sin legitimasjon. I sistnevnte tilfelle fikk begge guttene 6 måneders utsettelse på lappen. Bøtene til de to guttene kom på 1500 (han fikk beskjed om at han var svært heldig) og 3000kr.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå