Dernel Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Heisann, vet ikke om denne er postet helt rett så lfytt den hvis ikke. På skolen vår har vi en lærer som egentlig er en dårlig lærer. For rundt en uke siden ble de som hadde matte med han sinte for de kan mer matte enn han. En av dem lagde da en grupp på Nettby: "Vi som hater *****". En av lærerne har funnet ut dette, og i dag tok han med oss en etter en inn på kontoret for å prate litt. Han sa dette er straffbart og i verste fall kunne det anmeldes. Moren min mener at de overreagerer. Hva syns dere? Er det riktig og anmelde en slik sak? Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Om det er riktig eller ikke har vel ikke så mye å si. Faktum er at det er uthengig av en person som dere har bedrevet, og det er ikke pent, ei heller lov om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Peder ola normann ås Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvis gruppen henter "Vi som hater xxx" og det dere ikke har "ærekrenket" læreren og truet han er det vel ikke straffbart, men har dere derimot spredd usanne rykter/sjikanert lærerent grovt så er det straffbart. Men hva i all verden prøvde dere å oppnå ved å lage enn sånn gruppe? Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Ikke jeg som lagde den men det er ingen som liker den læreren. Meldte meg bare inn jeg. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 La meg begynne med å si hvor feig jeg synes dere er: veldig. Husk at man aldri skal skue svinet på perlene når hunden sitter i glassbur og kaster stein. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg håper dere har fått fjernet gruppen iallfall! Dårlige mattelærere finnes i hopetall, men dere kan jo ta litt ansvar og utdanne dere til mattelærere? Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Nå har vi akkurat pratet om dette og fått fram ganske mye. ingen av foreldrene liker ham, så jeg tror de kommer til å si sitt på neste forledremøte. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Nå har vi akkurat pratet om dette og fått fram ganske mye. ingen av foreldrene liker ham, så jeg tror de kommer til å si sitt på neste forledremøte. 9525665[/snapback] Alt jeg leser hos deg er unskyldninger for å mobbe en lærer. Hvem som liker en person eller ikke er irrelevant. Noen har hengt han ut på nettet, og jeg antar den gruppen forklarte hvorfor også. Om moren din mener de overreagerer så er det fordi skolen har ansvaret for at læreren har et trygt arbeidsmiljø, og det er det ikke når elevene mobber. At du meldte deg inn gjør deg i mine øyne like skyldig i mobbingen av læreren, uansett inkompetansen til den aktuelle personen. Og dere får stå til ansvar for det, dette var konflikløsning på lavmål. Ble litt provosert av deg nå Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 La oss finne ut hva han heter. Så lager vi en hat-gruppe om han/hun! Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Nå har vi akkurat pratet om dette og fått fram ganske mye. ingen av foreldrene liker ham, så jeg tror de kommer til å si sitt på neste forledremøte. 9525665[/snapback] Detso større grunn til å anmelde forholdet (og, ja, det er fullt mulig å anmelde for ærekrenkelse). Når verken elever eller foreldre liker en lærer, så burde begge grupper bli bli opplyst om at mobbing ikke er ok, uansett hvilket utgangspunkt man har. Det finnes andre veier å gå. Hvis en anmeldelse er det som skal til for å få folk til å tenke seg litt mer om enn "de/han overreagerer", så må det nesten bli sånn. Det er forresten litt skremmende at selv foreldre så og si stiller seg bak dette. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg tviler på at det er straffbart å si at man hater noen, enten det skjer på nettet eller på privaten. Dersom det er skrevet usannheter, sjikane, e.l. er det derimot en annen sak. Forøvrig er det selvsagt totalt uvesentlig for saken, hvorvidt man liker personen eller ikke. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg tviler på at det er straffbart å si at man hater noen, enten det skjer på nettet eller på privaten. Dersom det er skrevet usannheter, sjikane, e.l. er det derimot en annen sak. Forøvrig er det selvsagt totalt uvesentlig for saken, hvorvidt man liker personen eller ikke. 9528833[/snapback] Du har selvfølgelig rett der, men jeg minnes at nettby gruppene også har en innledning om hvorfor gruppen eksisterer. Således er det rimelig å anta at de på et eller annen tidspunkt i løpet av sin eksistens har presert å komme med ærekrenkelser. Dog kan dette sees som mobbing/sjikane av en person når det virker så bevisst som dette. Nå er ikke mobbing ulovlig kanskje i den forstand, men havner under sjikane/trakkassering? Dog burde skolen reagere ovenfor elevene og foreldrene som tydeligvis utviser en slik primitiv holdning. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Er ikke ytringsfrihet praktisert i Norge? Er det ikke demokrati her? Hvis alle elevene vil ha bort læreren, er det bare å sende inn klage og ta opp dette. Å lage gruppe og henge ut læreren er litt ekstremt. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Er ikke ytringsfrihet praktisert i Norge? 9531506[/snapback] Jeg regner med du sikter til retten om å ytre meningene sine til skolestyret om saken? For man kan ikke gjemme seg bak ytringsfriheten hvis man har lagd en gruppe som heter "jeg hater xXxX", og så begrunnet hvorfor med ærekrenkelser. Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Er ikke ytringsfrihet praktisert i Norge? Ytringsfrihet har absolutt ingenting med mobbing eller sjikanering å gjøre. Ytringsfriheten sikrer at alle politiske og religiøse grupper stiller på likt grunnlag, at ingen skal miste jobben pga. sine syn, slike ting. Du kan derimot ikke kalle naboen for pedofil eller lage mobbegrupper om andre mennesker og så gjemme deg bak ytringsfriheten. Offentlig uthengelse er straffbart, selv om det nok skal noe litt mer alvorlig til før det blir sak av det. Fjern gruppen og ta det opp gjennom de organene som finnes for slikt, altså med rådgiver eller undervisningsleder på skolen, eller gjennom foreldremøter. Pussig du nevner matematikk, folk som er gode i det er vanligvis også smarte nok til å unngå slikt barnslig tøv. @Bamsemums; skjønner du mener det samme, mest et svar til trådstarter dette. Husker nemlig saker hvor folk har blitt hengt ut som det ene og det andre på nett, og de ansvarlige roper "YTRINGSFRIHET!" ... Endret 19. september 2007 av stonebro Lenke til kommentar
gorber Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Dette hadde vel vært en interessant problemstilling å få prøvd i en rettsak egentlig, selv om det i prinsippet bare er en fillesak. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Dette hadde vel vært en interessant problemstilling å få prøvd i en rettsak egentlig, selv om det i prinsippet bare er en fillesak. 9533321[/snapback] Tror det har vært saker med visse likhetstrekk, det det går på rent juridisk er vel om opplysningene gitt i gruppen er viktig for allmennheten å få vite om, det er klart det kan ha en viss nytte for noen som ønsker å velge skole eller fag, men en totalvurdering vil nok tilsi at opplysningene ikke har noe på internett å gjøre. Dog burde skolen reagere ovenfor elevene og foreldrene som tydeligvis utviser en slik primitiv holdning. 9531261[/snapback] Tror ikke foreldrene støtter denne hetsingen av læreren, de av dem med kunnskapen til selv å lære barna sine matte bryr seg vel ikke om at han er dårlig, mens de som ikke kan nok matte forståelig nok er redde for at barna deres ikke skal lære det de trenger og dermed ønsker å ta dette problemet opp på foreldremøte for kanskje å prøve å få inn en hjelpelærer eller lignende. De har dårlige odds. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå