Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i magen og (andre ulemper)

Gjest gjestemannen

Anbefalte innlegg

Gjest gjestemannen

Ja, det har seg slik at jeg har så grasalt vondt i magen. Har også en ikke-så-god avføring (BÆSJ på fagspråk). Jeg spiser (vil jeg si) ganske normalt, en brødskive til frokost innimellom, to skiver til lunsj, en god skål havregrøt med to skjeer syltetøy eller noen brødskiver når jeg kommer hjem, middag i forskjellige varianser og noen brødskiver til kvelds. Likevel føler jeg meg helt forferdelig og har nesten alltid vondt et sted i magen. Idag var det så ille at jeg ville legge meg ned og sove og nå har jeg en slags verkende følelse "der inne".

Er dette normalt eller kan det være fare på fære?

Under står da noe jeg advarer dere mot å lese og jeg overhodet ikke vil ha koblet til min bruker, er ikke noe man skryter av :wee:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Idag hadde jeg så grasalt vondt, som sagt. Sto opp klokka 6 som vanlig og følte meg råtten invendig, droppa frokosten og begynte på ferden mot skolen. Dette skulle vise jeg å bli en usedvanlig lite spennende tur og skulle ta evigheter. Klokka litt over syv måtte jeg på do, number two, og det var da leeengetil jeg hadde mulighet til å gå, så jeg gikk i hele dag og holdt det inne og vil tro jeg hadde feber et sted iløpet av dagen og. Når jeg kom hjem fikk jeg endelig tatt den spennende turen jeg har ventet på i hele dag, men hva kommer? Litt porøs bæsj som flyter (eeeew) og en helvetes masse luft som ga badet en finfin lukt. Kan egentlig ikke huske sist jeg hadde en normal nummer to-tur på toalettet. Går mest i veldig flytende egentlig, og mye luft....

Har forsåvidt alltid hatt noe problemer med magen iløpet av hele livet, men i det siste (året/åra) er det blitt ekstra ille og jeg begynner å lure på om noe er galt der inne. Har vært hos legen men da var det vanlig "barnestressmage" jeg ville vokse av meg iløpet av få år, for 8 år siden...

Sorry meg da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stress var min første tanke også, men etterhvert som jeg leste innlegget ditt tenkte jeg at det kanskje kan være at du er intolerant mot noe mat. Selv reagerer jeg litt slik du beskriver når jeg har fått i meg laktose, altså melkesukker. For eksempel skummetmelk er å be om bråk.

Er det luftsmerter du har, eller er magemusklene ømme? Sitter verken nede under navlen eller over navlen? Eller varierer det? Jeg håper det blir bedre snart. Det er virkelig ikke godt å gå rundt slik du beskriver.

Lenke til kommentar

Har testa meg for laktosetåleranse, har ikke intoleranse for det. Men føler likevel at jeg får drittmage av å drikke litago til skolematen, eller, bolle med is og lignende. Luftsmerter? Har sitti idag og holdt igjen for alle penga, føles som en slags smerte inni, men bak den hoftekula på venstre side og vanskelig for å "slappe av" rundt magen for da får jeg driiiiitvondt, skulle tro at magesekken ikke tålte noe som helst press. så jeg har føltes som jeg har hyperventilert hele dagen, pusta halveis ut og inn. Ikke gøy :(

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at du virkelig har gått til legen og beskrevet problemene dine? Det høres jo veldig vondt ut dette...

Ellers finnes det flere typer intoleranse. Noen er intolerant mot melkesukkeret, andre mot melkeproteinet osv. Jeg ville prøvd å finne ut om det forandrer seg når du stresser, spiser fort, spiser melketing, kullsyre osv. Grunnen til at jeg snakker om intoleranse er at det du beskriver kan ligne på reaksjoner jeg har opplevd med min lille intoleranse.

Lenke til kommentar
Gjest Gjestemannen

Ååh, ser ut til at det blir enda en av disse dagene :( . Nei, har ikke vært hos legen med dette, var for 8 år siden og da hadde jeg ingen intoleranser. Kan det være noe som kommer senere? Eller kan det være mangel på vitaminer/proteiner/mineraler som fører til bedriten (bokstavlig talt) mage?

Føles som om jeg skal slippe den bomba, men så komme bare en liten ert, hvorfor?

Lenke til kommentar

Det her hørtes jo veldig ut som intoleranse. Kjenner en som har det og led av de samme problemene som deg, men er mye borte nå etter diet og medisiner. Selv om du ikke viser "positiv" på allergi tester betyr ikke det at du tåler matvaren. For eksempel i melk er det mange proteiner som mange reagerer på som ikke vil vise seg på en allergi test. Dessverre vet norske leger lite om intoleranse og ekspertene på rikshospitalet har flere år med ventetid. Den jeg kjenner fant en lege som fikk sendt prøver til usa, der de har kommet mye lenger på dette området, og svarene fra prøven hjalp veldig for å stille en diagnose. Sannsynligvis vil legen din bare gi deg en allergi test som kanskje gir utslag på noe, men tviler på at det vil hjelpe, dessverre. Prøv en uke å bare leve på ris og vann. Hjelper det kan du bekrefte at det er maten som gjør deg dårlig. Husk at maten kan bruke mange dager på å gå gjennom systemet så noe du har spist for mange dager siden kan gi utslag.. Håper du finner ut av problemet ditt! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest meg igjen

Jada, enda en dag overstått. Har så mye gass i magen, skjønner ikke hva det kommer av.

En årsak kan jo være spagethi jeg spiste på lørdagen, synes den lukta litt surt, men tok sjansen og hadde ganske råtten mage på søndagen. Men trodde jeg var ferdig med det da? En kompis som også spiste samme spaggethien hadde ingen problemer, heller ikke mamma og pappa som spiste den på søndagen. Så jeg har forsåvidt spist minimalt de siste dagene. Tirsdagen spiste jeg 5 skiver når jeg kom hjem fra skolen (4-tia) og liten middag litt senere, og igår spiste jeg 6 skiver og liten middag. Føler at jeg ikke tør å spise av i frykt for å få den drittmagen og nærmest ikke klare å holde meg. Driiiitvondt og generelt pain. Litt vanskelig å gå og holde igjen er det og :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...