Inaktiv bruker 2 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Har i dag AMD 3700+ "San Diego", ASUS A8N32-SLI og 2GB OCZ (1GB som funker)... kjøpte dette for ca 1,5år siden og vurderer kline til og bestille nye deler til maskinen til vinteren. Bruksområde: spill som Mafia 2 og Crysis, utpakking av rar, filmer, skole... Hva er det mest "økonomiske" high-end kjøpet i dag? Tenkte følgende: GeIL minne / GeIL minne Intel CPU / Intel CPU Også trenger jeg forslag til et godt hovedkort fra PS.no... Har noen spørsmål, er ikke helt up to date på dagens teknologier: 1. Burde jeg velge DDR2/DD3? Er det noen stor ytelsesgevinst? 2. Er det stor forskjell i praksis på 6750 og Q6600 fra Intel eller bare bortkastet med fire kjerner? 3. Er dette det mest økonomiske oppsettet jeg kan lage med 4GB ram og rask cpu? Men viktigst av alt: Vil jeg kunne bruke hele minnesettet i WinXP 32-bit eller vil jeg bare få 3GB synlig? Kan dette evt fikses enkelt? Endret 18. september 2007 av @daniel89j Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Det mest økonomiske er å gå for DDR2, og stort sett slår mer RAM, raskere RAM. Har du råd til 4GB DDR3 RAM, for all del, men særlig økonomisk er det ikke. Til de aller fleste oppgaver vil du være fornøyd med DDR2, alt fra musikkproduksjon, spilling, kontorarbeid til grafisk design. Fire kjerner er ikke bortkastet, hvis du er interessert i spilling så er det flere kommende spill som utnytter 4-kjerner (f.eks Alan Wake, Crysis). Når det gjelder spillene som er ute i dag, så er det vel knapt noen som gjør det. Mange applikasjoner drar nytte av fire kjerner, og på alt som heter multitasking er det seff veldig bra. Du må kjøre 64bit XP eller 64bit Vista for å dra nytte av 4GB RAM. Her har du et bra hovedkort til en brukbar pris (kommer i forskjellige versjoner, deluxe, osv, avhengig av hva du trenger): http://ps.no/ps.asp?it=133041&mlevel=090702 Kjøper du fire kjerner så kjøp Q6600, to kjerner, kjøp E6850. Endret 18. september 2007 av BTK Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Mange takk. Tenker det blir Q6600, 2gb ddr2 ram og det hovedkortet. Prisen ble ikke så ille, nei. Får vente litt med skjermkort, ikke råd til det for øyeblikket. Men da endret problemstillingen seg litt. Hadde tenkt på ps.no fordi 4gb minne var så sinnsvakt billig der, men nå er jeg åpen for alle butikker. Er det vel egentlig bare å ta billigste Q6600, et sted hvor alle har 2gb dd2 til rundt 500-600kr og et hovedkort a la det du sa. Finnes det noen liknende hovedkort mtp spesifikasjoner? Noen litt rimeligere? Endret 18. september 2007 av @daniel89j Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 1. Enig med BTK. 2. Forskjellen mellom de to prosessorene er ganske ubetydelig i praksis i en- og to-kjerne applikasjoner. E6750 er litt raskere pga. høyere frekvens. Ellers kan du se X-bit labs konklusjon for hva som er best av fire-kjerne eller høyere klokket to-kjerne (synes ting står ganske bra der): http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...0_12.html#sect0 Hvis du går for Q6600, pass på at du får G0 steppingen. Den klokker bedre og er kjøligere. Jeg er også helt enig med BTK angående hovedkort (P5K). Dette har fått veldig mye skryt, og klokker bra. Andående RAMen: Er du sikker på at du trenger 4GB minne? Det skal en del til å bruke så mye. Jeg ville heller satset på 2 GB og oppgradert hvis det var nødvendig. Hvis du har tenkt å klokke ville jeg valgt minne med varmespredere. Helst 800MHz Cl 4. Forslag til RAM: https://prisguiden.no/product.php?product_id=56664 eller https://prisguiden.no/product.php?product_id=44237. Sistnevnte skal klokke bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå