Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skolen velger å ta dette som rasisme...

ThaDuckMan

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 13 år og 100% Norsk.

Mandag Morgen

For under to dager siden chattet jeg med en jentevenn på MSN. Jeg var ganske rasende på henne, så jeg tok henne kraftig med alt ifra banneord til diverse andre stygge ting.

Jeg sa ting som "Pell deg tilbake til Thailand. Her i Norge driver jo du bare faenskap, " og mye mer. Jeg sa også noen ting som "Forbanna hore!" hvor jeg siktet til at jeg tok henne for å være hore... Nå har jeg altså sagt hva JEG gjorde galt.

Nå har da altså jenten gitt MSN-chatteloggen til læreren min. Han reagerte kraftig. Han begynte da og si så mye som at: "Siden dette skjedde utenfor skoletid, så må dette politianmeldes og kan ikke tas i egne hender utav skoleadministrasjonen. Politiet kan også komme til å kontakte barnevernet."

Disse setningene satte meg ut og gjorde meg rasende og lei meg. Jeg hadde ikke tenkt på konsekvensene ennå. Jeg har et utrolig sinne og greier (fryker at jeg kan være manisk depressiv eller bare depressiv), så da konsekvensene gikk opp for meg angret jeg mye. Jeg skjønnte også hva jeg hadde gjort... Det tok kanskje tid, men når jeg først kom på hva jeg hadde skrevet skjønnte jeg at dette var dårlig gjort ovenfor en så grei person som "jenten". Så jeg angret og skjønnte at det var tid for å be om tilgivelse.

----

Mandag Ettermidag:

Skolen var ferdig og jeg logget rett på MSN. Der var "jenten" pålogget, og jeg ble hysterisk glad inni meg. Jeg sendte med en gang:

"Unnskyld. Jeg mente det ikke i det hele tatt."

Det gikk fem sekunder...

"Det går så greit, så. Venner?"

Jeg svarte:

"JA!!" med en gang. Hun tok det så lett.

Så begynte jeg å spørre henne om hun tok dette som rasisme. Vet dere hva? Nei, det gjorde hun ikke. Hun tok det ikke som rasisme i hele tatt. Greit at hun har en annen hudfarge, men jeg har aldri vært rasist og jeg har ingen planer om å bli det. Egentlig var bare dette en ganske så frekk samtale på MSN, men vist dere tenker på hvor mange samtaler som dette det er på MSN daglig: så hadde halve norges ungdommer vært i samme situasjon som meg. Det kan jeg garantere gjennom hvor godt jeg skjenner mine venner og bekjente. I tillegg til mine nærmeste venner's forklaringer og meninger!

Mitt poeng er: "Jenten" tok IKKE dette som rasisme. Hun ville IKKE ha meg politianmeldt eller i en vanskelig situasjon. Hun tok dette som en KRANGEL hvor jeg var i dårlig humør og godtok unnskyldningen min.

Derfor vil jeg høre deres mening! Burde "jenten" ha rett til å ikke la læreren min (som er en mann og har på en måte alltid vært streng) kontakte politiet og foreldrene mine, vist "jenten" tok dette som en krangel og ikke noe mer? I tillegg godtok unnskyldningen min og tar meg IKKE som rasist?

Jeg tror rett og slett at læreren min aldri har hatt noe særlig med respekt for meg, da jeg aldri har vært noe englebarn. Fra min side av saken synes jeg dette er litt pur faen, men samtidig litt alvorlig tatt med i betraktning.

Håper på svar! :)

Endret av ThaDuckMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må innrømme at jeg har litt vanskelig for å se de rettslige problemstillingene her.

9521225[/snapback]

Problemstillingen min er som så:

- Har "jenten" rett til å trekke tilbake 'anmeldelsen' som hun ga til læreren min, og stoppe han ifra å kontakte mine foreldre og politiet? Hun godtok trossalt min unnskyldning, vi er venner igjen OG hun tok det IKKE som rasisme, men bare en krangel hvor jeg var i dårlig humør.

Lenke til kommentar
En lærer kan ikke motta noe anmeldelse, det er det Politiet som gjør. Etter som saken etter min forståelse aldri er anmeldt er det heller ikke noen anmeldelse å trekke tilbake.

9521279[/snapback]

Åh... ikke sånn! Har hun rett til å hindre læreren min i å KONTAKTE politiet og mine FORELDRE?

Anmeldelse til læreren min var et annet ord for "kontakte" læreren min på en måte. Bare at hun anmeldte min dårlige oppførsel til LÆREREN. Det skal nok stå litt om det vist du leser mitt første innlegg NØYE.

Endret av ThaDuckMan
Lenke til kommentar

jeg vet ikke akkurat det, men jeg er ganske sikker påa t hun har det.. men selvfølgelig læreren kan være drittsekk å gjøre det for det...

til påenget.

Jeg støtter deg fult ut.. Det er HELT normalt å ha slike krangler..

rasisme tas alt for lett på nå til dags...

og hvis læreren gjør noe som å kontakte barneværnet etc.. har du meg i ryggen ass!!

Lenke til kommentar
jeg vet ikke akkurat det, men jeg er ganske sikker påa t hun har det.. men selvfølgelig læreren kan være drittsekk å gjøre det for det...

til påenget.

Jeg støtter deg fult ut.. Det er HELT normalt å ha slike krangler..

rasisme tas alt for lett på nå til dags...

og hvis læreren gjør noe som å kontakte barneværnet etc.. har du meg i ryggen ass!!

9522737[/snapback]

Takk, Crex. Sitter pris på svar. Kunne tenkt meg andre sin mening også! Denne samtalen kan faktisk hjelpe meg i morgen.

Synspunkter fra deres side betyr mye for meg.

Lenke til kommentar

For hennes del er det litt synd at dere nå har gjort opp, fordi nå som hun har overgitt bevismaterialet til en autoritetsfigur, er han i stand til å gjøre det han finner det for godt å gjøre, som kan være flere ting, men her er to:

1. Gi det til politiet og anmelde deg for rasisme, eller ikke gjøre noe som helst.

2. Gi det til foreldrene og gi dem ansvaret for å vurdere situasjonen og hvorvidt det har vært rasisme.

Nå er saken den at du er under strafferettslig alder om du er tretten år gammel, og du kan derfor ikke holdes ansvarlig for handlingene dine, som vil føre til at foreldrene dine må ta den eventuelle støyten.

Da hun er umyndig også kan hun nå ikke stoppe ringvirkningene som kan komme av at læreren har sett denne loggen, iallefall ikke på juridisk basis.

Denne tråden flyttes forøvrig til jussforumet, hvor den hører bedre hjemme.

Lenke til kommentar
har du MSN loggen? har du den vil jeg gjerne se den. hvis det er greit.

tror ikke dette bør bli noe stor sak av

9523265[/snapback]

Jeg beklager, men som elev og venn av "jenten", synes jeg ikke at jeg bør gi ut den samtalen... Jeg beklager!

Læreren min sa ihvertfall at det var: "Det groveste jeg har sett noensinne. Dette må til politiet."

- Jeg synes læreren min angriper meg på feil måte i en sårbar situasjon. Jeg føler at det er litt pur faen asså... han trenger ikke å gå så langt. Jeg er jo venn med "offeret", og han hører jo ikke på hennes ting å si. We are friends, liksom! -.-

Lenke til kommentar
har du MSN loggen? har du den vil jeg gjerne se den. hvis det er greit.

tror ikke dette bør bli noe stor sak av

9523265[/snapback]

Jeg beklager, men som elev og venn av "jenten", synes jeg ikke at jeg bør gi ut den samtalen... Jeg beklager!

Læreren min sa ihvertfall at det var: "Det groveste jeg har sett noensinne. Dette må til politiet."

- Jeg synes læreren min angriper meg på feil måte i en sårbar situasjon. Jeg føler at det er litt pur faen asså... han trenger ikke å gå så langt. Jeg er jo venn med "offeret", og han hører jo ikke på hennes ting å si. We are friends, liksom! -.-

9523293[/snapback]

Vell jeg tror du har innsett at du har gjort en feil og har fått en lærepenge. Det som er mest sannsynlig vil jeg tro er at han varsler foreldrene dine først hvis han skulle gjøre noe. Hvis jeg var deg ville jeg kommet han i forkjøpet og snakket med han så raskt som mulig og sagt at du har innsett at du gjorde noe dumt og at du har angret , pluss at du har kommet til enighet med offeret igjen. Er du heldig så innser han at du har lært og vil prøve å unngå lignende situasjoner i fremtiden.

Jeg tror ikke det er vanlig blant norske ungdommer å si slike ting som dette til hverandre , hvis du bor på riktig sted i landet og andre ungdommer med utenlandsk opprinnelse får høre om dine utsagn så kan det være at de vil ta dette opp med deg en dag...

Hvis du generelt har problemer med sinne og temperament så vil jeg anbefale deg å ta dette opp med fastlegen eller helsesøster og eventuelt få en henvising til psykolog. Du er neppe manisk depresiv som du sier. Hvis dette var mer et engangstilfelle så glem det og velg litt andre ord neste gang hvis tilfeldigvis skulle bli litt sint en gang i fremtiden..

Lenke til kommentar
For hennes del er det litt synd at dere nå har gjort opp, fordi nå som hun har overgitt bevismaterialet til en autoritetsfigur, er han i stand til å gjøre det han finner det for godt å gjøre, som kan være flere ting, men her er to:

1. Gi det til politiet og anmelde deg for rasisme, eller ikke gjøre noe som helst.

2. Gi det til foreldrene og gi dem ansvaret for å vurdere situasjonen og hvorvidt det har vært rasisme.

Nå er saken den at du er under strafferettslig alder om du er tretten år gammel, og du kan derfor ikke holdes ansvarlig for handlingene dine, som vil føre til at foreldrene dine må ta den eventuelle støyten.

Da hun er umyndig også kan hun nå ikke stoppe ringvirkningene som kan komme av at læreren har sett denne loggen,  i alle fall ikke på juridisk basis.

Denne tråden flyttes forøvrig til jussforumet, hvor den hører bedre hjemme.

9523249[/snapback]

"rasisme" er heldigvis ikke straffbart i seg selv. Det som skjedde mellom dem på MSN er vel neppe straffbart.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet har vel lærer ganske streng taushetsplikt så hvis jente sier at hun ikke vil at læreren skal fortelle om dette til noen kan han vel ikke anmelde deg siden det ville vært brudd på taushetsplikten?

9524432[/snapback]

Aha! You got a point. Takk for den! :)

Er glad for å høre folks synspunkt av saken.

Det jeg prøver nå å komme fram til er:

Har "jenten" rett til å hindre læreren i å kontakte politiet/barnevernet etc. ?

Lenke til kommentar

Vel.. Så lenge dette skjer på fritiden kan vel ikke læreren forfølge dette på annen måte enn å anmelde forholdet. Rettslige konsekvenser kommer det neppe til å få. Politiet vil, dersom de har ressurs til det kanskje ta en "holdningsskapende" prat med deg. Noe rettslig etterspill er svært lite sansynlig.

Jeg kjenner meg igjen i din frykt for at foreldrene dine skal få vite om dette. Har følt den frykten selv. Det er ingen god følelse. Du har min medfølelse på det punktet.

Når det er sagt; det er nok behov for en samtale. Misforstå meg rett når jeg sier at du har ett problem. Det du sa i den samtalen er ikke akseptabelt. Det er noe som må gripes tak i, noe du må jobbe med. Jeg skjønner godt at dette er noe du ikke kunne finne på å si vanligvis. Men, det at du gjør det når det koker over for deg - vel, det er ett problem.

Jeg tror også at læreren din er snarere bekymret enn sint på deg. Som andre her også påpeker vil nok lærerens første "move" være å kontakte foreldrene dine snarere enn å lage en politisak ut av det hele.

Jeg synes ikke du skal se så mørkt på at foreldrene dine får vite om dette. Mest sansynlig vil dette føre til en reaksjon, og det kan nok bli noe pinlig at en slik hendelse blir "brettet ut" i "offentlighet". Men, utfallet av det hele trenger ikke å være negativt.

Nå er det du sa såpass grovt at læreren har grunn til å bekymre seg. Du nevner selv at du tror du sliter med sinne og depresjoner, jeg skjønner at det kan være vanskelig å akseptere; men kanskje du trenger litt hjelp / veilledning? Du har tydeligvis fått øynene dine opp for ditt eget "sinne/problem" gjennom denne hendelsen, at foreldrene dine blir obs på dette vil jeg si er positivt. Da slipper du å slite med dette alene og kan få hjelp til å håndtere "problemet" ditt. Det trenger nemlig ikke å være ett problem i det hele tatt. Du er i en alder der hormonene herjer fritt med kroppen din, humøret går som en berg&dalbane - det er helt naturlig. Jeg var selv av den typen som ble forferdelig fort sint og frustert når jeg var på din alder. Dette viste seg ofte gjennom relativt stygg munnbruk - slik som i ditt tilfelle. At man har slike følelsesmessige svinginger er en helt naturlig del av din utvikling mot ett voksent menneske. Dog, kan man ikke la slike ting få flyte fritt ut - fordi det er naturlig. At kursen korrigeres underveis er en del av denne utviklingen.

Jeg tror oppriktig at denne hendelsen kan vise seg å bli noe positivt. Selve "oppgjøret" med dine foreldre vil nok ikke være en hyggelig opplevelse i seg selv. Men, du kan selv bidra til å snu dette til noe positivt. Du virker som en meget fornuftig kar, legger du frem hendelsen og "din side" av saken for foreldrene dine slik du gjorde i inlegget ditt så bør de forstå hva som er "problemet" ditt. Du er ikke noen gal rasist, du er en gutt som sliter litt med temperamentet. Foreldrene dine er på ditt lag! De vil deg vel - spill på lag med dem. Ikke mot dem. Jeg tror du kommer til å gå styrket ut av dette!

EDIT: Dette var nok ikke svar på spørsmålet ditt. Og det er riktig at lærere har taushetsplikt osv.

Det jeg i inlegget mitt prøver å få frem, er kort og godt: Du er bedre tjent med å få saken ut av verden - og problemet ditt - enn å "dysse den ned".

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet har vel lærer ganske streng taushetsplikt så hvis jente sier at hun ikke vil at læreren skal fortelle om dette til noen kan han vel ikke anmelde deg siden det ville vært brudd på taushetsplikten?

9524432[/snapback]

Dette med taushetsplikt er ikke absolutt men en vurdering i vært enkelt tilfelle. Hvis det er et lovbrudd så kan læreren bryte taushetsplikten og fortelle dette videre til politi eller foreldre. Han har fortsatt ikke lov å si noe til andre utenforstående som f.eks andre medelever, andre lærere eller pressen.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er 13 år og 100% Norsk.

Mandag Morgen

For under to dager siden chattet jeg med en jentevenn på MSN. Jeg var ganske rasende på henne, så jeg tok henne kraftig med alt ifra banneord til diverse andre stygge ting.

Jeg sa ting som "Pell deg tilbake til Thailand. Her i Norge driver jo du bare faenskap, " og mye mer. Jeg sa også noen ting som "Forbanna hore!" hvor jeg siktet til at jeg tok henne for å være hore... Nå har jeg altså sagt hva JEG gjorde galt.

Nå har da altså jenten gitt MSN-chatteloggen til læreren min. Han reagerte kraftig. Han begynte da og si så mye som at: "Siden dette skjedde utenfor skoletid, så må dette politianmeldes og kan ikke tas i egne hender utav skoleadministrasjonen. Politiet kan også komme til å kontakte barnevernet."

...

9521196[/snapback]

For å si det slik: Dette taler ikke akkurat til lærerstandens fordel.

Jeg blir oppgitt over at mennesker som presterer å tenke så tåpelig og ureflektert skal utdanne den oppvoksende generasjon.

Lenke til kommentar

Hvis dette blir anmeldt (noe som ville vært utrolig tåpelig), blir det vel såfall en sak for konfliktrådet, da hvis den personen du fornærmet er interessert i å ta det dit. Da må også anmelder i utgangspunktet betale avgift osv. for å sette opp saken vil jeg tro.

Annet enn det bør du jo ikke oppføre deg sånn. Ganske horrible ting det du fikk lira av deg der. Så hvis det skjedde i skoletida bør du jo faktisk svare for det, dårlig oppførsel på skolens område kan de straffe på vanlige 'skolemåter', det være seg anmerkning, nedsatt ordenskarakter, inn på teppet til rektor o.l.

Men en sak for rettssystemet? Herregud, nei.

Og hvorfor presiserer du at du er "100% norsk" i starten? Det får deg jo faktisk til å virke litt rasistisk.

Endret av stonebro
Lenke til kommentar

krangler man med en person med annen hudfarge, om hva som helst kan dette tas som rasisme! det skjedde med meg og ble pissed off!

f.eks: du krangler med en mørkhudet om han/hun er pen på håret.

dette taes mange som rasisme, som ikke er rasisme.

krangler du med en norsk om det samme bryr ingen seg.

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...