Gå til innhold

Bærbar pc til 6 klassing (dyslektiker)

swj

Anbefalte innlegg

Her er vel Toshiba Qosmio G30 den råeste,med bla bedre oppløsning på skjermen

9523598[/snapback]

Skal ikke påstå jeg er så veldig proff når det gjelder dysleksi, men det er nå at man har lese/skrivevansker? Isåfall ville kanskje ikke en oppløsning på 1920x1200 være så lurt siden alt blir ganske så smått. Just my two cents.

9524166[/snapback]

En dysletiker har skrive og leseproblemer som meg..Vi er ikke blind..

9524736[/snapback]

No offense, prøver bare å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er vel Toshiba Qosmio G30 den råeste,med bla bedre oppløsning på skjermen

9523598[/snapback]

Skal ikke påstå jeg er så veldig proff når det gjelder dysleksi, men det er nå at man har lese/skrivevansker? Isåfall ville kanskje ikke en oppløsning på 1920x1200 være så lurt siden alt blir ganske så smått. Just my two cents.

9524166[/snapback]

En dysletiker har skrive og leseproblemer som meg..Vi er ikke blind..

9524736[/snapback]

No offense, prøver bare å hjelpe til.

9524863[/snapback]

Non taken mate.

Jeg har selv dysleksi i form av visuell og audio.Og jeg vet selv hvor vanskelig det er.

Heldigvis så fikk jeg interesse for data som har hjulpet meg mye gjennom årene men selv med hjelpe midler så blir man ikke "frisk" men men takler hverdagene og problemer med lesing og skriver litt bedre. Men jeg er en av de som ikke fikk dokumentert at jeg hadde dysleksi før jeg var 21 år. Så ungdomsårene mine på skolebenken er og ble ødelagt. Ikke greit når man blir stemplet som dum fordi man ikke fikk ting til. lærerene mente at jeg rett og slett var lat og dum.

Lappen på bil tok jeg på dataen.

Lappen på truck og kran tok jeg muntlig.

Det samme gjorde jeg med datakortet og alle modulene..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Tusen takk for et fantastisk engasjement! Mange gode tips jeg har fått nå!

no viking no: Tusen takk for veldig nyttige svar! Vi kommer til å begrense hva som skal legges inn av programvare, men i teorien kan vi legge til det vi ønsker (har ansvar for vedlikehold og lignende selv). Vi har flere andre maskiner her som han kan bruke til spill om det er ønskelig, så de programmene han kommer til å ha på maskinen er i hovedsak det han kommer til å bruke på skolen.

Vi kommer til å legge inn Firefox siden dette er favorittnettleseren hans. De bruker open office på skolen, så det kan hende det er det han kommer til å få på sin maskin også. Ellers er det nok meningen at det i hovedsak skal være pedagogisk programvare på denne maskinen, så får han bruke en annen maskin til annen programvare.

ChRisTiAn^: Godt poeng! Skal sjekke opp om det er kompatibelt med Windows Vista

Snekker´n: Tusen takk for lenker og tips til pc. Litt lettere å sammenligne nå når jeg har flere anbefalinger fra dere.

hans3k: Takk for tips!

mrhenrik: Dysleksi finnes i flere grader. Om man har en skala fra "min" til "max", så har min sønn en grad mellom midten og "min". Så han er heldig sånn sett. Må nok likevel ha skjermoppløsningen i bakhodet. Heldigvis kan dette justeres ganske greit, men likevel et punkt jeg ikke hadde tenkt så mye på.

Simen1: En god sekk er nok et must når han skal ha maskinen med seg. Firefox kommer nok til å bli installert i og med at han liker denne nettleseren best. Skal sjekke opp i det ang Vista.

Enig med deg i at problemene med dysleksi kan reduseres veldig mye bare man får ting lagt til rette. Vi legger mye innsats i at ting skal fungere, og gutten har blitt fantastisk god til å jobbe. Han måtte bare forstå at de som har dysleksi ikke er dumme, men må bare gjøre ting på en litt annen måte enn "folk flest". Motivasjon, motivasjon og motivasjon hele veien. Heldigvis er vi prisgitt noen fantastiske engasjerte lærere som virkelig skjønner hvor stor fremgang man kan ha vha samarbeid og oppmuntring. Og ikke minst er det flott å se at gutten virkelig ønsker å stå på og han ser at måten han arbeider på, med god planlegging og fordeling av arbeidsoppgaene ut over tiden han har disponibel, gjør han til en mer effektiv skoleelev enn enkelte av hans skolekamerater.

Scortech: Utrolig kjedelig at det ble oppdaget så seint hos deg! Heldigvis blir lærere mer og mer oppdaterte på dette feltet, så forhåpentligvis går det kjappere å få diagnosen tidligere.

Jeg visste ikke at man kunne ta teorien til bil eller truck på data. Det var flott at du skrev! Det er en stund til det blir aktuelt enda, men det er så fint å vite sånne ting. Takk!

Igjen, tusen takk for råd og tips! Det var til stor hjelp :D

Lenke til kommentar

Til swj:

Lappen på bil kan du ta med data men ikke truck. Ikke da jeg tok den men kanskje det har forandret seg nå. Ikke helt sikker på det. Da jeg tok den så strøk jeg med glans for jeg tok testen som alle andre bare for å teste og fikk tatt den muntlig etterpå med sjefen og da bestod jeg. Grunnen at jeg tok den på vanlig måte var for å se hvordan det ville gå. Men jeg rett og slett mistolket spørsmålene så derfor strøk jeg med glans og når jeg tok den muntlig etterpå så fikk jeg forklart hva hvert eneste spørsmål var og hva spørsmålet egentlig betydde og sånt.Og da vet det lettere å forstå hva spørsmålet ville fram til osv..og da bestod jeg..det praktiske med sånne ting har jeg aldri hatt noe problemer med. som det er med de fleste ting for dysletikere.

Lenke til kommentar

Der hvor jeg jobber så får vi ofte kunder som har fått rekvisisjon fra hjelpemiddelsentralen. Etter at Vista kom så har foreldrene med seg en lapp fra skolen hvor det står at maskinen må ha win xp, dette for at programmene som skolen skal installere skal fungere ordentlig, sjekk opp med skolen om det er et must å ha XP. Sjekk også muligheten for sikkelig forsikring som dekker alt av skader og eventuelt garanti utvidelse.

Skulle jeg anbefale en maskin så hadde jeg kikket på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336643

Denne kommer med vista, men kan nedgraderes gratis til xp pro ved å ta en tlf til HP. En sikkelig veske må man også ha.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...