swj Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg har en sønn med dysleksi som skal ha en bærbar pc til skolebruk. I ukedagene skal pcén stå på skolen, men i helgene antar jeg at han vil ha den med seg hjem. Den bør derfor ikke være så tung å frakte med seg. Tenker også at han helst bør kunne ha den ut ungdomsskolen, eller i alle fall deler av den, og da blir det etter hvert mer frakting også så det er viktig at den er lett å frakte med seg i sekken. Vi får dekket ca 9000 kr til bruk for pc (og en enkel skriver som han skal ha stående på skolen), så vi tenker å finne noe rundt den summen. Om det blir litt over, så gjør det ingen ting bare det ikke blir så veldig mye mer enn det. (max 11000?) Er det noen som har noe å anbefale til dette formålet? En lett, men forholdsvis kraftig maskin som kan vare noen år til skolebruk? Jeg har planer om å kjøpe to pcér, så det er kanskje noen rabatter å hente hos enkelte kjeder om man kjøper to? Jeg har to lisenser på vista, så det er ikke noe nødvendighet å ha med. Annen nødvendig programvare får han på skolen. Håper noen kan komme med forslag! På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 jeg tror at du burde ta kontakt med skolen, hva de anbefaler. hva slags programvarer de bruker o.l. de har god erfaring. har levert noen PC-er til denne formål og noen skulle ha en sånn: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337745 og noen en sånn: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337738 vet ikke om kjeder gir deg noen % ved kjøp av to stk., men du kan alltid prøve. vet at i noen kommuner kan kommunal IT -enhet vare behjelpelig å skaffe utstyret, så sjekk dette også. hvis du finner ut, hva du skal kjøpe, så send PM og da kanskje kan gi deg god pris..... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Tja 15" skjerm er vel det mest benyttede på bærbare i dag. Her er i alle fall en som er solid bygget . http://www.psdata.no/ps.asp?it=134528&pdm=mainspec Disse er heller ikke å forakte: http://www.psdata.no/ps.asp?it=133437&mlevel=200101 http://www.psdata.no/ps.asp?it=134418&mlevel=200202 Lenke til kommentar
mkon Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Kan hende dell kan gi deg litt rabatt om du ringer til dem og bestiller to pc`er. Lenke til kommentar
swj Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Takk for svar begge to! no viking no: Programvaren han skal bruke får de på skolen. Det er i utgangspunktet ikke noe mer komplisert enn office og et annet retteprogram som skal være bedre enn retteprogrammet til word. I vår kommune får vi en pengesum som vi står fritt til å disponere selv. Jeg har hørt litt rundt hva andre har gjort, og de fleste har brukt pengene og så lagt til litt ekstra selv for å få en så god maskin som mulig. Selger du pcér? Hvis du måtte bestemme deg for en av de to du anbefalte, hvilken ville du da valgt? Snekker´n: Tusen takk for flere gode forslag. Skal kikke nærmere på de og sammenligne! Jeg har selv erfaring med compaq og har vært fornøyd med min maskin. Vi har også to fujitsu siemens maskiner som vi ikke er fornøyd med. Så det er flott å få noen anbefalinger om typer som andre synes er bra. Lenke til kommentar
swj Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Kan hende dell kan gi deg litt rabatt om du ringer til dem og bestiller to pc`er. 9522414[/snapback] Takk! Det kan jeg også forsøke! Jeg husker tidligere så kunne man gå inn på Dell sine sider og sette sammen maskinen selv og bytte ut kort osv etter hva man ønsket for så å få beregnet ut pris etter hvert som man endret på ting. Fant ikke dette igjen. Endret 18. september 2007 av swj Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 hvis han har ikke mye bruk for numerisk tastatur, da er det ingen vits å kjøpe 17". vet at noen skoler i tillegg til skrive/lese programvarer, har også blanding med matematiske oppgaver (tall). den 13.3" er veldig hendig hvis han skal bære mye, veier ca. 2kg. i forhold til ovennevnte som veier ca. 3kg. ellers tar det mye mindre plass også, som kan vare fordel. som "Snekker`n" nevnte, 15"->15.4" er mest solgte på markedet for tiden. det gjelder både privat/offentlig/bedrift marked. men så lenge den PC skal stå på skolen hele uke (man->fre), da ser jeg ingen problem med 17". for å oppsummere: skal den maskin stå på skolen hele uke, da skulle jeg valgt 17". skal han bære mye frem og tilbake, da er det kanskje 13"->15" riktig valg. ellers så vil ikke anbefale å kjøpe whitebox PC, uten OS. kjøper du komplett PC med OS, så får du alt du trenger installert og bedre support fra leverandør og eller produsent. og bare en til å forholde seg til..... ja, jeg selger IKT utstyr (mest mot bedrift/offentlig sektor)..... Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Kan også være en god ide og ta kontakt med skolen for å sjekke at programvaren som skal installeres på maskinen er kompatibel med Windows Vista. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Neida det er ikke problemer med 17 " skjerm,men enkelte har dårliger oppløsning. Både Acer,Asus ,HP og Toshiba har mange bra maskiner Her er noen med 17" skjerm som er å annbefale: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336998 Denne fra hp har bra grafikkort som vil holde en stund i tillegg har den 2 disker. Produktinfo Utvidet info Tester Produsentlinker Tips en vennProduktbeskrivelse HP Pavilion Media Center dv9575eo Entertainment - Core 2 Duo T7300 2 GHz - 17" TFT Anbefalt bruk Hjemmebruk Dimensjoner (BxDxH) 39.6 cm x 28.5 cm x 4.2 cm Vekt 3.6 kg Plattformteknologi Intel Centrino Duo Systemtype Notebook Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne, Bluetooth-antenne Innebygd sikkerhet Fingeravtrykksleser Prosessor Intel Core 2 Duo T7300 / 2 GHz ( Dual-Core ) Cache-minne 4 MB - L2 Cache RAM 2 GB (installert) / 4 GB (maks.) - DDR II SDRAM ( 2 x 1 GB ) Kortleser 5 i 1 Harddisk 160 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm Harddisk (nr. 2) 160 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm Optisk lagring DVD±RW (+R dobbeltlag) / DVD-RAM med LightScribe Technology Skjerm 17" TFT aktiv matrise 1440 x 900 ( WXGA+ ) Grafikk-kontroller NVIDIA GeForce 8600M - 256 MB Lydutgang Lydkort Telekommunikasjon Fax / modem - 56 kbps Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft) Trådløs NIC Intel Wireless WiFi Link 4965AGN Notebook-kamera Integrert Inn-enhet Tastatur, touchpad, QuickPlay Batteri Litiumion Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=34166 ProduktinformasjonProduktbeskrivelse Toshiba Qosmio G30-163 - Core Duo T2500 2 GHz - 17" TFT Dimensjoner (BxDxH) 40.6 cm x 28.5 cm x 5.4 cm Vekt 4.8 kg Lokalisering Norge Plattformteknologi Intel Centrino Duo Systemtype Notebook Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne, Bluetooth-antenne, TV-kanalvelger Prosessor Intel Core Duo T2500 / 2 GHz ( Dual-Core ) Cache-minne 2 MB - L2 Cache RAM 1 GB (installert) / 4 GB (maks.) - DDR II SDRAM - 533 MHz ( 2 x 512 MB ) Kortleser 6 i 1 Harddisk 120 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm Harddisk (nr. 2) 120 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm Optisk lagring DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM / HD DVD-ROM - integrert Skjerm 17" TFT aktiv matrise 1920 x 1200 ( WUXGA ) Grafikk-kontroller NVIDIA GeForce Go 7600 - 256 MB Lydutgang Lydkort Telekommunikasjon Fax / modem - 56 kbps Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g Trådløs NIC Intel PRO/Wireless 3945ABG Inn-enhet Tastatur, fjernkontroll, touchpad Strømforsyning AC 120/230 V ( 50/60 Hz ) Batteri Litiumion Operativsystem Microsoft Windows XP Media Center Edition Fabrikantgaranti 2 års garanti Her er vel Toshiba Qosmio G30 den råeste,med bla bedre oppløsning på skjermen Endret 18. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Kan hende dell kan gi deg litt rabatt om du ringer til dem og bestiller to pc`er. 9522414[/snapback] Takk! Det kan jeg også forsøke! Jeg husker tidligere så kunne man gå inn på Dell sine sider og sette sammen maskinen selv og bytte ut kort osv etter hva man ønsket for så å få beregnet ut pris etter hvert som man endret på ting. Fant ikke dette igjen. 9522451[/snapback] http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs http://www1.euro.dell.com/content/products...avla=486~0~1572 Endret 18. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hva med en Dell Inspiron 1520? Intel Core 2 Duo 2048 MB Ram 160 GB hdd nVidia 8600M GT Velg en skjerm med 1440x990 oppløsning, så får han en god skjerm. Dette vil koste 11 165,- Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 InspironTM 1520 Komponenter PROSESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7100-prosessor (1,8 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-buffer) redigere OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista® Home Premium - norsk redigere FARGEVALG Jet Black-farge med matt finish og kamera med 2.0 mp redigere LCD 15,4-tommers widescreen WXGA+ (1440 x 900) TFT-skjerm med TrueLife™ redigere MINNE 2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024] redigere HARDDISK 160 GB (5400 rpm) SATA-harddisk redigere GRAFIKKORT nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikert grafikkminne redigere OPTISK(E) STASJON(ER) Fast, innebygd 8X DVD+/-RW-stasjon inkludert programvare redigere PRIMÆRBATTERI 9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t) redigere Tilbehør BÆREVESKER Ingen bæreveske redigere TRÅDLØS TILKOBLING Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-Card - Europa redigere MICROSOFT-PROGRAMVARE Microsoft® Office 2007 Home and Student - norsk redigere Tjenester og Programvare KUNDESTØTTETJENESTER 1 års grunnleggende garanti - hente og retur redigere DÆKNING AF HÆNDELIGE UHELD Ingen Accidental Damage Support redigere SIKKERHETSPROGRAMVARE Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - norsk redigere Også inkludert i ditt system Gedis Bundle-referanse 1520 Digital home N0915207 Bestillingsinformasjon Bestilling av Inspiron - Norge Leveringsdokumenter Norsk dokumentasjon og europeisk strømledning Systemmedia Ressurs-DVD (feilsøkingsprogrammer og drivere) - Vista Strømforsyning 90 W AC-adapter: Modem 56.6k V.92-kompatibelt modem og adapter Tastatur Innebygd tastatur - norsk (QWERTY) Standard Garanti 1 års grunnleggende garanti - hente og retur Dells Internett-bestilling Dells Internett-bestilling. Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Her er vel Toshiba Qosmio G30 den råeste,med bla bedre oppløsning på skjermen 9523598[/snapback] Skal ikke påstå jeg er så veldig proff når det gjelder dysleksi, men det er nå at man har lese/skrivevansker? Isåfall ville kanskje ikke en oppløsning på 1920x1200 være så lurt siden alt blir ganske så smått. Just my two cents. Endret 18. september 2007 av mrhenrik Lenke til kommentar
magneman Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Anbefaler ikke Inspiron 1520. Joda, knall maskin. Men ventetiden... åh huff. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Tja, jeg vil si at Inspiron 1520/1720 og de tilsvarende Vostro-modellene er litt i største laget og ikke gir noe særlig enn modellen med XPS-modellen med 13,3" skjerm. Dvs. hovedforskjellen er størrelsen på skjermen. Den veier bare 1,8 kg og står ikke spesifikasjonsmessig tilbake for de med større skjerm. Det finnes sikkert også tilsvarende fra andre produsenter men det var denne jeg kom på i farta. I tillegg vil jeg anbefale en ryggsekk ment for å frakte bærbar PC i. En sekk med god polstring til beskyttelse av PCen. Når det kommer til programvare så ser jeg at dere får det meste fra skolen, men et godt tips er å legge inn nettleseren Firefox på grunn av den norske stavekontrollen der. Den er veldig kjekk når man skriver epost via nettbaserte eposttjenester som hotmail, gmail og lignende, samt når man skriver i forum osv. Firefox er også av andre grunner en god erstatning for Internet Explorer. Siden du har en ledig lisens for Vista du kan bruke på maskina så kan du melde fra til kundebehandleren at du ønsker PCen uten Vista. Da får du trukket det fra kjøpesummen. Det står i Microsoft sin lisensavtale at du skal få prisen trukket fra om du ikke vil bruke Windowsen som følger med. Søk på forumet og på nettet så finner du mer informasjon om hvordan dette gjøres. Rabatter er fullt mulig å få hos Dell uavhengig av om man kjøper 1 eller 2 PCer. PS. Dysleksi er fullt mulig å redusere bort til nesten ingenting men det krever selvsagt en del innsats. Innsats kommer av seg selv når bare undervisningen gjøres gøy og det motiveres godt. Stå på! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Når det gjelder skjermstørrelse og oppløsning kan det jo være lurt og ta turen innom en større forhandler om det finnes i nærheten og se på forskjellige alternativer . Lenke til kommentar
graylady Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Anbefaler ikke for høy oppløsning til en dysletiker selv om du kan øke skriftstørrelser selv. Anbefaler heller ikke Dell for tiden om en ikke har svært god tid, de har fortsatt problemer med å levere. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Her er vel Toshiba Qosmio G30 den råeste,med bla bedre oppløsning på skjermen 9523598[/snapback] Skal ikke påstå jeg er så veldig proff når det gjelder dysleksi, men det er nå at man har lese/skrivevansker? Isåfall ville kanskje ikke en oppløsning på 1920x1200 være så lurt siden alt blir ganske så smått. Just my two cents. 9524166[/snapback] Man kan velge større DPI slik at skrift og ikoner blir større selv om man kjører en såpass kvass oppløsning. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Her er vel Toshiba Qosmio G30 den råeste,med bla bedre oppløsning på skjermen 9523598[/snapback] Skal ikke påstå jeg er så veldig proff når det gjelder dysleksi, men det er nå at man har lese/skrivevansker? Isåfall ville kanskje ikke en oppløsning på 1920x1200 være så lurt siden alt blir ganske så smått. Just my two cents. 9524166[/snapback] En dysletiker har skrive og leseproblemer som meg..Vi er ikke blind.. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 det med dysleksi er et generell utrykk. hvis jeg ikke husker feil her og nå, så er det noen undergrupper og det foretas spesielle tester for å finne ut til hvilket gruppe tilhører hvem. selv har jeg levert PC-er til barn med "visuell" dysleksi og der hjelper ikke mye med stavekontroll, ettersom de fleste har problem med å lese hele ordet og ofte leser ordet bakvendt og eller blander sammen bokstaver som ser likt. ellers, når de skriver så skriver de som vi uttaler ordet. og derfor stavekontroll kan forårsake mer skade enn nytte..... vil jeg tro. det utvikles hele tiden pedagogisk programvare for dysleksi som er tilpasset for lese- og skrivevansker og tror ikke vi burde blande firefox eller open office o.l. programvarer her. hvis jeg ikke tar feil, så er det heller ikke lov å installere masse dill/dall på disse PC-er heller. denne skal brukes til et formål og hvis alle skal installere sine egne programvarer, spill o.l, da er det ingen vits med pedagogisk programvare. min anbefaling: kjøp en grei PC m/skriver til 11K. etter 3-4 år må du kjøpe nytt uansett med den IKT utviklingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå